×
×
جدیدترین‌‌ها

وضعیت ناامیدکننده «سینما» در سایه کرونا

  • کد نوشته: 5329
  • اردیبهشت 5, 1400
  • کارگردان فیلم سینمایی «شیرجه بزرگ» ضمن اشاره به قدرت گرفتن پلتفرم‌ها در روزهای بحرانی سالن‌های سینما تأکید کرد که نباید به وضعیت ناامیدکننده این روزها تن دهیم و باید به فکر آینده باشیم.
    وضعیت ناامیدکننده «سینما» در سایه کرونا

    کریم لک زاده کارگردان سینما در گفتگو با نخست نیوز با اشاره به اینکه فیلمسازان جوان در شرایط بدی قرار دارند گفت: ما در بدترین برهه زمانی قرار داریم و فیلمسازان بدشانس‌تر از ما وجود ندارد، از همه جهت در بدترین زمانه موجود هستیم، هم در افول سلیقه مخاطب، هم در افول شرایط اجتماعی هستیم، در واقع در شرایطی هستیم که پدیده‌ای مانند کرونا سینما را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است.

    وی بیان کرد: سه سال پیش در شرایط سختی قرار داشتیم اما کرونا بلایی سر ما آورد که همان اندک نفس را هم دیگر نمی‌توانیم بکشیم به همین دلیل در یک یاس ترسناک هستیم و نمی‌دانیم قرار است چه بلایی سر مخاطب و سینما بیاید.

    این کارگردان جوان سینما توضیح داد: یکی از معانی سینما سالن سینما است، سالن سینما به اندازه ذات سینما و فیلمسازی اهمیت دارد و یکی از معناهای سینما به شمار می‌رود و امروز سینما یک معنای بزرگ خود را از دست داده است و در حال حاضر همه چیز در دست پلتفرم‌ها است، پلتفرم‌هایی که برای فروش سلیقه مخاطب را پایین می‌آورند، این پلتفرم‌ها صاحب قدرت شده‌اند و همه چیز را در دست گرفته‌اند.

    کارگردان فیلم سینمایی «شیرجه بزرگ» تاکید کرد: زمانی که یک فیلمساز فیلم می‌ساخت برای ثانیه به ثانیه آن برنامه‌ریزی می‌کرد، چرا که در یک قاب قرار بود روی پرده سینما به تصویر کشیده شود و جزء به جزء آن ترکیب اهمیت داشت اما امروز حقیقت تلخ این است که اگر قرار است فیلمی ساخته شود، می‌خواهد روی صفحه موبایل دیده شود و این برای من بسیار ترسناک است.

    وی ادامه داد: این برای من بسیار ترسناک است که قرار است چه بلایی سر فیلم سینمایی «شیرجه بزرگ» در اکران بیاید، اما اگر قرار باشد این فیلم آنلاین نمایش داده شود و مردم بخواهند آن را روی صفحه موبایل خود ببینند، برای من به عنوان فیلمساز چنین نمایشی تلخ است، چرا که در حال حاضر معیار در پلتفرم‌ها دیالوگ گویی و بازی کردن با پیش فرض مخاطب و سوق دادن مخاطب به سمت آن افولی که در آن لذت می‌برد و در آن تنبل تر می‌شود و دیگر نیازی به اندیشه ندارد، است. در واقع اندیشه یک عمل سخت است.

    لک زاده گفت: مخاطب امروز در حال تنبل شدن است و پلتفرم‌ها مخاطب را به این دره راهنمایی می‌کند، در حال حاضر هنر و سینما برای کسی اهمیت ندارد و همه درگیر نان شبشان شده‌اند.

    وی ادامه داد: ای کاش راه‌حلی برای این مشکل بود، شاید تنها کاری که بشود کرد این است که به افول پا نداد و فیلمسازان اندکی که باقی مانده و هنوز فریب چرخه اقتصادی فاسد موجود را نخورده‌اند، به تولید فیلم خوب فکر می‌کنند، البته من فکر می‌کنم که بالاخره هیچ فیلمی در آن کمدی که کسی مانند من برای آن فیلم می‌سازد، باقی نمانده و در این کمد بسته نخواهد شد.

    لک زاده گفت: حال امروز سینمای ایران بسیار ناامیدکننده است اما فیلمسازان باید به این فکر کنند که باید یک یادگاری برای آیندگان خود بگذارند.

    برچسب ها سینما کرونا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *