×
×
جدیدترین‌‌ها

امیری:حکمرانی امری عقلانی است اگر بپذیریم پس اخلاقی هم خواهد بود

  • کد نوشته: 40338
  • اردیبهشت 11, 1401
  • در نخستین نشست «حکمرانی اخلاقی با رویکرد فرهنگی» در دانشگاه فردوسی مشهد مطرح شد.
    امیری:حکمرانی امری عقلانی است اگر بپذیریم پس اخلاقی هم خواهد بود

    نخست نیوز – نخستین نشست «حکمرانی اخلاقی با رویکرد میان فرهنگی» از سلسله نشست‌های  بررسی ابعاد و مولفه های حکمرانی اخلاقی  به میزبانی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد چهارشنبه ۷ اردیبهشت برگزار شد.

    بر اساس این گزارش عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه تهران در جمع اساتید ،دانشجویان و کارشناسان درباره اهمیت عقلانیت و نقش آن در حکمرانی با اشاره به این‌که عقل حجت خداوند است گفت: حکمرانی امری عقلانی است اگر بپذیریم پس اخلاقی هم خواهد بود و این نوع عقلانیت با دین همسو و سازگار خواهد بود .

    مجتبی امیری افزود: اعتقاد و رویکردی که من به آن باور دارم در بحث اخلاقی با رویکرد میان فرهنگی همین باور است که فرهنگ خواستگاه عقلانی دارد. و باید به شکل نظام‌اند با آن برخورد داشته باشیم.و الگویی که مطرح کردم خواستگاه عقل است نمی‌شود عقل را به رسمیت شناخت اما دستاوردهای آن را به رسمت نشناخت.

    وی تصریح کرد: اگر به شکل نظام‌اند باعقل برخورد کنیم می‌توانیم به داشتن زندگی خوب به همراه کمالات معنوی امیدوار بود و حکم عقل حکم شرع خواهد بود.

    وی خاطرنشان کرد: حکمرانی اخلاقی مبتنی بر تربیت فردی و کسب فضائل بر پایه خردمندی است و امروز چشم‌انداز محوری در کانون توجه قرارگرفته که منجر به اعتمادسازی می‌شود و تحقق آن در زندگی تصویری معنی‌دار می‌بخشد.

    وی با اشاره به این‌که امروزه قول و فعل مایکی نیست و دوگانگی شخصیت‌ها علت عدم توفیق در جامعه شده است اظهار داشت: انسان عقلانی بپذیرد و در تحقق چشم‌انداز زندگی فردی و اجتماعی فعالیت کند. نیاز داریم که چشم‌اندازها را آگاهانه ترغیب و ترویج کنیم و از این الگوها در جامعه پاسداری کنیم اگر بنا باشد بسیاری از برنامه‌ها را ارائه دهیم و در قبال آن تعهدی نسبت به آن نداشته باشیم همین می‌شود که مابعد از انقلاب بسیار برنام برای شکوفایی و رشد و تعابی داشتیم اما بین 25 تا 30 درصد این برنامه‌ها عملیاتی شد صرف برنامه داشتن کفایت نمی‌کند دولتمردان ما باید یاد  بگیرند که به مردم پاسخگو باشند

    در ادامه امیری به تفسیر و تبیین واژه حکمرانی در اسلام و ظهور آن در اروپا پرداخت و گفت: واژه حکمرانی در قرآن استفاده‌شده اما به معنای داوری و حم است ما در اسلام حاکم و سلطان نداریم حکم قاعده قانون و داوری کردن درباره موضوعات است حکمرانی هم اجرای آن حکم است و بحث ادبیات سیاسی در جهان هم این واژه بعد از جنگ جهانی دوم مطرح و بعدازآن در اروپا با محوریت آمریکا توسعه و در دستور کار قرار گرفت.

    وی با اشاره به این‌که از سال 1990 م بحث حکمرانی حول سه عنصر دولت،بخش خصوصی و جامعه مدنی شکل گرفت  اظهار داشت: حکمرانی در ابتدا در اروپا در دست دولتمردان ومسئله اول جهان بود که باگذشت زمان و فعل و انفعالات جهانی توسعه بازار محور جای خود را به توسعه دولت‌محور دادو بحث خصوصی‌سازی مطرح شد.

    وی در ادامه به چالش‌هایی درباره رویکرد اخلاقی حکمرانی اشاره کرد و گفت: انسان موجودی اخلاقی که دارای 2ساعت حیات است خلقی-غریزی-غیر اکتسابی که به‌صورت فطری در ذات وی نهفته است و ساعت دیگر جمعی و ماهوی است که با خانواده و جامعه پیوند پیدا می‌کند و بعد فرهنگی را می‌سازد .

    این استاد برجسته دانشگاه تهران  با اشاره به اخلاق ناصری خواجه‌نصیرالدین طوسی گفت: ازنظر فلاسفه اخلاق حول 3محور و وجه در راستای تربیت و رشد مبانی فکری حرکت می‌کند.و انسان 3 وجه دارد که فردی،خانوادگی و اجتماعی است.و مهم‌ترین چالش در تصمیم‌گیری‌ها ایجاد تعادل میان این 3عنصر است

    هیچ گنجی بالاتر از حمت نیست گفت: هیچ نعمتی بالاتر از این نیست که آدمی چیزها را آنچنان که هست بشناسد و کارها را آنچنان که هست انجام دهد نعمتی که خداوند به بندگان خاص اعطا می‌فرماید و همه‌کسانی که در مبحث حکمرانی قرار می‌گیرند نیازمند آن می‌باشند

    در ابتدای این مراسم هم مرتضوی عضو هیات علمی مدیریت گروه دانشگاه فردوسی مشهد ضمن خیرمقدم به مدعوین و کارشناسان حاضر در جلسه  و تقدیر و تشکر از مسوولان برگزاری این همایش و دغدغه مندان مباحث اجتماعی درباره اهمیت برگزاری چنین نشست‌هایی مطالبی را بیان و به موضوعات جدید درباره حکومت اشاره کرد و گفت: امیدواریم این مباحث نقطه شروعی باشد که در بحث کلان سیاست‌های کشور موضوعیت پیدا کند و بحث اخلاق در حکمرانی موردتوجه ویژه قرار گیرد.موضوعی که در محیط فعلی کشور اهمیت دارد و در حول 3محور قابل‌بحث است یک محور مسوولیت‌پذیری است که همه ذینفعان باید نسبت به این مسئله تعهد داشته باشند و بحث دیگر پایداری منابع و حفظ آن برای نسل‌های آینده است و در کنار این 2محور بحث مهم اخلاق است که مهم‌ترین پشتوانه مسوولیت‌پذیری و پایداری است

    در پایان این نشست جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *