×
×
جدیدترین‌‌ها

کرونا بر مدار گستاخی

  • کد نوشته: 18160
  • شهریور 7, 1400
  • هنوز آمار ابتلا به کرونا در پیک پنجم در بسیاری از استان‌های کشور نزولی نشده است که هشدارها برای ورود به پیک ششم و پاییز مرگبار به گوش می‌رسد، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی باوجود آمار بالای ابتلا و مرگ و میر در چهارمحال و بختیاری هنوز به بالای ۵۰ درصد نرسیده و این مسئله نوید روزهای مرگبار با رکوردشکنی‌های جدید در ابتلا، بیماران بستری و بدحال و مرگ و میر ناشی از آن را می‌دهد.
    کرونا بر مدار گستاخی

    به گزارش نخست نیوز ، مسئولان معتقدند روند واکسیناسیون در کشور و بالتبع آن چهارمحال و بختیاری تسریع شده است و در شهریورماه نیز اخبار خوشی از ورود محموله‌های واکسن به گوش خواهد رسید، اما تاکنون در این استان تنها حدود ۲۵ درصد جمعیت بر علیه بیماری کرونا واکسینه شده‌اند و تا رسیدن به پوشش حداقلی ۷۰ درصدی فاصله بسیار زیادی وجود دارد.

    جهش‌های ویروس کرونا باتوجه به افزایش سرعت انتشار و بیماری‌زایی شرایط را وخیم‌تر می‌کند، به‌گفته کارشناسان حوزه بهداشت و درمان سویه لامبدا بسیار وحشی‌تر از سویه دلتا خواهد بود و در صورت ورود به کشور امکان دارد شرایط غیرقابل پیش‌بینی‌تری را پیش روی سیستم بهداشت و درمان قرار دهد.

    طولانی شدن پیک پنجم کرونا نفس کادر بهداشت و درمان را بریده است، اما باوجود هشدارها و قرار گرفتن در روزهای سیاه کرونایی شاهد افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه نیستیم، عادی‌انگاری‌ها با قوت ادامه دارد و این موضوع شرایط را برای جولان هرچه بیش‌تر کرونا فراهم می‌کند.

    اعمال محدودیت‌های ناقص تهدیدی بسیار جدی برای طولانی‌تر شدن مدت ماندگی در قله پیک پنجم کرونا است، باید محدودیت‌ها با جدیت دنبال شود و همچنین با تسریع فرآیند واکسیناسیون موجب کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا شد.

    تصمیم برای اعمال محدودیت‌ و تعطیلی بسیار دیر اتخاذ شد

    مجید شیرانی- رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد در تشریح آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در استان با اشاره به اینکه در پیک پنجم کرونا بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با دو برابر ظرفیت اسمی و واقعی بیمار پذیرش می‌کنند، اظهار کرد: به‌لحاظ فرسودگی تجهیزات و نیروی انسانی توان ادامه این وضعیت در بلندمدت وجود ندارد.

    وی با بیان اینکه برای کنترل شیوع کرونا چاره‌ای جز تعطیلی و ایجاد محدودیت نداشتیم، گفت: تصمیم برای اعمال محدودیت‌ و تعطیلی بسیار دیر اتخاذ و همچنین به‌طور ناقص اجرایی شد، باید محدودیت‌ها و تعطیلی ادامه پیدا کند تا بتوانیم از این بحران عبور کنیم.

    شیرانی با بیان اینکه فوت روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ بیمار کرونایی بسیار دردناک است، گفت: قطعا از دست رفتن جان یک انسان ضررهای بسیاری را به جامعه متحمل می‌کند، بنابراین باید در اجرای محدودیت‌ها با جدیت عمل کنیم، محدودیت‌های ناقص ایستایی در پیک کرونا را افزایش می‌دهد.

    شیرانی با اشاره به اینکه تجهیزات بیمارستانی از جمله دستگاه‌های سی‌تی اسکن به‌علت حجم بالای مراجعات برای انجام تست تشخیص کرونا در معرض خرابی قرار دارند، یادآور شد: دستگاه سی‌تی اسکن بیمارستان فارسان از یک‌هفته گذشته دچار خرابی شده است، این تجهیزات بسیار گرانقیمت هستند و خرید آن‌ها بار مالی بسیاری را به دانشگاه علوم پزشکی تحمیل می‌کند، همچنین هزینه تعمیر آن‌ها نیز بالا است.

    شیرانی با بیان اینکه بسیاری از عمل‌های جراحی الکتیو به‌علت بار شدید مراجعات بیماران کرونایی و کمبود تخت بستری در بیمارستان‌ها به تعویق افتاده است، عنوان کرد: بسیاری از این اعمال را نمی‌توان بیش از چهار هفته به تعویق انداخت و برای بیماران نیازمند عمل جراحی مشکل ایجاد خواهد شد.

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با تاکید بر اینکه برای برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین امسال باید با عقلانیت تصمیم بگیریم، توضیح داد: مراسم اربعین امسال به‌علت اهمیت سلامتی نباید برگزار شود، امکان دارد به‌علت ورود و خروج حجم بالای زائران با پیک ششم کرونا برخورد و با افزایش ابتلا مواجه شویم.

    وی افزود: امیدواریم روند واکسیناسیون در استان شدت بگیرد، تاکنون ۳۰۰ هزار دز واکسن وارد چهارمحال و بختیاری شده است که از این تعداد ۲۶۰ هزار دز به گروه‌های هدف و گروه‌های پرخطر تزریق شده است.

    شیرانی با اشاره به اینکه ۶۶۰ هزار نفر در چهارمحال و بختیاری جمعیت هدف واکسیناسیون هستند، تاکید کرد: باید حداقل یک میلیون دز واکسن در استان تزریق شود تا آماده برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین با آسودگی خاطر باشیم.

    رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه واگذاری اختیارات ستادهای استانی کرونا بسیار دارای اهمیت است، گفت: در وزارت بهداشت و درمان تصمیمات خوبی در رابطه با واکسیناسیون در اعلام گروه‌های هدف و گروه‌های سنی اتخاذ نشد، این مسئله باعث مطالبه و فشار برای واکسیناسیون گروه‌های خاص در کشور شد، در حالیکه برخی گروه‌ها باید در اولویت تزریق قرار می‌گرفتند، اما این اتفاق رخ نداده است، باید به ستادهای استانی در اولویت گروه‌های هدف اختیار عمل داده شود.

    سن ابتلا به کرونا کاهش پیدا کرده است

    علی‌ضامن صالحی‌فرد- معاون توسعه دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد  با اشاره به وضعیت تجهیزات بهداشتی و درمانی در بیمارستان‌های چهارمحال و بختیاری در پیک پنجم کرونا، اظهار کرد: دستگاه سی‌تی اسکن بیمارستان شهرستان فارسان به‌علت استفاده مداوم برای تشخیص بیماری کرونا دچار خرابی شده است، شرکت مربوطه در حال انجام اقدامات لازم برای تعمیر و رفع مشکل این دستگاه است.

    وی افزود: همچنین در بیمارستان فارسان یک بخش به‌علت فرسودگی امکان استفاده برای بستری بیماران را نداشت، تعمیر این بخش در حال انجام است، پس از اتمام عملیات تعمیر این بخش، تعداد بخش‌های بستری در استان افزایش پیدا می‌کند.

    صالحی‌فرد در ادامه به اشاره به احداث بیمارستان صحرایی در محوطه بیمارستان کاشانی برای پذیرش بیماران در بخش سرپایی، عنوان کرد: همچنین در محوطه بیمارستان فارسان با همکاری هلال‌احمر بیمارستان صحرایی احداث شده است، در سایر بیمارستان‌ها نیز برای افزایش تخت‌های بیمارستانی تمهیداتی اندیشده شد.

    معاون توسعه دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد با اشاره به ادغام بخش‌های بیمارستانی برای ارائه خدمات به بیماران کرونایی، توضیح داد: بسیاری از اعمال جراحی الکتیو کنسل شد تا تخت‌های بستری به بیماران کرونایی اختصاص پیدا کند.

    وی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون در قله پیک پنجم کرونا قرار داریم، گفت: مراجعان سرپایی، بستری‌های مبتلا به کرونا، بیماران بدحال و فوتی‌های ناشی از کرونا در چهارمحال و بختیاری هم‌چنان افزایشی است.

    صالحی‌فرد خاطرنشان کرد: در کرونا یک تناقض ریاضی وجود دارد، اگر در حالت عادی دور هم جمع شویم، سرجمع ما اضافه می‌شود، اما در کرونا اگر دورهم جمع شویم، کم می‌شویم، دورهمی‌ها منجر به افزایش تلفات و افزایش ابتلا می‌شود.

    معاون توسعه دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد با تاکید بر اینکه پروتکل‌های بهداشتی باید با جدیت مراعات شود، خاطرنشان کرد: هرگونه پروتکل‌شکنی مساوی با ابتلا به کرونا است.

    وی در خصوص جهش‌های کرونا، توضیح داد: هر ویروس کرونایی با هر عنوانی جهش پیدا کند، خاصیت سرایت‌پذیری و بیماری‌زایی بالاتری نسبت به گونه قبلی خود خواهد داشت، طبق شواهد و آمارها سن ابتلا به کرونا کاهش پیدا کرده است.

    صالحی‌فرد با بیان اینکه باید مقامات مسئول بحث تولید و واردات واکسن را پیگیری کنند، گفت: اگر بتوانیم جمعیت بالایی از کشور را واکسینه کنیم، میزان ابتلا و مرگ و میر کاهش پیدا می‌کند، تجهیزات، دارو، تخت بستری و اقلام تشخیصی تامین شده تا با کمترین مشکل برای ارائه خدمات به بیماران کرونایی مواجه شویم.

    معاون توسعه دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد در پایان با تاکید بر اینکه تمامی دستگاه‌های اجرایی باید در بحث مبارزه با کرونا به مجموعه بهداشت و درمان کمک کنند، یادآور شد: وزارت بهداشت و درمان با حداکثر تلاش در مدیریت بیماری کرونا ۲۵ درصد موفق می‌شود، برای شکست کرونا نیازمند همکاری بین‌بخشی هستیم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *