×
×
جدیدترین‌‌ها

شیرابه فعالیت معدنی شاهوار کنترل شود/عدم جبران آلودگی آب

  • کد نوشته: 2293
  • آبان 3, 1397
  • شاهرود- مدیر ارشد سازمان محیط‌زیست در بخش آلودگی آب بابیان اینکه آلوده شدن منابع آبی قابل جبران نیست، گفت: شیرابه واردشده به منابع آبی از طریق فعالیت معدنی شاهوار باید کنترل شود. تقی عبادی در گفتگو با گشت و گذار، ضمن بیان اینکه منابع آبی به‌واسطه آنکه حیات ما به آن وابسته است حائر اهمیت […]

    شیرابه فعالیت معدنی شاهوار کنترل شود/عدم جبران آلودگی آب


    شاهرود- مدیر ارشد سازمان محیط‌زیست در بخش آلودگی آب بابیان اینکه آلوده شدن منابع آبی قابل جبران نیست، گفت: شیرابه واردشده به منابع آبی از طریق فعالیت معدنی شاهوار باید کنترل شود.

    تقی عبادی در گفتگو با گشت و گذار، ضمن بیان اینکه منابع آبی به‌واسطه آنکه حیات ما به آن وابسته است حائر اهمیت بوده و باید از آن حفاظت کرد، ابراز داشت: هیچ فعالیت صنعتی، خدماتی و معدنی نباید تهدیدکننده منابع آبی باشد و اگر آزمایش‌شده پیرامون آب شاهوار ناشی از معدن‌کاوی ترکیبات یونی آلومینیوم را در آن نشان می‌دهد این شرکت معدنی می‌بایست تعطیل یا فعالیت آن کنترل‌شده باشد.

    وی بابیان اینکه شیرابه‌ای که از طریق فعالیت معدنی شاهوار وارد منابع آبی می‌شود باید کنترل‌شده باشد، افزود: این آب در مرور زمان به‌واسطه باران وارد آب‌های سطحی و زیرزمینی خواهد شد بنابراین ارزیابی زیست‌محیطی باید قبل از انجام این پروژه‌ها انجام شود.

    آلودگی منابع آب پذیرفتنی نیست

    مدیر ارشد سازمان محیط‌زیست در بخش آلودگی آب بابیان اینکه پروژه‌های به این بزرگی و عظمت قطعاً باید ارزیابی زیست‌محیطی را داشته باشند، ابراز داشت: اگر فعالیت این معدن بدون ارزیابی زیست‌محیطی است می‌بایست سازمان محیط‌زیست به آن‌ها حکم کند تا این امر را انجام دهند.

    عبادی در ادامه تصریح کرد: استقرار سیستم مدیریت زیست‌محیطی باید در شاهوار صورت گیرد و مشاور قوی پیرامون آن نظر دهد و ثبت کنند که فعالیت این معدن هیچ تهدیدی برای منابع آبی نیست و اگر هست می‌توانند فعالیت معدن و آلودگی آب را کنترل کنند.

    وی افزود: متولیان فعالیت اقتصادی باید برای محیط‌زیست هزینه کنند زیرا آلوده کردن این منابع ارزشمند حیاتی برای یک منطقه به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست.

    هزینه کرد در پسماند اقتصادی است

    عضو هیئت‌علمی دانشکده عمران و محیط‌زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران بابیان اینکه در مدت محدودی به دلیل مشکلات ایجادشده در جایگاه دفن شهرهای شمالی زباله‌های آن‌ها در حوزه کویر دفن می‌شد، ابراز داشت: اکنون زباله هر شهر در همان منطقه دفن می‌شود و تنها در شهرهایی مانند بابل که جایگاه دفن ندارند این اتفاق رخ می‌دهد.

    عبادی در ادامه تصریح کرد: اگر خط پردازش و جداسازی زباله به‌درستی انجام شود این ظرفیت می‌تواند بازار شغلی در شهرهای مقصد ایجاد و تولید ثروت کند بنابراین هزینه کرد شهرهای کویر نظیر سمنان پیرامون پسماند به لحاظ کارآفرینی به نفع آن‌ها است.

    وی بابیان اینکه مراکز فراوری و فناوری پسماند بسیار مفید هستند، ابراز داشت: اگر در این مراکز از صفرتا صد مدیریت پسماند شامل تفکیک، فنّاوری و بازیافت برای کاغذ، پلاستیک، شیشه و فلز انجام شود انتقال این زباله‌های تفکیک‌شده توسط واسطه‌ها به دیگر شهرها جایز نیست.

    این استاد دانشگاه اضافه کرد: ایجاد شهرک در مراکزی به نام فراوری مدیریت پسماند که حتی پسماندهای نیمه‌صنعتی را تبدیل به ماده اولیه صنعت دیگر کند می‌تواند بسیار حائر اهمیت باشد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *