×
×
جدیدترین‌‌ها

تولید علم و فناوری به اندازه ابزار نظامی اثر حفاظتی دارد

  • کد نوشته: 50013
  • مهر 8, 1401
  • وضعیت رشد علمی ایران در منطقه خوب است، ولی قابل قبول نیست و به همین علت ما نیز باید سرعت رشد علمی خود را در منطقه با بهره گیری از تلاش محققان نسل سوم بالا ببریم و نباید بگذاریم که سرعت رشد علمی ایران پایین بیاید.
    تولید علم و فناوری به اندازه ابزار نظامی اثر حفاظتی دارد

    به گزارش نخست نیوز ، دکتر یونس پناهی در بیست و سومین کنگره ملی سالیانه و نهمین همایش بین‌المللی پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور که در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی مجوزدار حوزه سلامت در ایران فعالند که در حال اجرا و پیگیری طرح‌های پژوهشی متعدد در رشته‌های مختلف علوم پزشکی هستند. ۳۰ واحد از این مراکز توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و تاکنون ۲۵ شبکه تحقیقاتی نیز در حوزه علوم پزشکی و سلامت در کشور شکل گرفته است.

    وی، دانشگاه فناور، ثروت‌آفرین و پژوهشگر را نیاز جامعه امروز ایران دانست و گفت: این مراکز تحقیقاتی وظیفه ایجاد پل ارتباطی بین دانشگاه، جامعه و فناوران حوزه سلامت را بر عهده دارند.

    معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، حل مسائل جامعه در حوزه سلامت را وظیفه وزارت بهداشت دانست و افزود: توقع ما از محققان نسل سوم این است که اولویت‌ها و چالش‌های نظام سلامت را شناسایی کرده و با برنامه، دنبال یافته‌های پژوهشی برای حل مشکلات جامعه و مردم در این حوزه باشند.

    وی تامین نیاز مردم و جامعه را بهترین خروجی همه تلاش دانشمندان برای تولید علم و دانش در کشور دانست و گفت: مردم، علاوه بر تولید علم و مرجعیت علمی کشور، باید تلاش محققان حوزه بهداشت و درمان را به صورت ملموس ببینند.

    دکتر پناهی تاکید کرد: هدف نهایی متولیان بخش سلامت کشور، تولید علم و مرجعیت علمی نیست، بلکه ما باید تلاش کنیم که فناوری متناسب با این سطح علمی در کشور تولید شود و گرهی از مشکلات جامعه و مردم باز کند و بتوانیم نیازهای مردم در حوزه سلامت را خودمان تامین و تولید کنیم.

    وی با بیان این که ایران از نظر تولید فناوری در حوزه بهداشت و درمان در میان ۱۳۲ کشور جهان، در رتبه ۶۰ قرار دارد، گفت: وظیفه دانشگاه و همه دانشجویان پژوهشگر این است که همه با هم این جایگاه را به حد رشد علمی کشور ارتقا دهیم و در ردیف کشورهای پیشتاز در این عرصه قرار بگیریم.

    معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به جایگاه ۱۵ رشد علمی ایران در همه رشته‌ها در بین کشورهای جهان، اظهار کرد: خواسته ما این است که شتاب رشد علمی ایران نباید کند شود و برای این امر نسل سوم باید بیشتر تلاش کنند.

    وی جایگاه ۱۶ ایران در رشد علمی رشته‌های مختلف پزشکی در سطح جهان را قابل قبول خواند و تصریح کرد: از سال ۲۰۱۶ سرعت رشد علمی در علوم پزشکی به سرعت بالا رفته و به ۹.۵ درصد رسیده و ما نیز باید به این رشد سرعت برسیم.

    دکتر پناهی همچنین گفت: ایران در میان مقالات ۱۰ درصد پراستناد علمی در جهان با رشد ۱۴ درصدی در رتبه خوبی قرار دارد، ولی این میزان باید ارتقا باید.

    وی با اشاره به رقابت سخت ایران در حوزه علم و دانش با کشورهای منطقه، اضافه کرد: میانگین سرعت رشد علمی ایران در منطقه حدود هفت درصد و شبیه کشور ترکیه است و در جایگاه نخست منطقه قرار دارد، ولی سرعت رشد علمی برخی کشورها از جمله امارات متحده عربی و عربستان شتاب بیشتری دارد.

    معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان این که تولید علم و دانش می‌تواند به اندازه ابزار نظامی اثر حفاظتی و حراستی برای کشور داشته باشد، گفت: ما اصرار داریم که جایگاه نخست کشور ما در پیشتازی علم و دانش در منطقه حفظ شود.

    به نقل از معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، وی تاکید کرد: وضعیت رشد علمی ایران در منطقه خوب است، ولی قابل قبول نیست و به همین علت ما نیز باید سرعت رشد علمی خود را در منطقه با بهره گیری از تلاش محققان نسل سوم بالا ببریم و نباید بگذاریم که سرعت رشد علمی ایران پایین بیاید.

    دکتر پناهی با تاکید بر ضرورت توجه به علم نافع و مساله محور، افزود: کشور ما با این جایگاه خوب علمی به خصوص در رشته‌های علوم پزشکی، در تولید برخی داروهای ساده عقب مانده و باید در کنار تولید علمی، به تامین و تولید فناوری متناسب با این میزان دانش بومی هم توجه شود.

    منبع: ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *