×
×
جدیدترین‌‌ها

بهره‌برداری از طرح‌های ملی سازمان محیط زیست و مناطق آزاد تجاری آغاز شد

  • کد نوشته: 14830
  • مرداد 4, 1400
  • بهره‌برداری از طرح‌های ملی سازمان محیط زیست و مناطق آزاد تجاری با ارزش سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۷۸۷ میلیارد تومان با حضور ویدیو کنفرانسی رییس‌جمهوری آغاز شد.
    بهره‌برداری از طرح‌های ملی سازمان محیط زیست و مناطق آزاد تجاری آغاز شد

    به گزارش نخست نیوز، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در هشتاد و پنجمین برنامه افتتاح طرح‌ها با عنوان تدبیر و امید، جهش تولید،   ۱۳ پروژه عمرانی، سامانه جامع محیط زیست و ۹۲۴ میلیارد تومان پروژه‌های مشارکتی با صندوق ملی محیط زیست و همچنین پروژه‌های تولیدی مناطق آزاد اقتصادی را با ارزش سرمایه گذاری ۲ هزار و ۷۸۷ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای هزار و ۴۹ نفر را به بهره‌برداری می‌رساند.

    براساس این گزارش، طرح‌های مناطق آزاد اقتصادی شامل ۴ پروژه تولیدی در منطقه آزاد کیش، ۲۰ طرح از جمله فاز دوم فولاد آذرآبادگان، تولید کولر گازی، و چیلر مدیا با شتاب الکترونیک، مجتمع تجاری اقامتی دنیز، تولید پیکاپ دنده اتوماتیک ار س خودرو دیزل، و ۱۶ پروژه اقتصادی و عمرانی در منطقه آزاد ارس و افتتاح ۹ طرح از جمله ۲ واحد آب شیرین کن پالایشگاه قشم و تولید شناورسازی کامران  و ۷ پروژه اقتصادی و عمرانی در منطقه آزاد قشم است.

    بر این اساس ۱۳ پروژه عمرانی شامل پروژه‌های مطالعات تعیین نیاز آبی زیست محیطی برای ۲۱ مجموعه تالابی و رودخانه‌ای کشور امروز رونمایی می‌شود.  یکی از محورهای اصلی اهداف راهبردی و فعالیت‌های سازمان در مدیریت تالاب‌های کشور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، تعیین نیاز آب محیط زیستی تالاب‌ها و جریان‌های زیست محیطی رودخانه‌های کشور و نظارت بر تامین حقابه محیط زیستی است. در همین راستا و با هدف نظارت بیشتر بر تامین حقابه، ایجاد و تکمیل سامانه‌های پایش کمی و کیفی و روزآمد آب‌های ورودی به تالاب‌ها و رودخانه‌ها و حفاظت از تالاب‌ها و رودخانه ‌ها مطالعات تعیین نیاز آبی زیست محیطی برای ۲۱ تالاب و رودخانه انجام شد و برای ۱۷ تالاب و رودخانه دیگر در حال انجام است.

    از سوی دیگر در این مراسم از برنامه‌های مدیریت جامع زیست بومی تالاب ها به عنوان سندی بالادستی رونمایی می‌شود؛ این برنامه هدف مدیریت تالاب را برای گذار از شرایط کنونی به شرایط مطلوب در آینده مشخص و چارچوبی برای تصمیم گیری‌های مدیریتی و اقدامات اجرایی فراهم می‌کند. این برنامه ضمن در نظر گرفتن نقش و مسئولیت فعال برای دست اندرکاران در مدیریت تالاب، با برنامه‌ریزی در سطح حوضه آبریز سعی در برقراری تعادل میان حفاظت و توسعه و تحقق بهره‌برداری خردمندانه از تالاب و مدیریت پایدار آن دارد. در این خصوص در طول دولت یازدهم و دوازدهم تعداد ۱۷ برنامه مدیریت تدوین شده است.

    رییس‌جمهوری همچنین پروژه‌ها و طرح‌های مطالعاتی بنیادی و کاربردی در حوزه ساحلی دریایی و تالاب‌ها را رونمایی می‌کند و بر این اساس، ضرورت حفاظت از اکوسیستم‌های ساحلی دریایی و تالابی، مستلزم شناسایی اهداف، کارکردها، روابط، موجودی محیط و تنوع و پویایی گونه‌ها و جمعیت‌ها و منابع آلاینده است. این مطالعات در راستای افزایش آگاهی و شناخت وضعیت و موجودی محیط‌های ساحلی دریایی و تالابی انجام شده است تا با شناسایی شرایط، نسبت به حفاظت از گونه‌ها، زیستگاه‌ها و احیای آنها و نیز مبارزه با آلودگی‌های ساحلی، دریایی و تالاب‌ها  به نحو مطلوبی اقدام شود. در این رابطه تعداد ۲۲ طرح و پروژه مطالعاتی بنیادی و کاربردی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به انجام رسیده است.

    مرکز اطفاء حریق منطقه حفاظت شده شیرین بهار در استان خوزستان با هدف حفاظت از عرصه‌های طبیعی و گونه‌های گیاهی باارزش، حفاظت از گونه‌های جانوری ارزشمند و در معرض انقراض – جلوگیری از حریق و کنترل و مهار آن در کمترین زمان ممکن،  ساختمان پاسگاه‌های محیط‌بانی در استان‌های خوزستان، سمنان، لرستان، آذربایجان غربی با هدف حفاظت از مناطق و عرصه های تحت مدیریت، حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری،  ساختمان آزمایشگاه محیط زیست در استان لرستان به منظور رصد و سنجش آلاینده‌های محیط زیستی با استفاده از ظرفیت آزمایشگاه‌ تخصصی محیط زیست، تصفیه خانه فاضلاب فاز دوم پتروشیمی‌های عسلویه به منظور ایجاد شبکه دریافت و تصفیه فاضلاب پتروشیمی های فاز ٢ پتروشیمی‌ها و با هدف بهبود شرایط زیست محیطی، کاهش بار آلودگی فاضلاب‌ها و کاهش ریسک زیست محیطی صنایع برای محیط زیست منطقه احداث شده با ظرفیت  ١٣٠ مترمکعب،  مرکز حفاظت و پایش زیست محیطی در استان‌های خوزستان، آذربایجان غربی، هرمزگان به منظور رصد و سنجش آلاینده‌های محیط زیستی، نظارت و پیگیری در اجرای خوداظهاری در پایش آلودگی‌های زیست محیطی در منابع آلاینده و ایستگاه سنجش و آنالیز آلودگی هوا در استان‌های بوشهر و سیستان و بلوچستان به منظور نظارت بر روند اجرا و رعایت حدود استانداردهای زیست محیطی، شناسایی منابع مختلف آلاینده،   ارائه هشدارهای لازم در ارتباط با آلودگی هوا و ارائه راه حل به منظور رفع آلودگی و تامین ۱۲۰۰ دستگاه نیازهای موتورسیکلتی همه پاسگاه‌های محیط زیست کشور از دیگر طرح‌هایی است که به دستور رییس‌جمهوری بهره‌برداری می‌شود.

    سامانه جامع محیط زیست که در راستای اجرای دولت الکترونیک، رعایت حقوق شهروندی و به منظور ساماندهی بانک های اطلاعات زیست محیطی مشتمل بر وضعیت آلایندگی منابع نشر، منابع زیستی، استقرار و ارزیابی صنایع، مدیریت پسماند، رصد فعالیت‌های سایر ذی مدخلان موثر بر  وضعیت محیط زیست کشور و در راستای اجرای بهینه قوانین موجود، شکل گرفته هم توسط رییس جمهوری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

    همچنین ۹۲۴ میلیارد تومان پروژه‌های مشارکتی با صندوق ملی محیط زیست رونمایی می‌شود.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *