×
×
جدیدترین‌‌ها

آمریکا:
برای جهان با برجام یا بی برجام آماده‌ایم

  • کد نوشته: 36764
  • فروردین 3, 1401
  • سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره رویکرد کشورهای منطقه و رژیم صهیونیستی در قبال نقش ایران در منطقه و پیش‌برد مذاکرات وین در راستای احیای توافق هسته‌ای، پاسخ داد.
    برای جهان با برجام یا بی برجام آماده‌ایم

    به گزارش نخست نیوز ، به نقل از وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در کنفرانس خبری هفتگی خود، در پاسخ به این سوال که با توجه به دیدار اخیر رهبران مصر، رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی با تمرکز بر موضوع اوکراین و ایران و این که به نظر می‌رسد یک محور «عربی-اسراییلی» در حال شکل‌گیری به منظور موازنه با قدرت ایران در منطقه است، چه نظری درباره ایران دیدار دارد و آیا دولت آمریکا با دولت رژیم صهیونیستی و این کشورهای عربی درباره این دیدار در ارتباط بوده است، توضیح داد: ما مرتب با هر یک از این دولت‌ها در ارتباطیم. از نشست سه‌جانبه میان مصر، امارات متحده عربی و اسراییل که در شرم‌الشیخ برگزار شد، حمایت می‌کنیم. این یکی دیگر از نمونه‌های این است که با وجود روابط عادی‌سازی‌شده، امکان چه چیزهایی وجود دارد. ما به حمایت از توافق ابراهیم و روابط عادی‌سازی شده میان اسراییل و کشورهای جهان عرب و مسلمان ادامه می‌دهیم. ما برای پیش‌برد این هدف، از نزدیک با اسراییل همکاری خواهیم کرد، روابط دیپلماتیکمان را با فلسطینی‌ها تعمیق خواهیم کرد، با شرکایمان در منطقه و فراتر از آن که با ما منافع مشترکی در حمایت از توسعه صلح پایدار دارند، رایزنی خواهیم کرد.

    پرایس در این راستا ادامه داد: چند نکته درباره سوال شما. اول این که ما، رابرت مالی [نماینده ویژه آمریکا در امور ایران] و تیمش رایزنی نزدیکی با شرکای ما در منطقه خلیج فارس داشته‌اند. و شاید بیانیه‌ای که یک سال پیش توسط شرکایمان در شورای همکاری خلیج فارس پس از یکی از این رایزنی‌ها با تیم رابرت مالی منتشر شد را یادتان باشد که در آن کاملا مشهود بود، شرکای ما در حاشیه خلیج فارس به تهدیدهای ناشی از پیش‌رفت‌های هسته‌ای ایران واقفند که پس از برچیده شدن محدودیت‌های هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ [در پس خروج دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا از توافق هسته‌ای] ایجاد شده بود و همچنان پابرجاست. کشورها در سراسر جهان، از جمله شرکای ما در حاشیه خلیج فارس، پی برده‌اند با وجود بیرون از جعبه بودن برنامه هسته‌ای ایران، ما گزینه پابرجایی برای بازگرداندن آن به داخل جعبه در قالب بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام [توافق هسته‌ای] داریم. در آن بیانیه مشترک، ما شاهد بودیم که شرکای ما در حاشیه خلیج فارس از امکان بازگشتی دوجانبه به پاینبدی به برجام استقبال کردند.

    او در این راستا بیان کرد: حالا، این چیزی است که هنوز روی آن کار می‌کنیم. هنوز در تلاشیم ببینیم آیا چنین چیزی امکان‌پذیر خواهد بود یا نه. ما خودمان را هم برای جهانی که در آن برجام داریم و هم برای جهانی که در آن برجام نداریم، آماده می‌کنیم. اما در هر صورت، تعهد رئیس جمهور [جو بایدن] به این امر مسلم که ایران هیچ‌گاه به یک سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت، غیرقابل تغییر است، پابرجاست و چیزیست که ما تلاش می‌کنیم به دست بیاوریمش و به دست خواهیم آورد، چه برجامی در کار باشد چه نباشد.

    سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از کنفرانس خبری‌اش در پاسخ به سوالی درباره این که آیا دولت آمریکا راه میان‌بری برای به کار بردن پلان B [نقشه دوم] آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران دارد و چنین ایده‌ای تا چه اندازه آماده شده است، گفت: ما همیشه از زمان آغاز این روند [مذاکرات وین در راستای احیای توافق هسته‌ای] در آوریل گذشته می‌دانستیم که بازگشتی دوجانبه به پایبندی چیزی است که در راستای منافع ملی ماست، اما همیشه هم می‌دانستیم که این یک طرح نامعلوم است، چون مسلما به چیزی بیش از تلاش ما برای دست‌یافتن به آن نیاز است. مستلزم شریکی راغب در سمت ایران است. بنابراین، هنوز مانده است ببینیم که آیا می‌توانیم به بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام دست پیدا کنیم یا نه.

    پرایس افزود: همان طور که دیروز گفتم، چنین توافقی نه قریب‌الوقوع است و نه قطعی. بنابراین، دقیقا به همین دلیل است که ما بیشتر سال در حال آماده‌ کردن خودمان برای هر یک از این احتمالات، هر یک از این سناریوها بوده‌ایم، جهانی که در آن بازگشتی دوجانبه به پایبندی داریم، یعنی جهانی که در آن برجام ابزاری است که با آن برنامه هسته‌ای ایران را به داخل جعبه باز می‌گردانیم، محدودیت‌های دائمی قابل راستی‌آزمایی را بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کنیم و مانع از دست‌‍یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای می‌شویم.

    او همچنین گفت: اما با توجه به این که این همیشه طرحی نامعلوم بوده است،  همیشه درباره گزنیه‌های دیگر با شرکایمان در منطقه بحث کرده‌ایم. همین کار را با متحدان اروپایی‌مان که عضوی از گروه ۱+۵ هستند، تروئیکای اروپا که شامل انگلیس، آلمان و فرانسه است، انجام می‌دهیم. همین بحث‌ها را با شرکای اسراییلی‌مان و شرکایمان در حاشیه خلیج فارس و فراتر از آن نیز داشته‌ایم. بنابراین، برنامه‌ریزی زیادی در این زمینه کرده‌ایم و درباره آن زیاد فکر کرده‌ایم. بنا به دلایلی معلوم، به طور علنی آن را تشریح نکرده‌ایم اما عدم برنامه‌ریزی از جانب ما در کار نیست.

    سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بخش دیگری درباره فوریت دست‌یابی به توافق در مذاکرات وین گفت: چیزی که خیلی وقت است درباره فرصت کوتاه گفته‌ایم، هنوز صادق است. ما می‌دانیم که باید فوریت زیادی وجود داشته باشد. و می‌دانیم بر عهده تهران است که درباره آمادگی‌اش برای بازگشت دوجانبه به پایبندی [به توافق] تصمیم بگیرد.

    به گزارش نخست نیوز ، اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پی این مطرح می‌شود که در پی برخی تحولات اخیر در مناسبات سیاسی بین‌المللی، دور هشتم مذاکرات وین اخیرا به وقفه‌ای مواجه شده است.

    سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره این وقفه ایجاد شده تاکید کرده بود: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به‌ موفقیت در گفتگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی‌ بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.

    حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اخیرا در گفت‌وگوی تلفنی با فواد حسین وزیر امورخارجه عراق درباره مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین تاکید کرد: ما به مرحله نهایی توافق نزدیک هستیم. در اندک موضوعات بسیار مهم باقی‌مانده، ابتکاراتی را از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به آمریکا ارائه کرده‌ایم. اکنون این طرف آمریکایی است که باید حسن نیت ادعایی خود را در عمل نشان دهد. ما در رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *