×
×
جدیدترین‌‌ها

بررسی اعتبار گذرنامه ایرانی/اعتراض مالک یک تاریخی به رای دادگاه

  • کد نوشته: 1803
  • مهر 26, 1397
  • اعتراض مالک لوکیشن شهرزاد به رأی دادگاه بدوی، انتصاب معاون گردشگری جدید، بررسی اعتبار گذرنامه ایرانی از جمله خبرهای میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود. به گزارش گشت و گذار، در این هفته تصاویر قدیمی از کاخ مروارید یا همان کاخ شمس در مهرشهر کرج منتشر شد که نشان می داد این کاخ […]

    بررسی اعتبار گذرنامه ایرانی/اعتراض مالک یک تاریخی به رای دادگاه


    اعتراض مالک لوکیشن شهرزاد به رأی دادگاه بدوی، انتصاب معاون گردشگری جدید، بررسی اعتبار گذرنامه ایرانی از جمله خبرهای میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

    به گزارش گشت و گذار، در این هفته تصاویر قدیمی از کاخ مروارید یا همان کاخ شمس در مهرشهر کرج منتشر شد که نشان می داد این کاخ در سال‌های دهه شصت و هفتاد وضعیت پایدارتری نسبت به این روزها داشته است. این کاخ در بین سال های ۴۵ تا ۴۷ توسط موسسه رایت طراحی و به بهره برداری رسید و تا سال ۵۷ محل سکونت شمس پهلوی و خانواده او بود.

    این کاخ تا سال های دهه شصت و هفتاد همچنان سالم بوده و در آن اشیای گرانبهایی نگهداری می شد، ولی اکنون وضعیت آن بسیار ناپایدار است به طوری که سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه لازم است تا این کاخ مرمت شود.

    در این هفته همچنین اداره گذرنامه وزارت خارجه اعلام کرد در پی توقف لغو روادید شهروندان ایرانی توسط دولت صربستان، این عمل به صورت متقابل برای گردشگران ورودی از صربستان به کشورمان اجرایی می شود، بنابراین گردشگرانی که از این کشور می آیند باید ویزای ایران را دریافت کنند.

    این هفته همچنین محمد جهانشاهی مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان به گشت و گذار گفت: در نظر داریم تا در قطارهای تهران-مشهد از اول آبان ماه صنایع دستی سمنان به معرض نمایش و فروش گذاشته شود. در آینده نیز در صورت استقبال مردم از این طرح، کوپه دائمی به فروش محصولات صنایع دستی اختصاص داده شود.

    گشت و گذار این هفته در گزارش دیگری درباره عواملی که اعتبار پاسپورت ایرانی را تغییر می دهند، اعلام کرد برخی از موسسات اعتبارسنجی درباره ویزای کشورهای مختلف نظرات متفاوتی می دهند اما بیشتر آنها بر این اساس هستند که با کدام ویزا به بیشترین کشور می توان سفر کرد، این در حالی است که تعدد سفر با یک ویزا تنها یکی از عوامل رتبه بندی ویزاهای هر کشور به حساب می آید.

    این موضوع را مجتبی کریمی رئیس اداره گذرنامه وزارت خارجه نیز تأیید کرد و گفت: برخی ملاحظات دیگر در اعتبار گذرنامه لحاظ می شود، مانند سفر متخصصان و افراد باسواد و فرهیخته ای که با آن گذرنامه سفر می کنند یا میزان رعایت هنجارها و احترام به قوانین کشورهای دیگر که سبب بالا رفتن اعتبار آن گذرنامه در میان کشورهای دیگر می شود.

    این هفته نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگویی اعلام کرده بود که حال گردشگری کشور مطلوب نیست و سیاست دولت ها برای رونق آن راه به جایی نبرده ا ست. متاسفانه هزینه سفرهای داخلی بسیار گران است و در برخی موارد سر به فلک می کشد. همچنین آژانس ها باید به وعده هایی که به مسافران می دهند عمل کنند.

    ارائه مشوق های حمایتی تا حدودی می تواند حال ناخوش گردشگری را بهبود دهد اما این راهکار اصلی نیست، بنابراین بهتر است دولت تقویت زیرساخت های گردشگری را در اولویت قرار دهد.

    این هفته گشت و گذار در گزارش دیگری از اعتراض دوباره مالک لوکیشن شهرزاد به ثبت ملی این اثر خبر داد و اعلام کرد که این مالک به رأی دادگاه بدوی اعتراض کرده است و قصد دارد که این خانه را از فهرست میراث ملی خارج کند، با این وجود اداره کل میراث فرهنگی استان تهران دفاعیه خود را به دادگاه ارائه کرده است.

    این هفته برای سومین بار معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی از سوی رئیس این سازمان منصوب شد. ولی تیموری به جای محمد محب خدایی و پس از آن محمد خیاطیان به این سمت منصوب شد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *