×
×
جدیدترین‌‌ها

همه چیز درباره میزان آب کشاورزی در ایران و طریقه اصلاح آن

  • کد نوشته: 42717
  • خرداد 12, 1401
  • نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به خارج شدن سه چهارم بارش‌های ایران از کشور، از استفاده ۷۰ تا ۹۰ درصدی آب‌ کشور در کشاورزی خبر داد و گفت: کشت محصولات آب‌بر نسبت به کشت محصولات اساسی برای کشاورزان به‌صرفه‌تر است.
    همه چیز درباره میزان آب کشاورزی در ایران و طریقه اصلاح آن

    نخست نیوز : علیرضا عباسی درباره میزان مصرف آب کشاورزی ایران گفت: نزولات آسمانی کشور ما ۲۴۰ میلی‌ متر است. اگر وسعت کشور را در نظر بگیریم، سالانه ۴۰۰ میلیارد متر مکعب بارش داریم. ۳۰۰ میلیارد از این میزان از دسترس کشور خارج می‌شود. بخشی از آن سیلاب می‌شود و به دریا ریخته می‌شود، بخش دیگری از این میزان تبخیر و به طریقی از کشور خارج می‌شود. تنها ۱۰۰ میلیارد متر مکعب باقی می‌ماند که ۷۰ تا ۹۰ درصد آن مورد استفاده کشاورزی قرار می‌گیرد. تنها ۱۰ درصدش برای فضای سبز و صنعت اختصاص می‌یابد.

    کشورهای دنیا به ازای هر متر مکعب آب، دو برابر ایران محصول برداشت می‌کنند
    نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم میزان بهره‌وری آب ایران را ۳۵ تا ۴۰ درصد دانست و گفت: متوسط بهره‌وری بیشتر کشورهای دنیا ۶۰ تا ۶۵ درصد است. بهره‌وری آب ایران پایین است و این یکی از مشکلات کشور ماست. ما به طور متوسط به ازای هر متر مکعب آب، ۱.۲ کیلوگرم محصول برداشت می‌کنیم اما در کشورهای دیگر به ۲.۵ کیلوگرم می‌رسد. به عبارت دیگر بیشتر کشورهای دنیا دو برابر ما بیشتر محصول برداشت می‌کنند. مشکل اساسی آب ایران بهره‌وری آب ایران است که تأثیر مستقیم بر بهره‌وری اقتصادی و کشاورزی می‌گذارد.

    برچسب ها علیرضا عباسی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *