×
×
جدیدترین‌‌ها

حمله روسیه به اوکراین بر اقتصاد و امنیت بین‌الملل تاثیر جدی گذاشت

  • کد نوشته: 56087
  • دی 4, 1401
  • یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه یکی از مهمترین اتفاقات در سال ۲۰۲۲ میلادی موضوع حمله روسیه به اوکراین بود، گفت: این موضوع در عرصه نظری و تئوری باعث تحولاتی در عرصه بین‌الملل شد و از دیگر سو بر اقتصاد و امنیت بین‌الملل نیز تاثیرات جدی گذاشت.
    حمله روسیه به اوکراین بر اقتصاد و امنیت بین‌الملل تاثیر جدی گذاشت

    نخست نیوز : شعیب بهمن در پاسخ به این سوال که به نظر وی مهمترین اتفاق رخ داده در عرصه بین‌الملل در سال ۲۰۲۲ چه موضوعی بوده، گفت: به نظرم مهمترین اتفاق در این عرصه ،جنگ اوکراین و حمله روسیه به این کشور بود. این بحران نظام بین‌الملل و بازیگران این حوزه را تحت تاثیر خود قرار داد و به نوعی این جنگ به بلوک بندی جدیدی در عرصه بین‌المللی منتهی شد.

    وی با بیان اینکه منظور از بلوک بندی، نوع بلوک بندی که در عرصه جنگ سرد شاهد آن بودیم نیست، تصریح کرد: طی این بحران کشورها مجبور شدند که موضع خود را در برابر این رویداد مشخص کنند و این مشخص کردن مواضع تغییراتی را در عرصه بین‌الملل به همراه داشت، مثلا برخی از کشورهای متحد سنتی آمریکا از جمله کشورهایی همچون عربستان و امارات در عرصه این بحران حاضر به همکاری کامل با غرب و آمریکا نشدند و مواضع‌شان در ارتباط با این جنگ کاملا همسو با آمریکا نبود؛ حتی در بحث انرژی نیز علی رغم اینکه کشورهای غربی تلاش کردند که این کشورها را تشویق به تولید بیشتر کنند تا خلاء موجود در این زمینه برطرف شود، این موضوع با پاسخ منفی این کشورها روبرو شد.

    بهمن با بیان اینکه با توجه به این تحولات به نظر می‌رسد که ما در نظام بین‌الملل شاهد یک نوع دگرگونی و گذار هستیم، اظهار کرد: خود این جنگ موضوع مهمی بود و پیامدهای حاصل از آن نیز در عرصه بین‌الملل جدی و موثر بود.

    این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: تا پیش از این جنگ این تلقی در بین نظریه پردازان عرصه بین‌الملل وجود داشت که کشوری که دارای تسلیحات هسته‌ای است از هر گونه حمله نظامی مصون است و ما اکنون شاهد آن هستیم که کشوری که سلاح هسته‌ای دارد ؛ جنگی را آغاز می‌کند و دیگران نمی‌توانند در برابر آن اقدامات متقابلی انجام دهند، علی رغم اینکه وجهه و امنیت آنها در عرصه بین‌الملل زیر سوال می‌رود و دچار چالش می‌شوند.

    وی همچنین تصریح کرد: این جنگ همچنین دارای اثرات جدی در حوزه امنیت انرژی و اقتصاد بین‌الملل نیز بود.

    منبع: ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *