×
×
جدیدترین‌‌ها

پشت پرده گفت‌وگوهای ترکیه با اسرائیل چیست؟

  • کد نوشته: 42794
  • خرداد 15, 1401
  • مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه با تشریح اهداف ترکیه از گفت‌وگو با رژیم صهیونیستی معتقد است این اقدام ترکیه اگر در چارچوب سازمان ملل باشد می تواند پذیرفته شده باشد.
    پشت پرده گفت‌وگوهای ترکیه با اسرائیل چیست؟

    نخست نیوز : قاسم محب علی  درباره اظهارات وزیر امور خارجه ترکیه مبنی بر این که گفتگوهای ترکیه و اسرائیل ادامه خواهند داشت منتهی این مسئله به بهای فراموشی مسئله فلسطین نخواهد بود، اظهار داشت : ترکیه از اولین کشورهایی بود که اسرائیل را به رسمیت شناخته و روابط راهبردی با آن دارد اما در دوران اردوغان به دلیل مسائل سیاست داخلی ترکیه تا حدودی دچار فراز و نشیب شد.

    وی افزود: اگر در چارچوب قوانین عرف سازمان ملل به موضوع نگاه کنیم ترکیه هم می تواند با اسرائیل در ارتباط باشد هم با فلسطینیان، همان طور که اروپایی ها همین سیاست را دنبال می کنند و سازمان ملل نیز با تشکیل دو دولت یعنی یهودی و عربی فلسطینی موافق است اما اسرائیل به این مساله رضایت نمی دهد. بنابراین اگر سیاست ترکیه در آن چارچوب حرکت کند شناخته شده است.

    این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین بیان کرد : سیاست و مناسبات برخی کشورها نسبت به ۴ دهه قبل در ارتباط با اسرائیل تفاوت کرده همچنین سیاست اسرائیل با کشورهای عربی متفاوت شده است چه بسا برخی از همین کشورها تجارت آزاد با اسرائیل را امضا کرده‌اند حتی وزیر خارجه عربستان از اسرائیل با عنوان متحد احتمالی یاد کرده است.
    وی درباره خط لوله گاز مدیترانه شرقی که قبرس، یونان و اسرائیل مشارکت دارند و موضع ترکیه در این خصوص گفت : در این مساله اختلاف نظر بین اعراب و اسرائیل وجود دارد و ترکیه هم بخاطر قبرس و اختلافات با یونان نسبت به این مساله واکنش داشته و تمایل دارد مونوپل و انحصار انتقال انرژی و تجارت را در اختیار داشته باشد که اگر تضاد منافع تلقی نشود رقابت خواهد بود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *