×
×
جدیدترین‌‌ها

تایوان:
نیاز به تقویت دفاعی و دوستان بیشتری داریم

  • کد نوشته: 22994
  • آبان 6, 1400
  • وزیر امور خارجه تایوان، امروز (چهارشنبه) گفت که تایوان خودمختار، در مواجهه با فشارهای چین، باید نیروی دفاعی خود را تقویت کرده و با تنها ۱۵ متحد دیپلماتیک در جهان، به دنبال دوستان بیشتری در صحنه بین‌المللی باشد.
    نیاز به تقویت دفاعی و دوستان بیشتری داریم

    به گزارش نخست نیوز ، به نقل از رویترز، “جوزف وو”، وزیر خارجه تایوان، در پراگ، پایتخت جمهوری چک و پس از دیدار با دومین مقام عالی رتبه این کشور، یعنی رئیس مجلس سنای چک، به خبرنگاران گفت: تنش‌ها در تنگه (تایوان) در حال افزایش است و به نظر می‌رسد که خطرناک‌تر می‌شود.

    “وو” گفت: ما چندین اقدام انجام داده‌ایم و تلاش می‌کنیم که باز هم انجام دهیم؛ اول اینکه توانایی‌های دفاعی خود را تقویت کنیم. ما معتقدیم ضعف باعث تهاجم می‌شود و بنابراین می‌خواهیم توانایی دفاع از خود را داشته باشیم؛ ما مصمم هستیم که از خودمان دفاع کنیم.

    وزیر خارجه تایوان درباره اقدام دیگر گفت: دومین کار این است که دوستان خود را در صحنه بین‌الملل افزایش دهیم، تا تایوان تنها نباشد.

    این اظهارات، مدت کوتاهی پس از آن بیان شد که وزارت دفاع تایوان گفت که اگرچه به دنبال “مسابقه تسلیحاتی” با چین نیست؛ اما در مقابل فشارها سر تعظیم فرود نخواهد آورد.

    این وزارتخانه در گزارش خود به پارلمان این جزیره خودمختار، وضعیت تنگه تایوان که آن را از همسایه بزرگش (چین) جدا می‌کند، “وخیم و ناپایدار” توصیف کرده و اقدامات نظامی چین را “تحریک آمیز” خواند.

    در این گزارش آمده است: تایوان در مسابقه تسلیحاتی با ارتش کمونیست چین شرکت نخواهد کرد، به دنبال رویارویی نظامی نخواهد بود و به امید همزیستی مسالمت آمیز در سراسر تنگه است.

    با این حال، این گزارش در ادامه می‌گوید: اما در برابر تهدید کمونیست‌های چینی علیه امنیت ملی خود، تمام تلاشمان را برای دفاع از حاکمیتمان به کار خواهیم بست و هرگز تحت فشار، تسلیم نخواهیم شد.

    شایان ذکر است که اظهارات وزیر خارجه تایوان، در جریان سفرش به جمهوری چک مطرح شد؛ سفری که با سفر هیئت تجاری تایوان به این دو کشور و لیتوانی، همزمان شده است.

    سفارت چین در جمهوری چک، این سفر را محکوم کرده و گفت: مجلس سنای چک و سایر نهادها و برخی از سیاستمداران، علیرغم موضع قاطع چین، بر صدور مجوز این سفر پافشاری کرده و زمینه را برای فعالیت‌های جدایی‌طلبانه فراهم کردند. چین این موضوع را به شدت محکوم کرده و اقدامات قانونی و ضروری را انجام خواهد داد.

    گفتنی است که سفر این مقام تایوانی به چک، به دعوت رئیس مجلس سنای این کشور اتفاق افتاد؛ دعوتی که برای قدردانی از کمک‌های این جزیره خودمختار به جمهوری چک در همه‌گیری کرونا و در راستای گشایش این کشور عضو ناتو و اتحادیه اروپا در روابطش با تایوان صورت پذیرفت.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *