×
×
جدیدترین‌‌ها

بحران موشکی روسیه-ناتو؛ استولتنبرگ اتهام‌زنی مسکو را رد کرد

  • کد نوشته: 27724
  • آذر 24, 1400
  • سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با بیان اینکه این ائتلاف قصد استقرار موشک‌های میان‌برد هسته‌ای در اروپا را ندارد، اتهام‌زنی روسیه و درخواست آن برای توقف استقرار چنین تسلیحاتی در اروپا را رد کرد.
    بحران موشکی روسیه-ناتو؛ استولتنبرگ اتهام‌زنی مسکو را رد کرد

    به گزارش نخست نیوز ، به نقل از خبرگزاری رویترز، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو سه‌شنبه در بروکسل به خبرنگاران گفت، خود روسیه سال‌ها پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد موسوم به آی.ان.اف را با استقرار موشک‌های میان‌برد هسته‌ای جدید در اروپا نقض می‌کرد و ناتو قصد ندارد رفتار مسکو را تکرار کند.

    استولتنبرگ گفت: پیشنهاد روسیه برای توقف استقرار چنین تسلیحاتی در اروپا اعتبار ندارد چون ما ممنوعیت داشتیم و آنها آن ممنوعیت را نقض کردند.

    دبیرکل ناتو تاکید کرد: بنابراین، اگر روسیه راهی قابل تایید برای امحای تمام موشک‌های اس.اس.سی-۸ خود که همان موشک‌هایی هستند که پیمان آی.ان.اف را با آن نقض کرد نیابد، بعد اینکه آنها پیشنهاد اعمال ممنوعیت برای چیزی را ارائه می‌دهند که در واقع خودشان مستقر کرده‌اند، معتبر نیست.

    ینس استولتنبرگ به پیمان ۱۹۸۷ آی.ان.اف اشاره داشت که بین میخائیل گورباچف، رهبر وقت شوروی و رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا به امضا رسید و استقرار تسلیحات هسته‌ای میان‌برد را که بین ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر برد داشتند، در اروپا ممنوع می‌کرد.

    روز دوشنبه سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته بود، چنانچه غرب از پیوستن به پیمان «نیروهای هسته‌ای میان‌برد» موسوم به آی‌.ان‌.اف که بخشی از یک بسته تضمین امنیتی است که مسکو به منظور تنش‌زدایی از بحرانی بر سر اوکراین می‌خواهد، سر باز زند، روسیه وادار به اقدام می‌شود.

    ریابکوف به اظهارات اخیر خودش درباره مقایسه تنش‌های کنونی و بحران موشکی کوبا در ۱۹۶۲ اشاره کرد که ایالات متحده و شوروی را به آستانه جنگ هسته‌ای رساند. او گفت که روسیه در حال حاضر تعلیق موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را رعایت می‌کند، ادعایی که ناتو با آن مخالفت می‌کند. ایالات متحده مدعی است که روسیه در سال ۲۰۱۷ دو گردان از موشک های ۹m۷۲۹ را مستقر کرده است، یکی در جنوب غربی و دیگری در مکانی نامعلوم.

    با این حال ریابکوف بعدا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که تعلیق یک‌جانبه روسیه برای استقرار این موشک‌ها تا زمانی که موشک‌های آمریکایی در اروپا ظاهر شوند، به قوت خود باقی خواهد ماند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *