×
×
جدیدترین‌‌ها

فرماندار اعلام کرد
صرفه‌جویی ۳۴ میلیون مترمکعبی آب کشاورزی در اسدآباد

  • کد نوشته: 5524
  • اردیبهشت 7, 1400
  • فرماندار شهرستان اسدآباد از صرفه جویی بیش از ۳۴ میلیون و ۶۰۵ هزار مترمکعب آب کشاورزی در این شهرستان در سال گذشته خبر داد.

    صرفه‌جویی ۳۴ میلیون مترمکعبی آب کشاورزی در اسدآباد

    به گزارش نخست نیوز، فرماندار شهرستان اسدآباد از صرفه جویی بیش از ۳۴ میلیون و ۶۰۵ هزار مترمکعب آب کشاورزی در این شهرستان در سال گذشته خبر داد.

    سعید کتابی سه شنبه ۷ اردیبهشت ماه در جلسه  منابع آب شهرستان اسدآباد، افزود: این میزان صرفه جویی در آب کشاورزی از طریق اصلاح و تعدیل ۱۶۵ پروانه بهره برداری چاه های کشاورزی و نیز ابطال پروانه های بهره برداری چاه ها انجام گرفته است.

    وی با بیان اینکه با اصلاح و تعدیل پروانه چاه های کشاورزی میزان مصرف آب هر هکتار زمین در راستای صرفه جویی کاهش می یابد، یادآور شد: شهرستان اسدآباد در مجموع دارای ۷۴۱ پرونده چاه کشاورزی اصلاح و تعدیل شده، است که از این تعداد، اصلاح ۱۶۵ حلقه چاه به سال ۹۹ اختصاص دارد.

    کتابی در ادامه با اشاره به اینکه در سال جاری به علت کاهش ۵۰ درصدی بارندگی های شهرستان و نیز شیوع کرونا سال سخت و پرتنش آبی را خواهیم داشت، گفت: شرایط خشکسالی فراگیر و برداشت های بیش از حد آب های سطحی و زیرزمینی وضعیت آبی کشور را به سطح بحرانی رسانده و برابر اعلام شرکت مهندسی آبفای کشور در تابستان سال ۱۴۰۰ افزون بر ۲۲۰ شهر با کمبود آب مواجه خواهند شد و راه گریزی جزء مشارکت مصرف کنندگان در رعایت الگوی مصرف و کاهش میزان مصرف و مدیریت مصرف و اقدامات محدودکننده نخواهد بود.

    وی با تأکید بر گسترش آبیاری نوین در کشاورزی شهرستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر از ۲۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی شهرستان حدود ۱۸ هزار هکتار به آبیاری نوین مجهز بوده که نیاز است نسبت به تجهیز مابقی اراضی به آبیاری نوین اقدام شود.

    کتابی همچنین ممنوعیت کشت دوم و مدیریت کشت های پرمصرف آب، ترویج و آموزش کشاورزان از طریق جهادکشاورزی، مراقبت و مدیریت چاه های کشاورزی در میزان مصرف، شناسایی چاه های غیرمجاز، انجام اقدامات محدودکننده، مدنظر بودن هدررفت آب و فرسودگی لوله های آب توسط امور آب و فاضلاب شهرستان را از جمله مواردی برشمرد که در مدیریت تنش زای سال آبی ۱۴۰۰ از نقش مؤثری برخوردار خواهد بود.

    وی تعداد کارواش های سطح شهرستان را ۵۶ واحد برشمرد و یادآور شد: برخی از این کارواش ها برای شستشوی خودروها از آب شرب مصرف می کنند که لازم است این موارد با شناسایی لازم طی فرصت زمانی لازم و از طریق قانونی در صورتی که نسبت به برطرف کردن مشکل خود اقدام نکردند، برخورد شود.

    فرماندار اسدآباد تعداد چاه های مجهز شده به کنتور هوشمند در این شهرستان را از ابتدای طرح تاکنون ۷۳۹ دستگاه برشمرد و گفت: هدف و سهمیه سال گذشته شهرستان در نصب کنتور هوشمند تعداد ۶۰ دستگاه بوده که این تعداد سهمیه به صورت صددرصد محقق شد.

    وی با اشاره به رتبه اول شهرستان اسدآباد در نصب کنتورهای هوشمند افزود: تاکنون ۳۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان اسدآباد شناسایی شده که از این تعداد چاه های غیرمجاز ۲۵۲ حلقه چاه مسدود شده اند و چاه های فرم یک برای تعیین تکلیف و صدور پروانه به منظور مصارف صنعتی که به آنها تعلق گرفته، ۱۲ حلقه بوده که در دست اقدام قرار دارند.

    کتابی با اشاره به وجود ۱۱۸۴ حلقه چاه کشاورزی، ۸۲ حلقه چاه شرب شهری و روستایی، ۱۵۷ حلقه چاه صنعتی و خدمات، ۴۵ رشته قنوات ثبت شده، ۳۷۵ دهنه چشمه ثبت شده و ۱۵ حلقه چاه خانه باغی در شهرستان اسدآباد تصریح کرد: ۹۱ درصد مصارف چاه شهرستان در بخش کشاورزی، هفت درصد شرب و دو درصد در بخش خدمات و صنعت به کار می رود.

    رئیس امور منابع آب شهرستان اسدآباد هم با اشاره به فرونشست های دشت اسدآباد به دلایل برداشت بی رویه آب گفت: در راستای پیشگیری از فرونشست ها و جلوگیری از برداشت بی رویه آب های زیرزمینی توسط امور منابع آب طرح تعادل بخشی از طریق نصب کنتور هوشمند و اصلاح و تعدیل پروانه های بهره برداری در سال های اخیر در دست اجرا قرار دارد.

    امین اظهری با بیان اینکه در سال گذشته سهمیه شهرستان در انسداد چاه های غیرمجاز ۱۰ حلقه هدف گذاری شده بود، خاطرنشان کرد: از این تعداد سهمیه در سال گذشته هفت حلقه چاه مسدود و در هفته های اخیر نیز نسبت به انسداد سه تا چهار حلقه چاه دیگر توسط امور منابع آب مبادرت شد.

    منبع: ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *