×
×
جدیدترین‌‌ها

نقشه راه ، حلقه مفقوده صنعت گردشگری مشهد

  • کد نوشته: 14137
  • تیر 29, 1400
  • نخست نیوز – مجید خروشی– بخش خصوصی در توسعه صنعت گردشگری نیاز به یک نقشه راه منسجم و تعریف شده دارد که تاکنون به‌عنوان یک حلقه مفقوده به آن توجه نشده است ، راهنمایی که می تواند در راستای جذب گردشگر موفق عمل کند. رییس اسبق کمسیون گردشگری،صنایع دستی خانه صنعت،معدن و تجارت استان با […]

    نقشه راه ، حلقه مفقوده صنعت گردشگری مشهد

    نخست نیوزمجید خروشی– بخش خصوصی در توسعه صنعت گردشگری نیاز به یک نقشه راه منسجم و تعریف شده دارد که تاکنون به‌عنوان یک حلقه مفقوده به آن توجه نشده است ، راهنمایی که می تواند در راستای جذب گردشگر موفق عمل کند.

    رییس اسبق کمسیون گردشگری،صنایع دستی خانه صنعت،معدن و تجارت استان با بیان این مطلب گفت: متاسفانه در دستگاه های دولتی و غیر دولتی در زمینه گردشگری به دلیل تعدد زنجیره های مدیریتی،موازی کاری صورت می گیرد و اقدامات مطالعاتی،ساختاری و زیر بنایی منسجمی صورت نگرفته است تا از همه ظرفیت ها و پتانسیل گردشگری شهر مقدس مشهد در جهت توسعه پایدار استفاده و بهره وری کند. از سوی دیگر به دلیل همه گیری کرونا از دوران طلایی خود در سال های ۹۷-۹۸ فاصله گرفته است و تصور می کنم چنانچه بخواهد حداقل به شرایط آن دوران بازگردد، با فرض عادی شدن شرایط به ۵سال زمان نیاز است.

    پیروز سینی چی خاطر نشان کرد: ما در مشهد دچار یک دوگانگی و جدایی و به نوعی اختلاف نظر بین زیارت و گردشگری شده ایم. وقتی فردی(چه ساکن مشهد و چه از سایر مناطق ایران و جهان) به قصد زیارت به بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) مشرف می شود  زایر است. چنانچه موطن اصلی این زایر مشهد نباشد و حداقل یک شب یا 24ساعت در مشهد اقامت داشته باشد به‌عنوان گردشگر هم شناخته می شود. از این‌رو بدیهی است که گردشگری مشهد، قطعا زیارت محور است. اما باید توجه داشت در همه جای دنیا گردشگری از هر نوع آن، تک بعدی نیست و با سایر انواع دیگر آن نیز هم‌پوشانی دارد.

    این فعال در حوزه صنعت گردشگری در پاسخ به این سوال که  آیا تلقی «گردشگری زیارت»  برای فعال کردن بخش دیگر گردشگری در مشهد محدودیت ایجاد می کند گفت: معتقدم مقوله ها باید منفک شوند و برای هرکدام تعریفی جداگانه بیان شود نمی توان تفریح را از شهروندی که به مکانی به قصد زیارت سفر می کند گرفت بلکه باید برای همه نیازهای گردشگر برنامه داشت در واقع تولید و رونق اقتصادی،فرهنگی و حتی سیاسی یک منطقه می تواند از صنعت گردشگری وام بگیرد. به‌عنوان مثال چرا گردشگر شیعه ای که گاه چند مرتبه در سال با عشق و به قصد زیارت به مشهد سفر می کند، نباید بداند که این شهر چندین شهرک صنعتی دارد و دارای چه توانمندی های صنعتی و تولیدی است. آیا اگر از این توانمندی ها هم استفاده کند، باید گفت او گردشگر صنعتی و تجاری است و نه زیارتی؟ مقوله زیارت عام است و انکار ناپذیر و گردشگر تعریف خاص خود را دارد.

    سینی چی تصریح کرد: شهرستان مشهد،کلات، درگز و قوچان می تواند به آزاد راه گردشگری بدل شود.ما در این مسیرها آبشارها،جنگل ها،دره ها ،آب گرم،سدها و ابنیه‌های تاریخی و فرهنگی بسیار قابل توجه ای را داریم که متاسفانه مغموم واقع‌شده‌اند و بخش خصوصی در این راستا می تواند نقش پررنگ تری ایفا کند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *