×
×
جدیدترین‌‌ها

کنفرانس باستان شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم برگزار می شود

  • کد نوشته: 2143
  • آبان 1, 1397
  • سومین کنفرانس بین المللی باستان شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم در روزهای ۲۳ تا ۲۵ آبان ماه در تبریز(شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸) برگزار می شود. به گزارش گشت و گذار به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مهناز اشرفی، رییس پژوهشکده ابنیه و بافت های فرهنگی […]

    کنفرانس باستان شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم برگزار می شود


    سومین کنفرانس بین المللی باستان شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم در روزهای ۲۳ تا ۲۵ آبان ماه در تبریز(شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸) برگزار می شود.

    به گزارش گشت و گذار به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مهناز اشرفی، رییس پژوهشکده ابنیه و بافت های فرهنگی – تارخی پژوهشگاه امروز سه شنبه با اعلام این خبر افزود: این کنفرانس بر آن است تا محملی برای تبادل دانسته‌ها و ایده‌های اندیشمندان، پژوهشگران و مجریان باشد و با اشاعه نتایج پژوهش‌ها زمینه‌های همکاری‌های علمی و تحقیقاتی گسترده­تری مهیا و انگیزه­ای برای محققین کشور برای تدقیق ابعاد مختلف نقش و ظرفیت ایران در این مسیر فراهم شود.

    وی اظهار داشت: باستانشناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم، موضوع کنفرانسی علمی قرار گرفته تا بر نقش پررنگ و ضروری این دو حوزه در راه ارتباطی بین شرق و غرب تأکید شود. از این­رو که تبادلات فرهنگی، تجاری ما بین سرزمین های مختلف از غرب تا شرق جهان همواره در جریان بوده و ماحصل آن آثار ملموس و ناملموسی است که در پهنۀ سرزمین­های مسیر راه ابریشم برجای مانده است.

    او افزود: این تبادلات در طی دوره های مختلف و نیاز انسان­ها از طریق شاهراه­هایی که حاوی مقصدهای مختلف بوده شکل یافته و مورد استفاده قرارمی گرفته است.

    اشرفی در ادامه گفت: بُعد مسافت، نبود وسایل حمل و نقل سریع و شرایط آب و هوایی و جغرافیایی متنوع و گاه دشوار، روابط و ساختارهای پیچیده و در هم تنیده ای را در این مسیر رقم می­زد. در این بین نقش ایران، که در میانۀ راه قرار داشت، به عنوان مکانی که پیوند شرق و غرب را میسر می ساخت تعیین کننده و پررنگ بود. بازنگریستن به یکی از این راه­ها، که امروزه به نام راه ابریشم معروف شده، در سالهای اخیر اهمیت ویژه ای در بین کشورها یافته است.

    وی با اشاره به نقش برجسته و استراتژیک سرزمین ایران در طول ادوار گذشته، گفت: در سالهای اخیر حضوری کم رنگ در مباحث پژوهشی بین المللی مرتبط با این حوزه وجود داشته است؛ بنابراین لزوم برگزاری کنفرانسی با موضوع راه ابریشم با حضور متخصصین ملی و بین المللی در ایران امری ضروری به نظر می رسید.

    نخستین و دومین کنفرانس بین المللی باستان شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم به ترتیب در سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۵ در کشور چین برگزار شد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *