×
×
جدیدترین‌‌ها

توپ در زمین آمریکاست

  • کد نوشته: 19012
  • شهریور 16, 1400
  • ک کارشناس مسایل بین الملل گفت: دولت بایدن به این جمع بندی رسیده که تداوم سیاست فشار، مانع توسعه هسته‌ای ایران نمی‌شود و باید سیاست مصالحه را در پیش گیرند اما در همین مسیر هم حداقل امتیازات را می خواهند به ایران بدهند و آن حداقل را هم می خواهند مشروط کنند و این نشان می دهد آمریکا در بطن رویکردش درباره ایران تغییری نداده است.
    توپ در زمین آمریکاست

    به گزارش نخست نیوز ، سیدرضا میرطاهر  با اشاره به مواضع ابراهیم رییسی درباره مذاکرات هسته‌ای و برجامی گفت: نکته اول درباره صحبت های شنبه شب رییس‌جمهور این بود که دولت وی آمادگی بازگشت به مذاکرات برجامی را دارد. نکته دوم صحبت هایشان این بود که مذاکرات نباید تحت فشار غرب و آمریکا باشد یعنی تداوم رویکرد کنونی آمریکا که به دنبال تحریم حداکثری است و به نوعی همان کارزار فشار حداکثری علیه ایران در دوره ترامپ است با حمایت غیرمستقیم اروپایی ها و نمی تواند به عنوان یک عنصر مثبت در تعامل بر سر برجام باشد. نکته سوم این که از دیدگاه آقای رییسی هدف مذاکرات باید این باشد که به رفع تحریم ها منجر شود و تحریم های یک جانبه ای که آمریکا از 2018 تاکنون علیه ایران اعمال کرده است و دشواری های زیادی را برای مردم ایران ایجاد کرده رفع شود.

    میر طاهر ادامه داد: به طور کلی لحن اظهارات و محتوای سخنان آقای رییسی نشان دهنده آمادگی تهران برای تعامل مثبت با 1+4 و غیرمستقیم با آمریکا بود که در نهایت به حل و فصل مساله هسته‌ای بینجامد و در یک بازی برد برد هر دو طرف قرار گیرند.

    این کارشناس مسایل بین الملل با اشاره به اینکه بهانه جویی و زیاده طلبی غرب در مسایل فرابرجامی باعث شده تا الان مذاکرات وین برای احیای برجام به سرانجام نرسد افزود: الان شرایط مساعدی فراهم شده است تا با توجه به پیشینه مذاکرات قبلی، دو طرف بتوانند به سرعت به یک توافق جدید دست پیدا کنند اما محتوای این توافق باید مشتمل بر رفع تحریم های آمریکا علیه ایران باشد.

    میرطاهر گفت: غربی ها عامدانه در تبلیغات خود این را نمی گویند که اقدامات ایران در کاهش تعهدات برجامی اش واکنشی به بدعهدی گروه 1+4 بوه است؛ آنها متعهد شدند تا اقداماتی را انجام دهند که تاثیرات منفی خروج آمریکا کاهش یابد اما عملا اقدام موثری انجام ندادند و نکته اصلی مواضع ایران در مذاکرات جدید بر این مبناست که در صورت رفع تحریم ها و راستی آزمایی آنها، ایران متعهد می شود به اجرای تعهداتش می شود.

    وی تصریح کرد: دولت بایدن دریافته است که رویکرد ترامپ در برخورد با مساله هسته‌ای ایران کارساز نبوده است. هدف ترامپ این بود با اعمال شدیدترین تحریم ها ایران را به تمکین از خواسته های 12 گانه دولتش وادارد و ایران در واکنش به کاهش تعهدات برجامی اش اقدام کرد و گام هایی را در زمینه فناوری هسته ای از جمله غنی سازی 60 درصدی و 20 درصدی و تولید اورانیوم فلزی برداشت. اگر آمریکا نگران پیشرفت‌های هسته‌ای ایران به مرزهای غیرقابل کنترل است باید به جای اعمال فشار و استفاده از سیاست تشدید تحریم ها، روشی منطقی و عاقلانه در پیش گیرد و برخلاف خواسته های اسراییل رویکرد منطقی مبتنی بر رفع تحریم ها و بازگشت ایران به اجرای تعهدات برجامی در پیش گیرد، در غیر این صورت اگر مذاکرات جدید به شکست منجر شود، غربی ها مسوول هر آنچه که ایران در بحث هسته‌ای انجام دهد، خواهند بود. ایران بارها تاکید کرده است که توافق برجام می تواند باقی بماند اما یک سر آن ایران است و سر دیگر نشان دادن حسن نیت از جانب غربی هاست تا اولین گام لغو تحریم های ظالمانه علیه ایران را بردارند.

    میرطاهر درباره تحریم های هسته‌ای که در قالب تحریم های به اصطلاح تروریسم و حقوق بشر علیه ایران از سوی دولت ترامپ اعمال شد و دولت بایدن می گوید نمی تواند آنها را رفع کند؟ اظهار کرد: فکر می کنم مشکل اساسی این‌ها نیست، مشکل این است که آمریکایی‌ها اساسا حسن نیت ندارند. رابرت مالی مسوول ایران در دولت بایدن تاکید کرده است که این دسته از تحریم‌ها را برنمی دارند که با عناوین دیگر علیه ایران اعمال شده‌اند اما در همین تحریم های هسته‌ای در قالب برجام هم آمریکایی ها اما و اگرهای زیادی را مطرح می کنند و مقامات دولت بایدن می گویند هر نوع توافق احتمالی میان ایران و آمریکا صرفا محدود به دوره بایدن است و اگر یک رییس‌جمهور جمهوری خواه در 2024 روی کار بیاید به ویژه اگر ترامپ بیاید دوباره روال امور به قبل از بایدن برمی‌گردد. مجموع این مسایل چشم انداز هرگونه توافق را مبهم می کند ، علاوه بر این تاکید آمریکا بر برداشتن حداقل تحریم ها از ایران فی نفسه ابراز نوعی سوءنیت در قبال ایران است.

    وی گفت: به هر حال در شرایط کنونی ایران مایل است به نوعی توافق با غربی ها و با آمریکایی ها دست پیدا کند اما در صورتی که مذاکرات تحت فشار نباشد و مذاکرات هم منتج به نتیجه باشد و در نهایت این مذاکرات به رفع تحریم ها منجر شود. معتقدم مواضع آقای رییسی کاملا شفاف و مشخص است و اکنون توپ در زمین آمریکایی هاست که تکلیف خود را با برجام روشن کنند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *