×
×
جدیدترین‌‌ها

دادگاه فدرال عراق امروز درباره جلسه نخست پارلمان حکم می‌دهد

  • کد نوشته: 31456
  • بهمن 6, 1400
  • دادگاه عالی فدرال عراق امروز سه شنبه با برگزاری جلسه‌ای شکایت ارائه شده درباره عدم مشروعیت جلسه نخست پارلمان این کشور را بررسی می‌کند.
    دادگاه فدرال عراق امروز درباره جلسه نخست پارلمان حکم می‌دهد

    به گزارش نخست نیوز ، روزنامه القدس العربی اعلام کرد، این جلسه قرار بود که چهارشنبه هفته گذشته برگزار شود اما به دلایل نامشخصی به امروز موکول شد.

    در همین حال، باسم خزعل خشان که این شکایت را به دادگاه عالی فدرال عراق ارائه کرده است، در سخنانی درباره جلسه امروز دادگاه فدرال عراق پیش بینی کرد که دادگاه به دلیل شواهد و ادله ارائه شده توسط او، جلسه نخست پارلمان را غیر قانونی اعلام کند.

    نخستین نشست پارلمان جدید عراق پس از انتخابات ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ در تاریخ ۹ ژانویه برگزار و طی آن رئیس پارلمان و دو معاون وی انتخاب شدند.

    چارچوب هماهنگی شیعیان عراق پس از این جلسه با رد نتایج آن، رسما اعلام کرد که علیه تخلفات صورت گرفته در جریان برگزاری جلسه نخست پارلمان به دادگاه عالی فدرال عراق اعتراض می‌کند.

    در جلسه اول پارلمان چه گذشت

    اولین جلسه پارلمان جدید عراق پس از چند ساعت وقفه برگزار شد اما به دلیل درگیری بین نمایندگان، جلسه متوقف شده و باز هم به تعویق افتاد. در این درگیری حامیان صدر و نمایندگان چارچوب هماهنگی ائتلاف شیعیان بر سر اینکه کدام یک در پارلمان اکثریت هستند با یکدیگر به نزاع پرداختند که با وخامت حال “محمود المشهدانی”، رئیس جلسه و انتقال او به بیمارستان همراه بود. با آرام شدن اوضاع و خروج فراکسیون چارچوب هماهنگی و حزب اتحاد میهنی کردستان از جلسه، پارلمان کار خود را از سر گرفت و محمد الحلبوسی به عنوان رئیس جدید برگزیده شد.

    اتفاقات این جلسه اعتراض چارچوب هماهنگی شیعیان عراق را به همراه داشت و این چارچوب اعلام کرد که این نشست از نظر ایج چارچوب مشروعیت ندارد و پس از آن باسم خشان و محمود داوود دو نماینده پارلمان دادخواستی را علیه محمد الحلبوسی رئیس پارلمان و دو معاونش به دادگاه فدرال ارائه دادند و این دادگاه نیز به صورت موقت فعالیت هیئت رئیسه منتخب پارلمان را تا زمان رسیدگی به شکایت ارائه شده درباره عدم مشروعیت جلسه نخست پارلمان صادر کرد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *