×
×
جدیدترین‌‌ها

نبنزیا: هدف ناتو شکست یا تضعیف روسیه است

  • کد نوشته: 50858
  • مهر 19, 1401
  • به دنبال آنکه مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشست ویژه خود را درباره اوکراین در مقر این سازمان در نیویورک از سر گرفت، نماینده روسیه گفت: سازمان ملل هرگز چنین بدبینی گسترده، تقابل و دو قطبی‌سازی بسیار خطرناکی را که اکنون می‌بیند، به خود ندیده بود. این جلسه به طور خاص برای ترویج روایتی علیه یک کشور - فدراسیون روسیه - تشکیل شده است.
    نبنزیا: هدف ناتو شکست یا تضعیف روسیه است

    به گزارش نخست نیوز ، به نقل از خبرگزاری تاس، این نشست ویژه در روز دوشنبه با هدف بررسی قطعنامه‌ای در محکومیت همه‌پرسی‌های برگزار شده به دست مسکو، در جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک و همچنین در مناطق زاپوریژیا و خرسون اوکراین در مورد پیوستن به روسیه بود.

    پیش‌بینی می‌شود که رای‌گیری در مورد این سند با مناظره‌ای انجام شود که چند روز طول خواهد انجامید. تاریخ دقیق رای‌گیری هنوز مشخص نشده است. با این حال، برنامه‌ریزی شده است که تا قبل از پایان این هفته رای‌گیری انجام شود.

    تاکنون نمایندگان ۶۷ کشور تمایل خود را برای سخنرانی در این نشست اعلام کرده‌اند. این نشست توسط رئیس مجمع عمومی، چابا کوروشی، افتتاح می‌شود، سپس اوکراین قطعنامه را ارائه کند، روسیه پس از آن سخنرانی کرده و پس از آن سخنرانی نمایندگان کشورهای دیگر انجام می‌شود.

    این فهرست باز است، به این معنی که نمایندگان کشورهایی که هنوز برای سخنرانی ثبت نام نکرده‌اند، می‌توانند نام خود را به فهرست سخنرانان اضافه کنند. در حال حاضر، سخنرانان شامل نمایندگان انگلیس، آلمان، چین، عربستان سعودی، ایالات متحده، ترکیه، فرانسه، جمهوری آذربایجان و لتونی و دیگر کشورها می‌شوند. انتظار می‌رود نشست ویژه سازمان ملل در خصوص اوکراین چهارشنبه هم ادامه یابد و کشورهای دوست روسیه نظیر سوریه و کره‌شمالی هم خواستار سخنرانی در این نشست شده‌اند.

    نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پایان فوریه برگزار شد. سپس شرکت‌کنندگان قطعنامه‌ای را در مورد وضعیت اوکراین که قبلاً توسط روسیه در شورای امنیت متوقف شده بود، تصویب کردند. در دوم مارس، مجمع قطعنامه‌ای را تصویب کرد که حمله روسیه به اوکراین را محکوم می‌کرد. در پایان ماه مارس، نشست ویژه کار خود را از سر گرفت و قطعنامه جدیدی در مورد کمک‌های بشردوستانه به اوکراین تصویب کرد.

    نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد ممکن است تعداد نامحدودی جلسه برای بررسی مسائل مربوط به دستورکار خود تشکیل دهد که در این مورد وضعیت اوکراین در برنامه قرار دارد.

    همچنین مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهادی را برای رای‌گیری علنی درباره پیش‌نویس قطعنامه آمریکا در محکومیت رفراندوم‌های روسیه در اوکراین تصویب کرد. این پیشنهاد توسط آلبانی ارائه شد. این تصمیم با اکثریت ساده اتخاذ شد؛ ۱۰۷ رای مثبت، ۱۳ رای مخالف و ۳۹ رای ممتنع. پیش از این، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد گفته بود که مسکو طرفدار رای‌گیری مخفی است.

    واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل روز دوشنبه گفت که این نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای ترویج روایتی ضد روسی تشکیل شده است.

    او در سخنرانی خود در این نشست که به بحران اوکراین اختصاص دارد، گفت که سازمان ملل هرگز “چنین بدبینی گسترده، تقابل و دو قطبی‌سازی بسیار خطرناکی را که اکنون می‌بیند” به خود ندیده بود. این دیپلمات گفت: این به ویژه در این جلسه مشهود است، سیاسی شدن آن از این واقعیت ناشی می‌شود که به طور خاص برای ترویج روایتی علیه یک کشور – فدراسیون روسیه – تشکیل شده است.

    نماینده سازمان ملل گفت که هدف ناتو شکست یا تضعیف روسیه است.

    واسیلی نبنزیا همچنین گفت: قطعنامه درباره رفراندوم‌ها در دونباس و مناطق زاپوریژیا و خرسون که توسط آمریکا و آلبانی پیشنهاد شده است، گام دیگری برای ایجاد شکاف در سازمان ملل است.

    این دیپلمات ارشد روسیه گفت: یک تحریک ارزان و بی‌سابقه در شورای امنیت سازمان ملل، بهانه‌ای برای ازسرگیری این نشست ویژه شد. از ما خواسته شده تا از سندی حمایت کنیم که در آن خودمان را محکوم می‌کنیم! حمایت از صلح و امنیت یا جستجوی راه‌حلی برای درگیری چه ربطی به این موضوع دارد؟ این گامی دیگر به سوی تفرقه و تشدید تنش است که ما مطمئن هستیم مورد نیاز اکثریت قریب به اتفاق کشورهایی نیست که نمایندگانشان در این سالن حضور دارند.

    نماینده روسیه در سازمان ملل، از مجمع عمومی سازمان ملل خواست تا به انتخاب مردم مناطق دونباس و زاپوریژیا و خرسون احترام بگذارد.

    در ۳۰ سپتامبر، ایالات متحده و آلبانی قطعنامه‌ای را در شورای امنیت سازمان ملل متحد به رأی گذاشتند که رفراندوم‌های برگزار شده در جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک و مناطق زاپوریژیا و خرسون را محکوم می‌کند. این مناطق در شرق و جنوب اوکراین واقع شده‌اند. روسیه این سند را وتو کرد. برزیل، چین، گابن و هند هم رای ممتنع دادند.

    بر اساس قطعنامه مورد حمایت غرب در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که در ماه آوریل تصویب شد، این نهاد هر بار که از حق وتو در شورای امنیت توسط هر یک از اعضای دائمی آن استفاده شود، جلسه‌ای تشکیل خواهد داد. مجمع عمومی باید ظرف ۱۰ روز از تاریخ استفاده از حق وتو تشکیل جلسه دهد.

    واسیلی نبنزیا به خبرنگاران در انتقاد از سازمان ملل گفت: واکنش من این است که این یک دستکاری عصبانی‌کننده از طرف مجمع عمومی بود که در طول مدت تصدی خودم در اینجا ندیده بودم.

    روسیه از مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواست تا رأی‌گیری محرمانه در مورد قطعنامه ایالات متحده در محکومیت رفراندوم‌ها در اوکراین را بررسی کند. با این حال، قبل از شروع مناظرات، آلبانی با نقض هنجارهای رویه‌ای، پیشنهادی را مبنی بر رأی‌گیری علنی درباره قطعنامه ارائه کرد و مجمع عمومی آن را پذیرفت.

    نبنزیا همچنین به خبرنگاران گفت که معتقد است چابا کوروشی، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، سیاست استانداردهای دوگانه را در رابطه با قطعنامه اوکراین به کار گرفته است. این دیپلمات روس افزود: این تجلی آشکار استانداردهای دوگانه بود و به یکپارچگی ریاست مجمع آسیب می‌رساند.

    به دنبال برگزاری رفراندوم‌های مذکور که از ۲۳ سپتامبر تا ۲۷ سپتامبر در آن مناطق اوکراین از سوی کرملین برگزار شد، رسانه‌های روس از رای مثبت این مناطق برای پیوستن به خاک روسیه خبر دادند. به دنبال آن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در ۳۰ سپتامبر به همراه سران این چهار منطقه پیمان‌هایی را در رابطه با الحاق به روسیه به امضا رساندند. نهایتا در پنجم اکتبر پوتین ضمیمه شدن این مناطق به فدراسیون روسیه را پس از رای مثبت دو مجلس پارلمان روسیه، تکمیل کرد.

    در همین حال «سرگئی کیسلیتسیا» سفیر اوکراین در سازمان ملل گفت که در جریان حملات صبح دوشنبه جان برخی از نزدیکانش در یک ساختمان مسکونی به خطر افتاد و آنها نتوانستند به پناهگاه بروند.

    او افزود: روسیه با حمله موشکی به غیرنظامیانی که در خانه‌هایشان خواب بودند یا به سمت کودکانی که به مدرسه می‌روند هجوم می‌آورند، بار دیگر ثابت کرد که یک کشور “تروریستی” است که باید به قوی‌ترین شکل ممکن جلوی آن را گرفت.

    روسیه این حمله را اقدامی تلافی‌جویانه بات حمله “تروریستی” روز شنبه اوکراین به پل کریمه می‌داند و واسیلی نبنزیا در مجمع عمومی گفت که مسکو هشدار داده است که نمی‌توان از تبعات چنین اقدامی مصون ماند. نبنزیا به خبرنگاران گفت: این پل یک زیرساخت غیرنظامی و زیرساخت حیاتی بود.

    همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد دوشنبه گفت که از حملات روسیه به شدت شوکه شده و با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین تلفنی صحبت کرد.

    در همین حال سفیر روسیه در سازمان ملل متحد پیشنهاد داد تا درباره قطعنامه‌ غربی‌ها با این مضمون که رفراندوم‌ها در چهار منطقه لوهانسک، دونتسک، زاپوریژیا و خرسون را به رسمیت نمی‌شناسند، رای‌گیری فوری انجام شود. با این حال چابا کوروشی، رئیس مجمع عمومی با این پیشنهاد مخالفت کرد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *