×
×
جدیدترین‌‌ها

انتقال هنر سوزن‌دوزی باید از مهم‌ترین رسالت فعالان مدولباس باشد

  • کد نوشته: 1405
  • مهر 21, 1397
  • مهپاره‌ اکبری، پژوهشگر لباس اقوام می‌گوید: انتقال سرمایه ارزشمند فرهنگی سوزن‌دوزی از مهمترین رسالت‌های ما به عنوان فعالان عرصه مد و لباس کشور است. به گزارش گشت و گذار، مهپاره اکبری که بیش از 30 سال است در زمینه لباس‌های اقوام ایرانی و دوخت‌های سنتی ایران و جهان تحقیق و پژوهش می‌کند، علاوه بر تولید […]

    انتقال هنر سوزن‌دوزی باید از مهم‌ترین رسالت فعالان مدولباس باشد


    مهپاره‌ اکبری، پژوهشگر لباس اقوام می‌گوید: انتقال سرمایه ارزشمند فرهنگی سوزن‌دوزی از مهمترین رسالت‌های ما به عنوان فعالان عرصه مد و لباس کشور است.

    به گزارش گشت و گذار، مهپاره اکبری که بیش از 30 سال است در زمینه لباس‌های اقوام ایرانی و دوخت‌های سنتی ایران و جهان تحقیق و پژوهش می‌کند، علاوه بر تولید لباس‌های ایرانی برای بانوان، در دانشگاه‌های مختلف نیز در زمینه آموزش انواع سوزن‌دوزی و طراحی پارچه و لباس اقوام ایرانی تدریس می‌کند. این محقق و پژوهشگر لباس اقوام ایرانی درباره اهمیت ارتباط میان معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و منطقه آزاد چابهار در زمینه توسعه فعالیت‌های حوزه مد و لباس در این منطقه به گشت و گذار گفت: پیش از هر چیز خشنودی خود از این رویداد مهم فرهنگی و هنری را ابراز می‌کنم و از تمامی مدیرانی که موضوع لباس اقوام را ارج نهادند و برای حفظ و بقای آن تلاش کردند، نهایت تقدیر را به عمل می‌آورم.

    اکبری با اشاره به اینکه سوزن‌دوزی خطه سیستان و بلوچستان و بلوچ‌دوزی مختص دورانی است که هیچگونه اثری از فناوری و تکنولوژی وجود نداش، بیان کرد: بانوان کشورمان نه فقط در این منطقه که در تمامی روستاها و شهرها به مدد ذهن خلاق و با دستمایه قرار دادن ابزار و جنس‌های طبیعی تلاش کردند تا از حدود هزار سال پیش، رنگ و بویی نو به لباس ایرانی بخشند و در برهه کنونی، انتقال این سرمایه ارزشمند فرهنگی از مهمترین رسالت‌های ما به عنوان فعالان عرصه مد و لباس کشور است.

    سوزن‌دوزی بلوچ درجه بالایی نسبت به سوزن‌دوزی هند و پاکستان دارد

    این محقق و پژوهشگر لباس اقوام با اشاره به هنر سوزن‌دوزی چشم‌نواز در لباس قوم بلوچ اظهار کرد: بازی نقش و رنگ در این نوع از رودوزی، سطح رقابت‌پذیری این هنر با صنایع دستی دیگر کشورها را در سطحی بالا قرار داده و قاطعانه می‌گویم حتی سوزن‌دوزی‌های هند و پاکستان هم با سوزن‌دوزی بلوچ قابل رقابت نیست.

    این مدرس دانشگاه از کاستی‌های آموزشی دانشگاه‌ها در این عرصه ناراضی است و گفت: ایجاد مدرسه عالی هنر با هدف احیای بلوچ‌دوزی در منطقه چابهار می‌تواند مهر تأییدی بر کم‌کاری نظام آموزشی کشور در زمینه آموزش انواع سوزن‌دوزی به دانشجویان طراحی پارچه و لباس و عدم جلب توجه آنها به لباس اقوام باشد و امیدواریم از این پس با حضور استادان خبره، شاهد پرورش نسلی نو و ماهر در راستای احیای لباس اقوام و رودوزی آنها باشیم.

    اکبری افزود: طی دو واحد اختیاری در زمینه آموزش سوزن‌دوزی، من به عنوان مدرس حتی فرصت کافی برای بیان مبانی این هنر را ندارم و امیدوارم نخستین دوره مدرسه عالی طراحی مد و لباس و صنایع خلاق با عنوان خرده فرهنگ‌ها و نقش آن در موضوع طراحی پارچه و لباس بتواند در دراز مدت، فضای لازم برای آموزش مؤثر را در منطقه آزاد چابهار ایجاد کند.

    امیدواریم گام مهمی در زمینه احیای لباس اقوام و سوزن‌دوزی‌های ایرانی برداشته شود

    او با اشاره به لزوم حمایت‌های مادی و معنوی دستگاه‌های مختلف و نهادهای متولی از این طرح بیان کرد: امیدواریم معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گام مهمی در زمینه احیای لباس اقوام و سوزن‌دوزی‌های ایرانی بردارد، دیگر بخش‌ها هم حمایت‌های خود را از این جریان دریغ نکرده و کمک کنند باید شرایطی فراهم شود تا بانوان هنرمند و هنردوست از سراسر کشور با شرایط مطلوب در این مدرسه عالی هنر حضور به هم رسانده و به مدد این هم‌افزایی دستاوردی فرهنگی، هنری و اقتصادی در برهه زمانی کنونی و با وجود تمامی مشکالت و معضلات اجتماعی حاصل شود.

    تفاهم‌نامه میان معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با محوریت و برای همکاری ویژه در عرصه مد و لباس با توجه به مزیت‌های نسبی منطقه، پیشینه تاریخی و مشخصه‌های اجتماعی و فرهنگی چابهار در زمینه مد و لباس، پارچه و تزیینات انواع پوشاک در چهار بند به امضاء طرفین رسیده است.

    همچنین جلسه بررسی روند اجرایی مواد تفاهم نامه بین معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و منطقه آزاد چابهار با حضور سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری و عبدالرضا کردی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار برگزار و در این جلسه، مقرر شد نخستین دوره مدرسه عالی طراحی مد و لباس و صنایع خلاق با عنوان خرده فرهنگ‌ها و نقش آن در موضوع طراحی پارچه و لباس (دوخت و دوز) برگزار شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *