×
×
جدیدترین‌‌ها

روسیه از سازمان ملل خواست در مورد آزمایشگاه‌های بیولوژیک اوکراین تحقیق کند

  • کد نوشته: 51943
  • آبان 5, 1401
  • روسیه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا کمیسیونی را برای بررسی موارد نقض کنوانسیون منع تولید یا استفاده از سلاح‌های بیولوژیکی توسط اوکراین و ایالات متحده تشکیل دهد.
    روسیه از سازمان ملل خواست در مورد آزمایشگاه‌های بیولوژیک اوکراین تحقیق کند

    به گزارش نخست نیوز به نقل از آرتی، هیات روسیه در سازمان ملل گفت: «ما در راستای ماده ششم کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی در دو روز درخواست کردیم.» واسیلی نبنزیا، سفیر مسکو، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را پیش از نشستی که قرار است روز پنجشنبه برگزار شود، همراه با «اسناد و شواهد مختلفی که ماهیت واقعی فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی ایالات متحده و اوکراین در خاک اوکراین را روشن می‌کند» منتشر کرد.

    نبنزیا گفت پس از آنکه واشنگتن و کی‌یف به رغم درخواست‌های مکرر توضیحات لازم را ارائه نکرده‌ و اقدامات لازم را برای اصلاح وضعیت انجام نداده‌اند، روسیه مجبور شد به ماده ششم کنوانسیون برای طرح مسائل با شورای امنیت استناد کند.

    مسکو مدعی شده است که این دو کشور تحقیقات بیولوژیکی محرمانه و مشترکی را در خاک اوکراین انجام داده‌اند که روسیه در جریان عملیات نظامی در حال انجام، به شواهدی مجرمانه از این فعالیت‌ها دست یافته است. وزارت دفاع روسیه از ماه مارس به تدریج مواد گفته شده را به صورت جمعی در اختیار عموم قرار داده است.

    نبنزیا گفت: «تحلیل داده‌ها شواهدی مبنی بر عدم انطباق طرف‌های آمریکایی و اوکراینی با مفاد کنوانسیون منع تولید و استفاده از سلاح‌های بیولوژیک نشان می‌دهد.

    ماه گذشته، روسیه نشستی از کشورهای عضو کنوانسیون را در ژنو تشکیل داد، که هیچ نتیجه مشخصی به دست نیاورد و نمایندگانی از 89 کشور یا ادعاهای روسیه را رد کردند یا از نوع تحقیقات ایالات متحده و اوکراین حمایت کردند. تنها هفت کشور از روسیه حمایت کردند: بلاروس، چین، کوبا، ایران، نیکاراگوئه، سوریه و ونزوئلا.

    در پی این نشست، مسکو اصلاحاتی را در کنوانسیون پیشنهاد کرد که سه ایده را برای تقویت توافقنامه بین‌المللی مهم و الزام‌آورتر کردن آن از نظر قانونی برای طرف‌هایش ارائه کرد. به عبارت دیگر، روسیه خواستار مذاکره بر سر یک “پروتکل الزام آور قانونی”، “مکانیزم راستی آزمایی موثر” و “کمیته مشورتی علمی” در این گروه شد.

    روسیه همچنین پیشنهاد کرد که مکانیسم‌های کنترلی شفاف‌تر شود، با «اقدامات اعتمادساز» اضافی، که نشان می‌دهد امضا کنندگان کنوانسیون باید موظف باشند «فعالیت‌های خود در حوزه بیولوژیکی خارج از قلمرو ملی» را اعلام کنند.

    ایالات متحده و اوکراین ادعاهای روسیه در مورد سلاح های زیستی را به عنوان اطلاعات نادرست و یک تئوری توطئه رد کرده‌اند. در ماه ژوئن، پنتاگون «فکت شیت در مورد تلاش‌های کاهش تهدیدات سلاح‌های کشتار جمعی با اوکراین، روسیه و دیگر کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق» را منتشر کرد.

    ارتش ایالات متحده ادعا کرد که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، واشنگتن با ارائه حمایت از “46 آزمایشگاه صلح آمیز اوکراینی، تاسیسات بهداشتی و سایت‌های تشخیص بیماری در دو دهه گذشته برای بهبود ایمنی بیولوژیکی، امنیت و نظارت بر بیماری ها در اوکراین برای سلامت انسان و حیوانات همکاری مشترک کرده است.”. ظاهراً این برنامه‌ها بر «بهبود بهداشت عمومی و اقدامات ایمنی کشاورزی در پیوند منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» متمرکز شده‌اند.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *