×
×
جدیدترین‌‌ها

فرستاده جدید آمریکا برای گفتگو با طالبان به دوحه می‌رود

  • کد نوشته: 25846
  • آذر 3, 1400
  • سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، فرستاده ویژه این کشور در امور افغانستان قرار است در روزهای آتی برای حضور در نشستی دو هفته‌ای با رهبران طالبان به دوحه، قطر سفر کند.
    فرستاده جدید آمریکا برای گفتگو با طالبان به دوحه می‌رود

    به گزارش نخست نیوز ، به نقل از خبرگزاری رویترز، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: دو طرف قرار است درباره منافع ملی حساس درباره افغانستان صحبت کنند. این موارد شامل مقابله با تروریسم و عبور امن شهروندان آمریکایی و افغان‌هایی است که می‌خواهند از این کشور خارج شوند و ما به این روند متعهد هستیم. همچنین مساله ارسال کمک‌های بشر دوستانه و اوضاع اقتصادی در افغانستان نیز در این دیدارها مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

    وست در گفتگو با صدای آمریکا گفته است که نشانه‌هایی برای به رسمیت‌شناختن حکومت طالبان از سوی چین و روسیه وجود ندارد. او تاکید کرده که حتی اگر روسیه و چین طالبان را به رسمیت بشناسند، آمریکا این کار را نخواهد کرد.

    وی همچنین گفت که واشنگتن در مورد سیاست پاکستان درباره افغانستان نگران است.

    به گفته وی پاکستان هم در مورد سیاست آمریکا در مورد افغانستان ابراز نگرانی کرده‌؛ اما این نگرانی‌ها در برخی موارد باعث اختلاف نظر آمریکا و پاکستان شده‌است.

    به گفته توماس وست، در کنار میلیاردها دلار سرمایه افغانستان در بانک‌های آمریکا، حدود دو میلیارد دیگر در بانک‌های خارجی وجود دارد که مشکل مشابه در زمینه انتقال به حساب دیگر وجود دارد.

    پیش از این هم واشنگتن بارها تاکید کرده بود که دارایی‌های افغانستان در بانک‌های این کشور را آزاد نخواهد کرد؛ اما طالبان همواره خواستار رهایی این پول شده‌اند.

    تام وست، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان که جایگزین زلمای خلیلزاد شده، اوایل ماه جاری میلادی در نشستی موسوم به “تروئیکای گسترش یافته” با حضور چین، پاکستان، روسیه و آمریکا به بررسی امور افغانستان شرکت کرد.

    این گروه با نمایندگان ارشدی از سوی طالبان افغانستان دیدار داشت.

    تام وست همچنین بخشی از هیات آمریکا در نشست اکتبر با مقام‌های طالبان در دوحه، قطر بود که نخستین گفتگوها میان واشنگتن و طالبان پس از خروج پر از هرج و مرج نیروهای آمریکایی از افغانستان در ۳۱ اوت سال جاری میلادی محسوب می‌شود.

    این خروج بی برنامه نیروهای آمریکایی و خارجی از افغانستان با تصرف کابل به دست طالبان در ۱۵ اوت سال جاری میلادی باعث شد تا دولت کابل به ریاست جمهوری اشرف غنی سقوط کند و وی از کشور بگریزد. افغانستان اکنون با کاهش نقدینگی شدید روبروست و مقام‌های طالبان تحت تحریم‌های غرب قرار دارند.

    همچنین با وجود نزدیک شدن به فصل زمستان، افغانستان به شدت با بحران بشری و کمبود کمک‌های بشردوستانه روبروست. میلیون‌ها تن از مردم این کشور با افزایش گرسنگی در میانه افزایش قیمت مواد غذایی و خشکسالی روبرو هستند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *