×
×
جدیدترین‌‌ها

فرودگاه مهرآباد آزاد شد

  • کد نوشته: 31866
  • بهمن 10, 1400
  • تانکها، نفربرها و ادوات و تجهیزات زرهی و نظامی ارتش شاهنشاهی بعد از پنج روز جنگ داخلی و خونریزی صدها نفری، باند پرواز و محوطه اطراف فرودگاه را ترک کردند و از این لحظه سیل خروج مستشاران و خانواده‏های آمریکایی از ایران شدت گرفت.
    فرودگاه مهرآباد آزاد شد

    به گزارش نخست نیوز ، امروز چهل و سومین سالگرد بازگشایی فرودگاه‌های کشور و شدت گرفتن موج فرار آمریکایی‌ها از ایران در سال ۱۳۵۷ است.

    فرودگاه مهرآباد و سایر فرودگاه های کشور به دستور شاپور بختیار و میدان ‏داری ارتش از آخرین ساعات پنجم بهمن ۱۳۵۷ بسته شد اما با بست‏ نشینی مردم و روحانیون در مسجد دانشگاه تهران و تشدید اعتراضات خیابانی وارد فاز بحرانی ‏تری شد. گارد سلطنت و ارتش شاهنشاهی با دریافت فرمان رگبار دانشگاه تهران، خیابان انقلاب، میدان آزادی و خیابان‏های اطراف فرودگاه مهرآباد را نیلگون کردند، اما دوری ۱۴ ساله رهبرِ در تبعیدِ کشور بر سفر قریب‏الوقوعش به ایران موجب عقب‏نشینی آخرین نخست ‏وزیر عصر پهلوی و برداشته شدن ممنوعیت پرواز هواپیماها از فرودگاه های سراسر کشور و گشوده شدن باند پرواز مهرآباد برای نشستن بویینگ ۷۴۷ ایرفرانس شد.

    سید محمد حسینی بهشتی، مرتضی مطهری، عطاءاللَّه اشرفی اصفهانی، سید محمود طالقانی، محمدجواد باهنر، اکبر‏هاشمی رفسنجانی، محمد صدوقی، سیدعلی خامنه‏‌ای، محمد امامی کاشانی، محمد یزدی و علی مشکینی از ابتدای بسته شدن فرودگاه مهرآباد به دانشگاه تهران رفتند و در مسجد دانشگاه تحصن کردند. این اقدام چهره های مطرح انقلاب موجب همکاری اساتید و دانشجویان دانشگاه و حمایت مردم از این حرکت اعتراضی و کشیده شدن دایره اعتراضات به خیابانهای اطراف دانشگاه تهران و سایر خیابانهای شهر شد.

    شدت حمایت مردم از سفر امام خمینی به ایران به حدی بود که رادیو مسکو در گزارشی از قول رمزی کلارک وزیر وقت دادگستری آمریکا اعتراف کرد که ۹۹ درصد مردم ایران خواستار بازگشت آیت‌الله خمینی هستند و جدا اصرار دارند رژیم ضد ملی در ایران از بین برود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *