×
×
جدیدترین‌‌ها

چین تلاش برای کنترل پایگاه بگرام افغانستان را رد کرد

  • کد نوشته: 19116
  • شهریور 17, 1400
  • دولت چین گمانه‌زنی‌ها را درباره اینکه به دنبال کنترل پایگاه نظامی بگرام در افغانستان است، رد کرد.
    چین تلاش برای کنترل پایگاه بگرام افغانستان را رد کرد

    به گزارش نخست نیوز، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، پکن با طالبان برای انتقال حق استفاده از پایگاه هوایی بگرام برای نیازهای عملیاتی‌اش گفتگویی نداشته و این برخلاف گزارش‌های رسانه‌هاست. آنچه منتشر شده، یکسری اطلاعات نادرست و غلط است.

    اخیرا نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل گفته بود که دولت واشنگتن باید پس از خروج نیروهایش از افغانستان به دقت چین را زیر نظر داشته باشد.

    وی چهارشنبه گذشته به فاکس نیوز گفته بود: ما باید به دقت چین را زیر نظر داشته باشیم چون فکر می‌کنم که آنها به دنبال کنترل پایگاه هوایی بگرام افغانستان هستند. فکر می‌کنم آنها می‌خواهند اقداماتی در افغانستان انجام دهند و تلاش کنند تا از پاکستان برای قوی‌تر شدن در برابر هند استفاده کنند.

    نیروهای آمریکایی دوم ژوئیه سال جاری میلادی کنترل بگرام را به دست نیروهای ارتش افغانستان سپردند و این پایگاه ۴۴ روز بعد به دست طالبان افتاد.

    این پایگاه نظامی در ۴۵ کیلومتری کابل، مرکز قدرت نظامی آمریکا در افغانستان برای مدت ۲۰ سال بود و تجهیزاتی شامل یک باند فرودگاه، یک بیمارستان ۵۰ تختی و یک زندان با ظرفیت هزاران نفر در آن وجود دارد.

    چین ابراز امیدواری کرده که افغانستان می‌تواند ثبات پیدا کند و به محلی برای فعالیت شبه‌نظامیان افراط گرا بدل نشود به ویژه آنکه دولت پکن می‌ترسد به دلیل تنش‌ها در افغانستان، “جنبش ترکستان شرقی” ایجاد شده توسط شبه‌نظامیان اویغور احتمالا به مرزهایش نفوذ پیدا کند.

    طالبان همچنین روابط گرم با پکن را از زمان تصرف کابل در ۱۵ اوت سال جاری میلادی حفظ کرده است. این گروه شبه‌نظامی چین را یک کشور دوست می‌داند و گفته که از سرمایه‌گذاری‌های چین برای بازسازی و توسعه افغانستان استقبال می‌کند.

    روز دوشنبه وزارت خارجه چین به صورت مستقیم به سوالی درباره اینکه آیا یکی از شش کشور دعوت شده برای حضور در مراسم اعلام دولت جدید افغانستان است یا خیر، پاسخ نداد اما بر موضع پکن تاکید کرد.

    سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: ما همیشه به استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام گذاشته و از مردم این کشور در دستیابی به مسیر توسعه حمایت کرده‌ایم. ما همیشه از افغانستان در ایجاد یک دولت مورد احترام و جامع حمایت کرده‌ایم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *