×
×
جدیدترین‌‌ها

همه چیز درباره فیلم «گزارش فرانسوی»؛
یک اعزام فرانسوی!

  • کد نوشته: 2853
  • خرداد 25, 1399
  • ابتدا شایعاتی درباره اینکه فیلم جدید اندرسن یک اثر موزیکال است و در پاریس دهه پنجاه اتفاق می‌افتد بر سر زبان‌ها بود. خیلی زود مشخص شد که فیلم، موزیکال نیست؛ اما انتخاب پاریس به‌عنوان لوکیشن آن تایید شد.
    یک اعزام فرانسوی!

    نخست نیوز – مصطفی مسگری: برای طرفداران سینمای مستقل، نام وس اندرسن را می‌توان با نام مارول برای دوستداران کتاب‌های کمیک برابر دانست. طی دو دهه گذشته، اندرسن به یکی از محبوب‌ترین نویسنده و کارگردانانی تبدیل شده است که آثار خود را با استفاده از شیوه‌های خاص بصری تعریف یا درواقع امضا می‌کند. او پس از نامزدی جایزه اسکار برای بهترین فیلم بلند انیمیشن با فیلم «جزیره سگ‌ها»، حالا با فیلم «گزارش فرانسوی» به سینمای حرکت زنده (لایواکشن) بازمی‌گردد. فیلمی که به‌عنوان دهمین فیلم بلند وس اندرسن ، نقطه عطفی در کارنامه‌اش محسوب می‌شود. در فیلیمو شات به «گزارش فرانسوی» پرداخته‌ایم؛ با ما همراه باشید. تمام نقاط قوت 9فیلم قبلی اندرسن کنار هم قرار گرفته اند تا فیلمی بسیار جذاب ساخته شود.

    در فیلم «گزارش فرانسوی» وس اندرسن چه خواهیم دید؟
    در حالی که عوامل و لوکیشن فیلمبرداری مشخص شده، هنوز مسائل بسیاری پیرامون فیلم جدید اندرسن ناگفته باقی مانده است. نکته واضح و قطعی این است که اندرسن، هنرپیشگان و عوامل فیلم‌های پیشین خود را گرد هم آورده تا دهمین فیلم بلندش را بسازد. در ادامه، مهم‌ترین جزییاتی را مرور می‌کنیم که تاکنون درباره فیلم «گزارش فرانسوی» اعلام شده است:

    ابتدا شایعاتی درباره اینکه فیلم جدید اندرسن یک اثر موزیکال است و در پاریس دهه پنجاه اتفاق می‌افتد بر سر زبان‌ها بود. خیلی زود مشخص شد که فیلم، موزیکال نیست؛ اما انتخاب پاریس به‌عنوان لوکیشن آن تایید شد. در خلاصه داستان (که به‌صورت رسمی منتشر شده) آمده است که: «این فیلم‌نامه‌ای است عاشقانه برای روزنامه‌نگارانی که در دفتر دورافتاده یک روزنامه آمریکایی در پاریس قرن بیستم کار می‌کردند.» اندرسن در مصاحبه با نشریه فرانسوی «شارنت لیبر» در ماه آوریل، جزییات بیشتری را با مشتاقان فیلمش در میان گذاشت. او گفت: «توضیح دادن داستان فیلم آسان نیست؛ «گزارش فرانسوی» درباره یک روزنامه‌نگار آمریکایی است که مجله‌ای را در فرانسه منتشر می‌کند. داستان، درواقع تصویری ارائه می‌دهد از روزنامه‌نگاری که برای نوشتن می‌جنگد؛ در اصل، برای نوشتن آنچه که می‌خواهد بنویسد. موضوع فیلم، درباره آزادی مطبوعات نیست، اما به‌هرروی، صحبت درباره خبرنگاران یعنی گفتگو درباره هر آنچه که در جهان می‌گذرد.»

    از لحاظ حضور هنرپیشه‌ها، همه آثار وس اندرسن از فیلم‌های پرستاره به شمار می‌روند؛ اما هیچ‌کدام قابل‌مقایسه با «گزارش فرانسوی» نیستند. داستان، بر اساس نقشی پیش می‌رود که فرانسیس مک دورمند بازی می‌کند. مک دورمند، پس از بردن دومین جایزه اسکارش برای فیلم «سه بیلبورد خارج از ایبینگ، میزوری»، اولین نقش خود را در یک فیلم لایواکشن تجربه می‌کند. مک دورمند پیش از این، فیلم «قلمرو طلوع ماه» را بازی کرده است و در فیلم «جزیره سگ‌ها»، به‌جای یکی از شخصیت‌ها صحبت می‌کند. تیلدا سوئینتن، دیگر بازیگر فیلم «گزارش فرانسوی» هم سابقه بازی در «قلمرو طلوع ماه» و همکاری در فیلم‌های «هتل بزرگ بوداپست» و «جزیره سگ‌ها» را در کارنامه‌اش دارد. درواقع، بسیاری از بازیگران نقش‌های مکمل فیلم «هتل بزرگ بوداپست» مانند سرشا رونان، ویلم دفو، ماتیو آمالریک و آدرین برودی (که در فیلم «دارجلینگ محدود» خوش درخشید) با «گزارش فرانسوی» دوباره کنار هم قرار خواهند گرفت. جالب است بدانید که حضور ستارگان فیلم «راشمو»، یعنی بیل ماری و جیسون شوارتزمن و همچنین زوج اوون ویلسون و باب بالابان در فیلم تایید شده است. باید گفت که اوون ویلسون با همکاری در نگارش فیلم‌نامه و سپس بازی در فیلم بلند «منور» ساخته اندرسن، پا به جهان سینما گذاشت.

    هنرپیشه‌های معروف به پروژه اندرسن می‌پیوندند
    از میان هنرپیشگانی که در «گزارش فرانسوی» برای اولین بار با اندرسن همکاری می‌کنند تیموتی شالامی، بنیسیو دل تورو، کیت وینسلت و الیزابت ماس را می‌توان به‌عنوان معروف‌ترین‌ها نام برد. شالامی، پس از کسب شانس نامزدی جایزه اسکار برای فیلم «مرا با نام خودت صدا بزن» به یکی از محبوب‌ترین هنرپیشگان سینمای مستقل تبدیل شده است و حالا پس از «گزارش فرانسوی»، در «تل‌ماسه» اثر جنجالی دنی ویلنوو خواهد درخشید. کیت وینسلت و دل تورو هر دو برندگان اسکار هستند و ماس هم برای درخشش در سریال «سرگذشت ندیمه» محصول شبکه هولو، جایزه امی را به خانه برده است.

    از دیگر بازیگران «گزارش فرانسوی»، به ترتیب ایفای نقش می‌توان به کریستف والتس، لوییس اسمیت، هنری وینکلر، روپرت فرند، گریفین دان و بازیگران فرانسوی ازجمله دنیس منشت، گیوم گالین، فیلیکس موتی و ونسان ماکنی اشاره کرد.

    پس از همکاری اندرسن و الکساندر دسپلا در فیلم «آقای فاکس شگفت‌انگیز»، این آهنگساز فرانسوی به یکی از محبوب‌ترین همکاران اندرسن تبدیل شد. دسپلا برای این فیلم، نامزد جایزه اسکار بهترین موسیقی متن شد و این موفقیت را درباره «هتل بزرگ بوداپست» و «جزیره سگ‌ها» هم تکرار کرد؛ سرانجام «هتل بزرگ بوداپست» جایزه اسکار را برایش به ارمغان آورد. با توجه به جمیع شرایط فیلم «اعزام فرانسوی» وس اندرسن ، همکاری با این آهنگساز می‌تواند بهترین گزینه برای ساخت موسیقی متن باشد. دسپلا، درباره همکاری با این کارگردان به «ولچر» می‌گوید: «در فیلم‌های اندرسن، موسیقی یک عامل تعیین‌کننده است؛ مثل جزئی از ساختار DNA فیلم عمل می‌کند! این که کدام ترانه و ملودی را کدام کاراکتر اجرا کند، یکی از جنبه‌های مهم کار است و همین جزییات، کارهای او را زیبا می‌کند. وس، مرا برای تجربه‌های جدید آزاد می‌گذارد و من هم سعی می‌کنم با ایده‌های جدید شگفت‌زده‌اش کنم. ما با هم روی این ایده‌ها کار می‌کنیم و این همکاری دوجانبه، بسیار هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است.»

    اندرسن فیلمبرداری «گزارش فرانسوی» را در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ شروع کرد و در ماه مارس ۲۰۱۹ به‌پایان رساند. فیلمبرداری در شهر آنگولم در کشور فرانسه انجام گرفت؛ آنگولم شهری است در جنوب غربی فرانسه که مرکز ناحیه شارنت به شمار می‌آید. اندرسن درباره انتخاب این شهر به‌عنوان لوکیشن فیلم به رسانه‌ها گفت: «اینجا شهر آرامی است؛ بنابراین برای ساخت فیلم جای ایده‌آلی است.» با وجود اینکه اندرسن در پاریس زندگی می‌کند، «گزارش فرانسوی» اولین اثر ساخته‌شده توسط او در فرانسه است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *