×
×
جدیدترین‌‌ها

جهانگیری: نخبگان و سرمایه‌های علمی همه جریان‌ها را به رسمیت بشناسیم

  • کد نوشته: 13143
  • تیر 19, 1400
  • معاون اول رییس جمهوری، تماس رییس‌جمهوری منتخب با جریان‌های سیاسی منتقد را اقدامی پسندیده توصیف کرد و گفت: ما نیازمند افزایش همدلی و گفت و گو در کشور هستیم و برای حل مشکلات، چالش‌ها و ابرچالش‌ها نیاز داریم همه جریان‌ها را به رسمیت بشناسیم.
    جهانگیری: نخبگان و سرمایه‌های علمی همه جریان‌ها را به رسمیت بشناسیم

    به گزارش نخست نیوز، ‌اسحاق جهانگیری روز شنبه در «چهارمین جشنواره ملی زن و علم، جایزه مریم میرزاخانی» در دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: بار دیگر توفیق نصیبم شد خدمت دوستان دانشگاهی به مناسبت جشنواره ملی زن و علم رسیدم و از معاونت امور زنان ریاست جمهوری و وزارت علوم که با همت والا تلاش کردند این جشنواره در سال‌های گذشته تشکیل شود قدردانی می‌کنم.

    معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: حتی در این سال‌های کرونایی توفیق داشتم ۲ بار در جلسات جشنواره زن و علم حضور داشته باشم.

    جهانگیری با قدردانی از دانشگاه‌های بانی برنامه اختتامیه، گفت: دانشگاهی‌ها در سال‌های گذشته به ویژه در دوران اخیر همراه بسیار مهمی برای گره گشایی از مشکلات پیش روی دولت و مسئولان بودند. در مقطعی در ابتدای تحریم‌های ظالمانه، مسائلی با تعدادی از روسای دانشگاه‌ها درمیان گذاشتم که آنها هم با حضور استادان خود کارگروه‌هایی در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بود تشکیل دادند و تلاش کردند راهکارهایی به دولت پیشنهاد دهند.  راهکارهای مکتوب را به وزارت خانه‌های ذیربط ارجاع دادم تا برای عبور از این دوران سخت، در دستور کار دولت قرار بگیرد.

    وی افزود: امروز در اینجا و در آخرین روزهای دولت دوازدهم سپاسگزاری قلبی خودم را از همه دانشگاهیانی که به دولت در این سال‌ها کمک کرده‌اند اعلام می‌کنم. دانشگاه همواره به عنوان کانون زنده و حیات بخش ارائه دهنده راهکار برای حل مشکلات کشور، باید مورد توجه قرار گیرد.

    جهانگیری خاطرنشان کرد: مقطعی که توسعه علم و فناوری را به عنوان یکی از مهمترین جهت گیری‌های کشور اعلام کردیم گفتیم کشور به توسعه علمی نمی‌رسد مگر اینکه به دانشگاهیان توجه شود و سعی کردیم در بخش آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها و استادان در حد وسع دولت با توجه به محدودیت‌ها در بودجه اقدامی انجام دهیم که البته این اقدام برابر مشکلات و کمبودهای موجود بسیار ناچیز است.

    میرزاخانی به اعتبار زن در آوردگاه‌های جهانی و علمی افزود

    جهانگیری برگزاری بزرگداشت برای بزرگان حوزه‌های مختلف و الگو سازی این بزرگان را سنتی بسیار نکو و ارزشمند توصیف کرد و گفت:  این سنت در مورد پروفسور مریم میرزاخانی به طور مضاعف ارزشمند است. میرزاخانی دانشمندی که به جهت علمی در سطح بین‌المللی از دانش معتبری برخوردار بود و مورد توجه جهانیان قرار گرفت. به اعتبار رفتار و اخلاق انسانی که از خود در دوران کوتاه عمر پربرکت خود نشان داد و سه صفت زن بودن، جوان بودن و معلم بودنش جزو صفت هایی است که باید به آن توجه کنیم.

    معاون اول رییس‌جمهوری افزود: زنان نیمی از جامعه کشور و جهان را تشکیل می‌دهند و قادرند کارهای بزرگ انجام دهند و در هر میدانی که قرار گرفته‌اند آن میدان موفقیت آنها بوده است. مریم میرزاخانی همین طور به دلیل فهمی که از جهان پیرامونی خود داشت بر اعتبار زن در آوردگاه های جهانی و مسائل مختلف علمی افزود. این صفات و ویژگی‌های او، مجموعه دولت را بر آن داشت تا برای شادروان مریم‌میرزاخانی بزرگداشت برگزار کند که خوشبختانه به مناسبت روز علم و زن جایزه مریم میرزاخانی به نخبگان و سرآمدان رشته‌های مختلف از زنان اهدا شد.

    جهانگیری با تبریک به کسانی که امروز جایزه گرفتند، گفت: مطمئن و امیدوار هستم شرایطی وجود دارد تا هر یک از زنان کشور یک الگوی بزرگ در زمینه‌های علمی، ورزشی، فناوری، اقتصادی و کارآفرینی تبدیل شوند و ما در همه رشته‌ها زنان برجسته‌ای داریم.

    ۳۰ درصد از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها زن هستند

    وی، کارآفرینی کاری را عملی با ریسک‌پذیری بالا توصیف کرد و  افزود: مهمترین ویژگی کارآفرین این است که باید ریسک‌پذیری بالا و جرأت تصمیم گیری در شرایط سخت داشته باشد و هزینه تصمیمات خود را بپذیرد. امروز زنان برجسته ای در مراکز اقتصادی و کارآفرینی فعالیت می‌کنند. ۳۰ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و  ۲۵ درصد مدیران کشور زنان هستند.

    معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: شهادت می‌دهم در رشته‌های مدیریتی بسیاری که کار بر عهده زنان سپرده شد، زنانی که مسوولیت قبول کردند مسوولیتشان را خوب انجام دادند. امروز سفیر و معاون وزیر زن داریم. در حالی که زمانی به کارایی سفیران زن تردید داشتیم اما امروز در کشورهای محل مأموریت خود خوب عمل کردند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *