×
×
جدیدترین‌‌ها

برنامه اقتصاد بدون نفت را تنظیم کرده ام

  • کد نوشته: 2359
  • آبان 5, 1397
  • وزیر پیشنهادی اقتصاد با بیان اینکه برنامه های اقتصاد بدون نفت را تنظیم و آماده اجرا دارم، گفت: اقتصاد کشور را با جز با تعامل مستمر نمی توان اداره کرد. به گزارش گشت و گذار، فرهاد دژپسند در جلسه اخذ رای اعتماد از مجلس و در تشریح برنامه های خود برای این وزارتخانه گفت: انتظارم […]

    برنامه اقتصاد بدون نفت را تنظیم کرده ام


    وزیر پیشنهادی اقتصاد با بیان اینکه برنامه های اقتصاد بدون نفت را تنظیم و آماده اجرا دارم، گفت: اقتصاد کشور را با جز با تعامل مستمر نمی توان اداره کرد.

    به گزارش گشت و گذار، فرهاد دژپسند در جلسه اخذ رای اعتماد از مجلس و در تشریح برنامه های خود برای این وزارتخانه گفت: انتظارم این است ارتباط ما با نمایندگان ارتباط تعریف شده و مستمر باشد چراکه در این شرایط هیچ فردی نمی تواند ادعای معجزه آسایی داشته باشد مگر با تعامل مستمر و چند جانبه.

    وی با بیان اینکه یکی از برنامه های جدی بنده تشکیل هسته های اندیشه ورزی است، افزود: این هسته ها متشکل از دولت، مجلس، بخش خصوصی و دانشگاهیان است چراکه ما به تجربه از دوره جنگ آموختیم که با تعامل و سرمایه اجتماعی می توانیم جنگ را پشت سر بگذاریم بدون اینکه یک سانت از خاک مقدس ما به دشمن داده شود.

    وزیر پیشنهادی اقتصاد با بیان اینکه برای عبور از جنگ اقتصادی باید همین شیوه را داشته باشیم، ادامه داد: در دهه ۷۰ برنامه اقتصاد بدون نفت را طراحی کردم؛ این برنامه در یک تعامل چندجانبه تدوین شد امروز هم می توانم از آن تجربه استفاده کنم.

    دژپسند ادامه داد: برنامه تحقق عدالت اجتماعی را تدوین کردم امروز در شرایطی که اقشار آسیب پذیر تحت فشار هستند می توان از ان آموزه ها استفاده کرد.

    وی افزود: خوشحالم از اینکه با استفاده از این روش تعاملی در نیمه اول دهه ۸۰ موفق به بازنگری و اصلاح چند قانون مهم کشور شدم و امروز، این تجربه می تواند به کمک ما بیاید.

    دژپسند گفت: زمانی که داشتیم قانون تجارت را اصلاح می کردیم چند جانبه گرایی را با بخش خصوصی، دانشگاه و مجلس عمق بخشیدیم؛ پس معتقد به تداوم آن روش هستم؛ در هسته های اندیشه ورزی باید نمایندگان مجلس نیز درگیر شوند.

    وی افزود: امروز شرایط متفاوت است؛ آنچه که از قول بنده گفته شد که امروز ابرتورم داریم؛ نه؛ من گفتم برای جلوگیری از ابرتورم باید اقدامات خاص انجام دهیم. من که توفیق داشتم از سال ۷۴ با وزارت اقتصاد به صورت خطی تاکنون ارتباط داشته باشممی دانم ظرفیت های نهفته در وزارت اقتصاد چقدر گسترده است البته نه اینکه برای برون رفت ازشریط فعلی کافی باشد.

    وی ادامه داد: بحث تامین مالی یکی ازمشکلات کشور است؛در داخل داشته های فراوانی داریم اما قبل از آن باید به اصلاح نظام بانکی پرداخته شود که مورد تایید رئیس جمهور نیز هست.اصلاح نظام بانکی به خصوص زمانی که وزیر اقتصاد رئیس مجمع بانکهاست؛ باید قدرت اعطای تسهیلات بانکها به بنگاه ها و فعالان اقتصادی را افزایش داد؛ بانکها سرمایه های بزرگی هستند اما بابت مطالبات معوق مشکلاتی دارند که باید هم اندیشی کنیم تا معوقات بانکی را برگردانیم؛ باید سازوکار تشویقی و تنبیهی را با هم داشته باشیم تا منبع اعطای تسهیلات داشته باشیم.

    وی با اشاره به بنگاهداری بانکها و اموال مازاد نظام بانکی، گفت: این امر موجب می شود امکان اعطای تسهیلات کاهش یابد بنابراین آنچه که با مدیران بانکها قرار خواهیم گذاشت، این است که باید برای رفع موانع تولید در قالب برنامه تدوین شده وپایش مستمر دارایی های منجمد اقدام کنیم.

    دژپسند ادامه داد: باید به بانکها کمک کنیم تا از این مرحله گذر کنند. در کنار این باید مطالبات دولت نیز به بانکها پرداخت شود اما شرایط خزانه را مید انیم. باید با بانکها هم اندیشی کنیم و این مشکل را به گونه ای تسهیل کنیم تا بدهی دولت بازپرداخت شود.

    وی با اشاره به حجم بالای نقدینگی گفت: باید تدابیری بیاندیشیم تا این نقدینگی را تبدیل به اهرمی برای رونق اقتصادی کنیم. ما می دانیم امروز مردم برای اینکه دغدغه حفط ارزش پول دارند حاضر به سرمایه گذاری در هر بخشی نیستند.

    وی افزود: شرکت های توسعه ای مثل ایدرو، ایمیدرو و پتروشیمی باید با رعایت سهم ۲۰ درصدی برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، میاندار باشند . باید حداقل ۶۰ درصد از منابع از طریق پذیره نویسی از مردم انجام شود.

    وزیر پیشنهادی اقتصاد به دارایی های دولتی اشاره کرد و گفت: ارزش دفتری دارایی های دولتی ۷ هزار هزار میلیارد تومان است. اگر قبول کنیم فقط ۲۰ درصد این رقم قابلیت نقدشوندگی دارد می توانیم از ۱۴۴۰ هزار میلیارد تومان برای تحقق بخشی اهداف استفاده کنیم.

    وی با بیان اینکه وزارت اقتصاد به عنوان متولی دارایی های دولت این ظرفیت را به صورت جهشی استفاده می کند، گفت: پس ما میتوانیم از این امکانات به عنوان اهرمی برای سرعت بخشی به رونق استفاده کنیم.

    دژپسند افزود: البته نباید قانع باشیم باید جهش کنیم؛ به سرمایه خارجی همچون فاینانس و سرمایه خارجی نیاز داریم. وزارت اقتصاد به عنوان متولی جلب و جذب سرمایه خارجی در این زمینه اقدام میکند.

    وی ادامه داد: ۱۵ میلیارد دلار جلب سرمایه داریم اما جذب آن به همان میزان نیست که باید آسیب شناسی شود. اگر همین مبلغ را می توانستیم بر روی زمین بنشانیم ببینید چه اتفاقی می افتاد.

    دژپسند گفت: ما که بانکداری خصوصی را درکشور رواج دادیم چرا باید دولت سهام ۲۰ درصدی را در سه بانک مهم کشور در اختیار داشته باش؟ باید با خصوصی سازی به بهبود فضای کسب و کار بپردازیم.

    وزیر پیشنهادی اقتصاد افزود: روند بهبود فضای کسب و کار از سال ۹۲ خوب بوده اما برای این حوزه باید اراده ای جدی تر داشته باشیم.

    وی اظهار داشت: وزارت اقتصاد باید بعد دوم را داشته باشد یعنی باید ارتباط وسیع با بخش واقعی اقتصاد کشور و فعالان اقتصادی داشته باشیم؛ داشتن ارتباط تشریفاتی کارگشا نیست بلکه ارتباط باید سیستمی و سازمان یافته باشد.

    دژپسند همچنین گفت: چرا باید مدیر یک بنگاه برای دیدار با وزیر هفته ها معطل شود؟. فعالان دارای کارت طلایی نباید بیش از دو روز برای دیدار با وزیر اقتصاد معطل شوند. باید دراستانها جلسه بگذاریم؛ با این رویکرد باید به مقابله با جنگ اقتصادی برویم.

    وی ادامه داد: این جنگ نمی تواند مثل جنگ ۸ ساله خاتمه یابد مگر اینکه همدلی را جدی بگیریم.

    وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: بهترین کار برای جذب سرمایه گذاری خارجی این است که از جاذبه های مناطق کشور و جاذبه های بومی و منطقه ای را به نحو احسن در جلب سرمایه خارجی استفاده کنیم.

    وی افزود: باید مناطق آذری زبان، عرب زبان بلوچ و اقوام زاگرس و اقوام دیگر بتوانند از اقوام مشابه و هم زبان خارجی خود برای سرمایه گذاری استفاده کنند لازمه آن اعطای اختیارات بیشتر به استانهاست. اگر استانها می خواهند موتور رشد اقتصادی آن استان روشن شود نمی توانند بدون داشتن اختیار لازم این کار را کنند اگر قرار است مدیرکل اقتصاد استان با سرمایه گذار خارجی مذاکره کند باید زمینه آن فراهم باشد.

    دژپسند ادامه داد: رشد اقتصادی فقط با این عوامل نیست بلکه بنگاه های ما با نظام مالیاتی نظام گمرکی و نظام بانکی ارتباط دارد. بهبود فضای کسب و کار بهترین کار است در شرایط فعلی اقتصادی نمی توانیم به مؤدیان منزه که مالیات می دهند فشار بیشتری بیاوریم بلکه باید سازوکاری ایجاد کنیم که راه فرار مالیاتی را ببندیم و مؤدی جدید جذب کنیم.

    وی با بیان اینکه لایحه صندوق فروش باید سریعتر در دستور کار مجلس قرار گیرد، گفت: لایحه مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی تمام شده و باید در دستور کار صحن باشد تا سال دیگر اجرای آن آغاز شود. قانون قبلی آزمایشی بود و ایراد دارد اما تحربه کافی داریم و می توانیم با رفع مشکلات آن را بهینه کنیم.

    دژپسند یادآور شد: بحث بعدی، امنیت سرمایه گذاری است. مگر می شود طالب سرمایه گذری باشیم اما سرمایه گذار احساس امنیت نکند؟ امنیت داریم اما باید این احساس ایجاد شود که سرمایه گذار امنیت دارد. به همین دلیل ارائه لایحه امنیت سرمایه گذاری در دستور کار است.

    وی خاطرنشان کرد: گمرک باید تسهیل کننده باشد لذا برای تسهیل کنندگی باید مجهز باشد اگر گمرک می خواهد در مبارزه با قاچاق موفق باشد باید مکانیزه و به ایکس ری مجهز شود باید گمرک الکترونیک داشته باشیم بنابراین بازسازی گمرک با شدت بیشتری دنبال می شود.

    به گفته دژپسند، گمرک الکترونیکی جلوی فساد را می گیرد شاید خیلی از تهدیدهای خارجی ارزش مقابله نداشته باشد اما هرجا فساد باشد باید نگران باشیم که این موریانه نفوذ کند.

    وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: اینها زمانی می تواند موتور رشد را روشن کند که بخش خصوصی فعال، قدرتمند، توانمند و هوشمند باشد. دولت نباید به بخش خصوصی به عنوان یار دوازدهم نگاه کند بلکه یار اصلی دولت است اگر به سرمایه گذار و تولیدکننده ارج نهیم زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی فراهم می شود و خارجی هم برای آمدن به ایران انگیزه می گیرد.

    وی خاطرنشان کرد: می توانیم امیدوار باشیم از ظرفیت های بلااستفاده مانده کنونی بهتر استفاده کنیم. هم نهادهای درون وزارتخانه ای اصلاح شود هم عوامل مؤثر برون سازمانی و تورم کنترل شود.

    دژپسند افزود: برای کارآمدی وزارت اقتصاد باید با تکیه بر شایسته سالاری این کار را کرد. حکمرانی خوب شکل نمی گیرد مگر با شایسته سالاری. شایستگان چه کسانی هستند؟ کسانی که از تجربه و دانش خوب برخوردار و اراده آهنین داشته باشند. شایستگان باید بر کرسی حکمرانی خوب تکیه بزنند و در کار آن باید بحث خصوصی سازی را جدی بگیرد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *