×
×
جدیدترین‌‌ها

سهم پُررنگ دولت در تامین هزینه‌های اوقات فراغت مردم جمهوری آذربایجان

  • کد نوشته: 14916
  • مرداد 5, 1400
  • استراحت و گذراندن اوقات فراغت در جمهوری آذربایجان بیشتر بر تجربه باقی مانده از دوره شوروی سابق مبتنی است ولی تحولات و شرایط فعلی جهان و بخصوص فرآیند جهانی سازی و توسعه اینترنت و گسترش فنآوری حتی در مناطق دور دست، اثرات قابل توجهی در تغییر سبک زندگی شهروندان این کشور داشته است.
    سهم پُررنگ دولت در تامین هزینه‌های اوقات فراغت مردم جمهوری آذربایجان

    به گزارش نخست نیوز، در زمان شوروی سابق فعالیت مراکز تفریحی، فرهنگی، ورزشی و استراحتگاه‌های متعدد شرایط خوبی برای قشرهای مختلف شهروندان جمهوری آذربایجان جهت استراحت و گذراندن اوقات فراغت فراهم کرده بود ولی با فروپاشی شوروی و رکود اقتصادی ناشی از آن ، بسیاری از این مراکز تعطیل شد.

    در دهه اول استقلال جمهوری آذربایجان به دلیل مشکلات اقتصادی عدیده ناشی از فروپاشی شوروی ، اجرای برنامه ها و سرمایه گذاری برای مدیریت اوقات فراغت شهروندان در کانون توجه دولت قرار نگرفته بود . در این دوره خود شهروندان هم به فکر استراحت و اوقات فراغت نبوده و بیشتر در پی تامین نیازهای اقتصادی روزمره بودند.

    فعالیت استراحت‌گاه‌ها و مراکز تفریحی

    با افزایش درآمدهای نفتی و به تبع آن توسعه حوزه‌های اقتصادی مختلف که موجب ارتقاء رفاه حال مردم هم شد ، دولت جمهوری آذربایجان اجرای برنامه ها و سرمایه گذاری در راستای مدیریت استراحت و اوقات فراغت شهروندان را آغاز کرد .

    بازسازی استراحتگاهها و مراکز تفریحی باقی مانده از شوروی سابق و نیز ساخت مراکز تفریحی جدید در مناطق مختلف جمهوری آذربایجان که به رونق گردشگری در این کشور تحرک هم بخشید از جمله اقدامات انجام گرفته از سوی دولت در این زمینه می باشد .

    اوقات فراغت در جمهوری آذربایجان

    طبق تجربه باقی مانده از شوروی سابق عده‌ای از کارکنان رسمی مرخصی سالانه خود را در استراحتگاهها و مراکز تفریحی فعال در نقاط مختلف کشور سپری می کنند و بیش از نصف هزینه اقامت در این استراحتگاهها و مراکز را دولت از طریق سندیکاها بر عهده می گیرد .

    سندیکاهای فعال در حوزه های اقتصادی مختلف ، مراکز علمی ، فرهنگی و آموزشی ، علاوه بر حل مسایل تامین اجتماعی ، مدیریت استراحت و اوقات فراغت کارکنان را بر عهده دارند و در حال حاضر نیز کارکنان رسمی با مساعدت سندیکاها و با کمک مالی دولت در بیشتر موارد مرخصی سالانه خود را در استراحتگاهها و مراکز تفریحی فعال در منطاق دیدنی مختلف جمهوری آذربایجان بسر می برند .

    در سالهای اخیر همچنین ببخش خصوص به صورت فعال در امور راه اندازی استراحتگاهها و مراکز تفریحی در نقاط مختلف جمهوری آذربایجان مشارکت دارند که هزینه اقامت در آنها در مقایسه با مراکز تفریحی وابسته به دولت به مراتب بیشتر می باشد .

    همچنین اردوگاههای دانش آموزی فعال در ایام تابستانی مکانی مناسب برای غنی سازی اوقات فراغت، رشد تخصصی و اجتماعی و افزایش مهارت‌های دانش آموزان به شمار می رود .

    در زمان شوروی، هزینه اقامت یک ماهه دانش آموزان در این اردوگاهها به طور کامل بر عهده دولت بود ولی در حال حاضر مقداری از این هزینه از سوی خود اولیای دانش آموزان پرداخت می شود .

    هر چند در حال حاضر به دلیل همه گیری کووید – ۱۹ ، این اردوگاههای در مناطق دیدنی جمهوری آذربایجان تعطیل هستند .

    راه اندازی مراکز المپیک وخانه جوانان

    دولت جمهوری آذربایجان در رابطه با اهمیت توجه به امور جوانان از جمله اشتغال و مدیریت اوقات فراغت آنها در ۱۰ سال اخیر چند قانون و مصوبه را تصویب، چند برنامه دولتی پنج ساله به اجرا گذاشته و در ریاست جمهوری این کشور صندوق ویژه برای حمایت از ابتکارات جوانان در حوزه های مختلف علمی ، فرهنگ و هنری تاسیس شده است .

    مسوولان جمهوری آذربایجان در شرایط فعلی توسعه ورزش را یکی از اهداف عمده خود در اجرای سیاست مربوط به جوانان که بیش از ۲۴ درصد از جمعیت ۱۰ میلیونی این کشور را تشکیل می دهند اعلام کرده اند و در این راستا تاکنون ۳۰ مرکز المپیک جدید در سراسر جمهوری آذربایجان احداث و در اختیار جوانان قرار گرفته است که نقش مهمی هم در مدیریت اوقات فراغت آنها دارند .

    اوقات فراغت در جمهوری آذربایجان

    همچنین تا کنون دهها خانه جوانان در نقاط مختلف جمهوری آذربایجان مورد بهره برداری قرار گرفته است که هدف از تشکیل آن ، ثمر بخشی اوقات فراغت جوانان و ترویج توسعه همه جنبه آنها اعلام شده است .

    دولت باکو هدف از اجرای برنامه دولتی جوانان طی سالهای ۲۰۱۷ الی ۲۰۲۱ را حضور فعال جوانان در همه عرصه های جامعه ، حمایت از کشف پتانسیل خلاق و نوآور ، حفاظت از سلامتی نسل جوان ، توجه بیشتر به مسایل آموزشی و اشتغال ، استفاده ثمر بخش از فن آوری های مدرن ، ترویج سبک زندگی سالم ، جلوگیری از اعتیاد به مواد مخدر و الکل و بزه کاری میان جوانان اعلام کرده است .

    اوقات فراغت در جمهوری آذربایجان

    بازسازی محوطه های مسکونی و ایجاد پارک های تفریحی

    در چند سال اخیر به ابتکار تشکل اجتماعی ” IDEA ” وابسته به بنیاد خیریه حیدر علی اف طرح گسترده بازسازی محوطه های مسکونی و ایجاد پارک های تفریحی و ورزشی در حیاط آپارتمانهای مسکونی در باکو ، سومقایت ، گنجه و دیگر شهرهای جمهوری آذربایجان به اجرا گذاشته شده است .

    هدف از اجرای این طرح عمرانی ایجاد شرایط لازم برای ساکنان این کوی مسکونی جهت گذراندن بیشتر اوقات فراغت خود در فضای باز می باشد .

    اوقات فراغت در جمهوری آذربایجان

    این طرح عمرانی به رهبری و ابتکار “لیلی علی اوا ” دختر رییس جمهوری آذربایجان که مسوولیت تشکل اجتماعی ” IDEA ” را بر عهده دارد ، اجرا می شود و طرح های این تشکل اجتماعی مورد حمایت دولت هم می باشد .

    همچنین در قالب طرح عمرانی تشکل اجتماعی ” IDEA ” مناطق ساحلی شهر های باکو و سومقایت برای استراحت شهروندان و گذراندن اوقات فراغت خود در ایام تابستانی در ساحل دریای خزر ، بازسازی شده و مردم می توانند از همه امکانات این مناطق ساحلی به طور رایگان بهره مند شوند .

    اوقات فراغت در جمهوری آذربایجان

    البته در سالهای اخیر بخش خصوصی نیز در مناطق ساحلی ، مراکز تفریحی را راه اندازی کرده است که شهروندان با پرداخت مبالغی می توانند از امکانات این مراکز استفاده کنند .

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *