×
×
جدیدترین‌‌ها

مسیر قانونی برای اعتراض

  • کد نوشته: 50478
  • مهر 14, 1401
  • اعتراض از مسیر قانونی موضوعی بود که در آبان ۱۳۹۸ و پس از برگزاری برخی تجمعات اعتراضی در شهرهای کشور در پی سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین به آن اشاره شد و در ۲۵ آبان، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر وقت کشور در گفت‌وگویی عنوان کرد: «با توجه به شرایطی که کشور ما در آن واقع است باید تلاش کنیم همه مسایل و اعتراضات را در بستر قانونی انجام دهیم وگرنه هرگونه اقدام و اعتراض اگر در بستر قانون انجام نگیرد و در مسیر اعتراضات اجتماعی تنش‌زا انجام شود برای همه زحمت خواهد شد.»
    مسیر قانونی برای اعتراض

    نخست نیوز : علی پاکباز خسروشاهی -حالا و با اعتراضات اخیر پس از ماجرای مهسا امینی این موضوع که باید بستری برای اعتراضات مردمی فراهم شود دوباره داغ شده است. اعتراضات اخیر در شهرهای مختلف به دلیل آن‌که در آن میان مردم معترض و کسانی که قصد اغتشاش و آشوب دارند، تمایزی وجود ندارد با کوچک‌ترین تحریکی چه از طرف معترضان و چه از طرف نیروهای انتظامی، به تنش و آشوب کشیده می‌شود و نتیجه آن چیزی جز درگیری و آسیب جسمی و روانی به مردم و آسیب مالی به اموال عمومی و خصوصی نیست. در چنین فضای متشنجی نه‌تنها حرف معترضان اصلی شنیده نمی‌شود بلکه با امنیتی شدن فضا، نیروهای نظامی و امنیتی هم تلاش می‌کنند به‌جای حل موضوع، آن را زودتر جمع کنند.

    در همین زمینه رییسی به حمایت و تاکید رهبر انقلاب بر استقرار کرسی‌های آزاداندیشی اشاره کرد و گفت: اگر کسی نظر مخالف درجایی دارد، اشکالی ندارد نظرش را بیان کند اما بیان کردن نظر غیر از اغتشاش است.

    رییسی با تاکید بر اینکه اعتراض و نقد یک خط فاصلی با اغتشاش دارد، اظهار کرد: ما باید زمینه هرگونه نظر مخالف، نقد، اعتراض را کاملا در مباحث باز بگذاریم، دولت هم حتما اعتماد می‌کند.

    همچنین محمدحسن آصفری نایب‌رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس به وجود طرحی در مجلس برای ایجاد بستر قانونی اعتراضات اشاره و اظهار کرد: طرحی در کمیسیون در حال بررسی است که بستر مناسبی را برای شنیده شدن اعتراضات و نظرات مردم در خصوص موضوعات مختلف فراهم کرده و زمینه پاسخگو بودن مسوولان را نیز فراهم می‌کند.

    به نظر می‌رسد باوجود اتفاق‌نظر میان دولت و مجلس برای ایجاد بستر مناسب برای اعتراضات مردمی، باید از این فرصت استفاده و موضوع اعتراضات قانونی در هر زمینه‌ای را یک‌بار برای همیشه رفع کرد تا از این به بعد در فضاهای این‌چنینی، اعتراضات به‌حق مردمی به بیراهه کشیده نشود و به‌جای امنیتی و غبارآلود شدن فضا، صدای اعتراض آنان برای اصلاح رویه‌ها به گوش مسوولان برسد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *