×
×
جدیدترین‌‌ها

چکش‌های آخر در وین

  • کد نوشته: 34864
  • اسفند 11, 1400
  • پس از سه ماه مذاکرات بی وقفه و تنگاتنگ میان ایران و ۱+۴ به منظور احیای برجام، گفت‌وگوها همچنان با جدیت در وین ادامه دارد.
    چکش‌های آخر در وین

    به گزارش نخست نیوز ، با بازگشت علی باقری رییس هیات مذاکره کننده ایران پس از چند روز به وین، رایزنی‌ها در سطح روسای هیات‌های ایران و ۱+۴ از سر گرفته شد.

    برای اولین بار در دور هشتم مذاکرات نشستی غیررسمی در هتل کوبورگ با حضور روسای هیأت‌های ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۴ برگزار شد و آخرین وضعیت گفت‌وگوها مورد ارزیابی قرار گرفت. در این نشست، هیأت مذاکره‌کننده کشورمان بر لزوم تصمیم‌گیری سریع‌تر طرف‌های غربی جهت حل و فصل چند موضوع باقی‌مانده تأکید کرد.

    منابع نزدیک به هیأت مذاکره‌کننده کشورمان بر این نظرند که اکنون دستیابی به توافق تنها با اتخاذ چند تصمیم سیاسی مشخص از سوی طرف‌های غربی ممکن است.

    این منابع اعلام کردند که پیشرفت قابل توجه گفت‌وگوها و دستیابی به پیش‌نویس توافق تقریبا انجام شده است. آنها معتقدند اگر تاکنون توافق نهایی نشده، صرفا به این دلیل بوده است که طرف‌های غربی در چند موضوع از اتخاذ تصمیمات لازم خودداری کرده و تلاش دارند با تبدیل عنصر زمان به اهرم مذاکراتی، هیأت ایرانی را برای صرف نظر کردن از خواسته‌هایش تحت فشار قرار دهند.

    هیات های مذاکره کننده روز سه شنبه به رایزنی های داخلی پرداختند. اما در پایان روز نمایندگان هیات های ۱+۴، آمریکا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام نشستی مشترک داشتند و به بررسی آخرین دیدگاه ها و مواضع پس از نشست غیررسمی با ایران در روز دوشنبه پرداختند. انتظار می رود در یکی دو روز آینده چشم انداز روشن تری از ۲ درصد باقی مانده از موضوعات تا نهایی کردن توافق بازگشت به برجام به دست آید.

    به نظر می آید یکی از موضوعاتی که هنوز طرف ها بر سر آن به نتیجه نرسیدند، موضوعاتی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا کرده است.

    سعید خطیب زاده روز یکشنبه هفته جاری گفت: ما درباره پرسش‌ها یا ادعاهای سیاسی که آژانس در خصوص برخی اقدامات کشورمان مطرح کرده که از نظر ما محلی نداشته است، پاسخ دادیم؛ این پرونده باید بسته شود.

    سخنگوی دستگاه دیپلماسی “بسته شدن پرونده ادعاهای سیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت عنوان PMD علیه کشورمان را ضروری دانست و تاکید کرد، ایران هیچ ضرب الاجلی را قبول نمی‌کند.

    پس از بازگشت علی باقری به وین و دیدار با هیات های مذاکره کننده ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا برخی رسانه های غربی مدعی شدند که ایران درخواست های جدید مطرح کرده است. اما منابع ایرانی نزدیک به مذاکرات این اخبار را فرار رو به جلو از سوی طرف های غربی با ابزار رسانه ها اعلام و خاطرنشان کردند که “مذاکره کننده ارشد ایران روز دوشنبه در مذاکرات با ۱+۴ بر لزوم تصمیم‌گیری آمریکا و سه کشور اروپایی در مورد چند موضوع باقی مانده اما مهم تأکید کرد.”

    شاید طرف های غربی انتظار داشتند که ایران دست از خواسته های خود درباره این چند موضوع بردارد اما با دیدن تاکید و اصرار ایران برای تامین نظرات و خواست هایش اقدام به فرافکنی و جوسازی رسانه ای کردند تا به نوعی این طور القا کنند که ایران در مسیر مذاکرات سنگ اندازی می کند یا مسئولیت عدم دستیابی احتمالی به توافق را به گردن ایران بیاندازند.

    این در حالی است که طبق گفته های سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان موضوعات باقی مانده و مورد بحث از موضوعات اصلی و خط قرمز ایران محسوب می شوند.

    خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز دوشنبه به خبرنگاران در این رابطه گفت:  در تمامی تماس‌ها و گفت‌وگوهایمان با طرف های مقابل تلاش کردیم خطوط قرمز، منطق، دلیل و چگونگی مرتفع کردن موضوعات باقی‌مانده را روشن کنیم و مواضع ایران را در این ارتباط تبیین کنیم. اکنون ابهامی برای واشنگتن و غرب در مورد این خطوط قرمز وجود ندارد و تاکید کردیم از خطوط قرمز خود عبور نمی‌کنیم و انتظار قطعی داریم که طرف‌های اروپایی بیش از این موضوع را کش ندهند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *