×
×
جدیدترین‌‌ها

پسکوف:
اروپا به جای پیروی از دستورالعمل آمریکا به فکر منافع خودش باشد

  • کد نوشته: 33537
  • بهمن 26, 1400
  • سخنگوی کرملین با بیان اینکه مفهوم سیاست خارجی روسیه با در نظر گرفتن وضعیت کنونی جهان بازتعریف می‌شود، گفت تلاش نومیدانه اروپایی‌ها برای افزایش نقش سیاست خارجی خودشان به علت نفوذ واشنگتن محکوم به شکست است.
    اروپا به جای پیروی از دستورالعمل آمریکا به فکر منافع خودش باشد

    به گزارش نخست نیوز ، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک تاکید کرد، اثربخشی مذاکرات خلع سلاح مورد تردید است و انتظار می‌رود چنین مذاکراتی سال‌ها ادامه داشته باشد.

    پسکوف گفت: از نظر خلع سلاح، همه چیز چندان خوب نیست و بدیهی است که در جریان مذاکرات، سال‌ها تقابل‌های موضعی سخت در انتظار ماست که اثربخشی آن محل تردید است.

    سخنگوی ریاست جمهوری روسیه همچنین گفت، مفهوم سیاست خارجی کشورش با در نظر گرفتن تغییرات جاری در وضعیت کنونی جهان بازتعریف خواهد شد.

    او توضیح داد: اسناد سیاست خارجی ما البته در حال تغییر است. می‌دانید که همین یک هفته پیش در نشست عملیاتی اعضای دائم شورای امنیت، خطوط اصلی مفهوم جدید سیاست خارجی ما مورد بررسی قرار گرفت. و با در نظر گرفتن آنچه اکنون در حال وقوع است، در آن تجدیدنظر خواهد شد. در این زمینه، وضعیت ثابت نیست.

    این مقام روس به اسپوتنیک گفت، ایالات متحده همیشه در تلاش خود برای تأثیرگذاری بر شرکای خود در اروپا پافشاری کرده است، اما مسکو امیدوار است که عقل سلیم در اروپا پیروز شود و اروپا به فکر منافع خود باشد.

    پسکوف گفت: اروپایی‌ها نومیدانه در تلاش برای افزایش نقش سیاست خارجی اتحادیه اروپا در امور جهانی هستند. اینطور عملی نمی‌شود. اول اینکه، نفوذ واشنگتن همچنان بسیار قدرتمند است. ایالات متحده در تلاش برای نفوذ بر شرکایش در اروپا همواره رویکرد مصرانه و تا حدی گاوچرانی را تجربه کرده است؛ آنها صراحتا می‌گویند که چه کسی چه کاری انجام دهد و اگر کسی با آن موافق نباشد، آنها مستقیما می‌گویند که این کار چه عاقبتی دارد. بنابراین همواره اینطور بوده و خواهد بود. و ما به خوبی از آن آگاهیم.

    او در ادامه افزود، چنین وابستگی‌ای سد راه تمایل اروپا برای مستقل‌تر شدن در سیاست خارجی است. پسکوف به اسپوتنیک گفت: اما بیایید امیدوار باشیم که عقل سلیم در اینجا غالب شود و اروپایی‌ها اول از همه به خانه مشترک ما فکر کنند؛ به اروپا، جایی که ما در کنار هم زندگی می‌کنیم و همسایگان نزدیک هستیم.

    پسکوف همچنین با اشاره به اینکه روسیه و آمریکا در حال حاضر حداقل کانال‌های ارتباطی را بر خلاف سال‌های گذشته دارند، گفت مناسبات میان دو کشور به پایین‌ترین سطح رسیده است.

    او گفت: در اینجا شاید بتوان به این جنبه مثبت اشاره کرد که هر چقدر هم که در حوزه‌های دیگر اوضاع سخت باشد، باز هم کانال‌های خاصی برای گفت‌وگو وجود دارد. سران کشورها در حال گفت‌وگو هستند و در حوزه‌های دیگر نیز ارتباط در جریان است. این یک امتیاز مثبت است زیرا تا همین چند سال پیش گفت‌وگوی ما صفر بود و هیچ تماسی وجود نداشت. اما از طرف دیگر در روابط دوجانبه فقط می‌توان از معایب صحبت کرد. ما در سطح بسیار بسیار پایینی هستیم و تقریبا روابطی وجود ندارد.

    سخنگوی کرملین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اسپوتنیک گفت، روسیه پاسخ‌های مستقیمی به پیشنهاداتش در خصوص تضمین‌های امنیتی دریافت نکرده و غرب ترجیج می‌دهد تا روی مسائل ثانویه تمرکز کند، اما ولادیمیر پوتین مصرانه تاکید خواهد کرد که ایده‌های مسکو نادیده گرفته نشود.

    پسکوف گفت: پوتین در رویکرد خود نسبت به شرکای ما بسیار ثابت قدم است؛ می‌خواهم آنها را شرکا بنامم، اما آنها اکنون بیشتر مخالفان هستند تا شرکا. او وقتی سوال می‌پرسد، صراحت دارد و انتظار پاسخ مستقیم را هم دارد. و همانطور که او در سال ۲۰۰۷ مستقیماً سؤالاتی را مطرح کرد، در سال ۲۰۲۲ هم مستقیماً سؤالاتی را در پیش‌نویس دو سندی که به واشنگتن و ناتو تحویل داده شد، مطرح کرد. اما ما پاسخ مستقیمی دریافت نکردیم.

    این سخنگو خاطرنشان کرد که روسیه تلاش‌هایی را برای تمرکز بر موضوعات ثانویه در مذاکرات امنیتی می‌بیند. پسکوف افزود: علاوه بر این، ما تلاشی برای تمرکز بر جزئیات ثانویه و تلاش برای جلوگیری از هرگونه درک از موضوعاتی که برای ما اهمیت حیاتی دارند، شاهد هستیم. اما من شک ندارم که رئیس جمهور پوتین همچنان در موضع خود ثابت‌قدم خواهد بود و اصرار خواهد کرد که آن موضوعاتی که در واقع برای ما مسائل وجودی هستند، بدون توجه باقی نماند و نادیده گرفته نشوند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *