×
×
جدیدترین‌‌ها

پایان خوش ایران در دومین روز بازی های المپیک با تیر طلایی

  • کد نوشته: 14627
  • مرداد 2, 1400
  • نمایندگان ایران در دومین روز بازی های المپیک توکیو در هفت رشته به مصاف حریفان رفتند که در نهایت تیر طلایی جواد فروغی تیرانداز ارزشمند کشورمان به هدف نشست و با ثبت نخستین مدال کاروان ایران در توکیو، تیراندازی را هم تاریخ ساز کرد.
    پایان خوش ایران در دومین روز بازی های المپیک با تیر طلایی

    به گزارش نخست نیوز، ورزشکاران ایران در دومین روزرسمی بازی ها در هفت رشته والیبال، تیراندازی، تکواندو، بوکس، تنیس روی میز، شمشیربازی و دوچرخه سواری به میدان رفتند که فروغی از تیراندازی نخستین مدال آور کاروان و نخستین مدال تیراندازی در تاریخ المپیک را کسب کرد.

    فروغی در نخستین تجربه حضورش در المپیک که صاحب رنکینگ نخست دنیا در ماده ۱۰ متر تپانچه بادی است در اولین دوره رقابت ها با امتیاز ۵۸۰.۲۵ در رده پنجم ایستاد و به فینال راه یافت و در نهایت با امتیاز ۲۴۴.۸ ضمن شکستن رکورد المپیک، به مقام قهرمانی رسید و صاحب مدال طلا شد.

    تیراندازی که نخستین حضورش به المپیک ۱۹۴۸ لندن باز می‌گردد تا به امروز در ۹ دوره بازی‌ها حضور یافته است. المپیک ۱۹۴۸ لندن، ۱۹۶۰ رم، ۱۹۶۴ توکیو، ۱۹۷۶ مونترال کانادا، ۱۹۹۶ آتلانتا، ۲۰۰۰ سیدنی، ۲۰۰۴ آتن، ۲۰۱۲ لندن، ۲۰۱۶ ریو ۲۰۲۰ توکیو. البته نخستین دوره حضور تیراندازان زن  به المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا باز می‌گردد.اما نخستین مدال این رشته در نهمین دوره حضورش در المپیک به ثمر نشست.

    تیراندازی پس از  وزنه برداری، کشتی، تکواندو، دوومیدانی به جرگه پنجمین رشته مدال آور ایران در المپیک پیوست.

    فروغی پس  از امامعلی حبیبی، مرحوم غلامرضا تختی ،رسول خادم، حسین رضازاده ، حسین توکلی، علیرضا دبیر، حسین رضازاده، هادی ساعی 2 طلا، حمید سوریان، بهداد سلیمی، قاسم رضایی، امید نوروزی، سعید محمد پور، کمیل قاسمی،  کیانوش رستمی، سهراب مرادی و  حسن یزدانی نوزدهمین مدال طلای کاروان ایران در ادوار المپیک را تصاحب کرد.

    پرونده سابریست ها در انفرادی بسته شد

    در شمشیربازی سه نماینده ایران رقابت خود را با پیرو آغاز کردند. محمد رهبری  در بازی نخست و در مرحله یک شانزدهم نهایی مقابل اپیتی از فرانسه که قهرمان جهان بود با نتیجه۱۵ بر ۱۳ به برتری رسید و  علی پاکدامن و مجتبی عابدینی هم با برتری به جمع ۱۶ سابریست برتر راه یافته بودند.

    اما عابدینی در مرحله یک هشتم نهایی بازی‌های المپیک مقابل آروم ژیلاگی قهرمان المپیک از مجارستان با نتیجه ۱۵ بر ۷ شکست خورد و از صعود به جمع هشت بازیکن برتر بازماند. رهبری نیز در مرحله یک هشتم نهایی مسابقات المپیک مقابل لوئیجی سامله از ایتالیا با نتیجه ۱۵ بر ۷ شکست خورد و از گردونه مسابقات کنار رفت. پاکدامن دیگر سابریست ایران در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه ۱۵ بر ۶ مقابل آرون ژیلاگی قهرمان مجارستانی المپیک  شکست خورد و از صعود به نیمه نهایی بازماند. به این ترتیب پرونده تیم سابر ایران در  رده انفرادی بسته شد.

    پایان خوش ایران در دومین روز بازی های المپیک با تیرطلایی

     

    حذف تنها نماینده دوچرخه سوار ایران در المپیک

    صفرزاده تنها نماینده ایران در ماده استقامت جاده رقابت خود را با حضور ۱۳۰ ورزشکار از ۵۶ کشور دنیا آغاز کرد و در ابتدا مسابقه ورزشکاران کشورهای آذربایجان، ونزویلا، آفریقا جنوبی، یونان، اسلونی، اسلواکی، جمهوری چک، بلاروس و نامیبیا موفق شدند از گروه اصلی جدا و فاصله زمانی بسیاری را ایجاد کنند.
    صفرزاده دوچرخه سوار بااخلاق کشورمان هم در فاصله ۱۰۳ کیلومتری تا خط پایان از دسته اصلی جاماند و  از پایان رقابت استقامت جاده باز ماند.

    پایان خوش ایران در دومین روز بازی های المپیک با تیرطلایی

    حذف دومین رشته از دور رقابت ها

    نیما عالمیان تنها پینگ‌پنگ‌باز ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو امروز با رنکینگ ۱۲۷ و با نتیجه چهار بر یک مقابل درینکهال با رنکینگ ۵۸ شکست خورد و از دور رقابت‌ها حذف شد.
    عالمیان سه ست اول را به ترتیب با نتیجه ۱۱ بر ۷، ۱۱ بر ۱ و ۱۱ بر ۵ به حریف واگذار کرد وتنها در ست چهارم ۱۱ بر ۸ به برتری رسید اما در نهایت ۱۲ بر ۱۰ ست پنجم را واگذار کرد و حذف شد.

    پایان خوش ایران در دومین روز بازی های المپیک با تیرطلایی

    خداحافظی تکواندوکار ایران از ادامه رقابت در المپیک

    این رشته در این دوره سه سهمیه توسط ۲ مرد و یک زن کسب شد که آرمین هادی‌پور تکواندو کار وزن منهای ۵۸ کیلوگرم در نخستین روز رقابت ها  به مصاف جفرسون اوچا از کلمبیا ‌رفت و  در راند اول با نتیجه ۶ بر یک شکست خورد اما در راند دوم ١٣ بر ۴ برد و در راند سوم ٩ بر ٨ باخت. بدین ترتیب هادی‌پور در مجموع  ٢٢ بر ١٩ به پیروزی رسید.

    اما هادی پوربرابر لوکاس گوزمان از آرژانتین قرار گرفت وکه با نتیجه ٢۶ بر ۶ شکست خورد و به شانس مجدد راه یافت و  برابر دلاکوئیلا از ایتالیا با نتیجه ٢٩ بر ١٠ شکست خورد.

    پایان خوش ایران در دومین روز بازی های المپیک با تیرطلایی

     

    والیبال با پیروزی آغاز کرد

    آخرین رقابت نمایندگان ایران در دومین روز رسمی بازی های المپیک به والیبال اختصاص داشت که ورزشگاه آریاک آرنا برگزار شد که تیم ملی والیبال در دیدار نخست خود برابر لهستان با ترکیب سعید معروف، سید محمد موسوی، امیر غفور، میلاد عبادی پور، میثم صالحی، علی اصغر مجردو  مهدی مرندی آغاز کرد و لیبروها ست اول را با نتیجه ۱۸-۲۵، ست دوم ۲۵-۲۲، ست سوم ۲۵-۲۲، ست چهارم ۲۲-۲۵ و ست آخر را با نتیجه ۲۳ بر ۲۱  با پیروزی پشت سر گذاشتند. پیروزی ایران در این ست به شاهکار شبیه بود. لهستان بارها پیش افتاد اما هر بار این شاگردان آلکنو بودند که مانع از پیروزی قهرمان ۲ دوره اخیر جهان می‌شدند. سعید معروف هم با پاس‌های دیدنی خود و هم با توان بالای رهبری‌اش در زمین، نقش کلیدی و مهمی در پیروزی ایران داشت.

    پایان خوش ایران در دومین روز بازی های المپیک با تیرطلایی

    این بازی‌ها به دلیل شیوع کرونا با یک سال تاخیر اول مردادماه ۱۴۰۰ – ۲۳ جولای ۲۰۲۱ در ۳۳ رشته و ۳۹۹ ماده  به میزبانی ژاپن آغاز شد. ژاپن پیش از این میزبان المپیک ۱۹۶۴ بوده است.
    ایران در سی و دومین دوره بازی‌ها المپیک ۶۸ سهمیه (۱۱ زن و ۵۷ مرد ) در ۱۶ رشته ورزشی کسب کرده است که از بین همین ۶۸ سهمیه ۴۴ سهمیه در بخش انفرادی و در ۱۴ رشته تصاحب شده است. حال از ۴۴ سهمیه انفرادی ۳۴ نماینده ( ۹ زن و ۲۵ مرد) برای نخستین بار به المپیک می‌روند. با این حال کاروان ستارگان ایران‌زمین به دلیل دوپینگ نماینده کاراته و آسیب دیدگی پریسا جهانفکریان در وزنه برداری 2 سهمیه را از دست داده و از این رو، ایران با ۶۶ ورزشکار ( ۱۰ زن و ۵۶)  راهی توکیو شد.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *