×
×
جدیدترین‌‌ها

فرهنگ سازی همراه با تزریق واکسن،
گارداسیل ؛ واکسنی برای پیشگیری از سرطان های مقاربتی

  • کد نوشته: 109910
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۳
  • یک جراح ،متخصص زنان ، زایمان و نازایی در خصوص پیشگیری از برخی سرطان‌های حوزه زنان و مردان خبر داد و گفت : با شیوع سرطان‌های دهانه رحم، سر و گردن ، مقعد و آلت تناسلی آقایان که علت اصلی آن ویروس HPV می‌باشد، نیاز است در این خصوص  به مردم بخصوص نسل جوان اطلاع‌رسانی و آگاهی‌های بیشتری داده شود .
    گارداسیل ؛ واکسنی برای پیشگیری از سرطان های مقاربتی

    به گزارش نخست نیوز، سرور هادیان_دکتر مریم عباسی دلوئی افزود: ویروس اچ پی وی دارای ۲۰۰ نوع مختلف است که از این ۲۰۰ نوع حدود۵۰ نوع آن شیوع بیشتری دارد که باعث درگیری در مخاط و پوست انسان‌ها می‌شود .

    یکی از نواحی که سبب درگیری این ویروس می‌شود ناحیه تناسلی می‌باشد. خطرناک‌ترین و شایع‌ترین نوع ویروس اچ پی وی که باعث سرطان‌های سر و گردن ، مقعد و دهانه رحم در خانم‌ها و همچنین سرطان آلت تناسلی در آقایان می‌شود به نوع ۱۶ و ۱۸ معروف است.

    این متخصص زنان ، زایمان و نازایی با حدود یک دهه تجربه بیان کرد: همچنین نوع ۶ و۱۱  آن نیز باعث زگیل‌های تناسلی خواهد شد .

    وی ادامه داد: ویروس اچ پی وی در ۹۰ درصد مردان بدون هیچ‌گونه علایم است و ممکن است بدون اطلاع این ویروس انتقال داده شود.

    اما در خانم‌ها بیش از ۵۰ درصد این ویروس با علایمی مانند زگیل تناسلی ظاهر خواهد شد.

    دکتر مریم عباسی دلوئی یادآور شد: به همین علت تزریق واکسن اچ پی وی اهمیت بالایی دارد.

    این واکسن در سه نوع پاپیلوگارد ایرانی با پوشش دهی دو نوع خطرناک ۱۶و۱۸ ،گارداسیل خارجی چهار ظرفیتی با پوشش دهی چهار نوع و همچنین گارداسیل خارجی ۹ ظرفیتی با پوشش دهی ۹ نوع از این ویروس وجود دارد .

    وی در پاسخ به این پرسش که نحوه تزریق این واکسن با توجه به پروتکل‌هایی که تاکنون وجود داشته است، به چه صورت است ؟ اظهار داشت: به‌صورت تزریق سه دوز در فاصله زمانی صفر ، یک و شش ماه می‌باشد. اما با توجه به پروتکل جدیدی که سازمان WHO ثبت کرده است بافاصله زمانی صفر و شش ماه هم می‌توان تزریق را انجام داد اما پیشنهاد ما برای تعیین فواصل تزریق با توجه به سن مراجعه‌کننده می‌باشد.

    این جراح تصریح کرد: به‌طور مثال برای مراجعین زیر ۱۵ سال تزریق دو دوز از این واکسن کافی می‌باشد.به‌طورکلی تزریق این واکسن از سن ۹ تا ۴۵ سالگی پیشنهاد می‌شود که بهترین زمان برای تزریق و جواب دهی بهتر قبل از اولین رابطه جنسی می‌باشد.

    وی خاطرنشان ساخت:در رابطه باکسانی که آزمایش اچ پی وی آن‌ها مثبت است بازهم تزریق واکسن توصیه می‌شود. چراکه فرد به یکی از انواع این ویروس مبتلا شده است و با تزریق واکسن در مقابل نوع‌های دیگر و ابتلا به آن ایمن خواهد شد .

    دکتر مریم عباسی  دلوئی در رابطه بااینکه تمام افرادی که دچار ویروس اچ پی وی می‌شوند آیا این ویروس منجر به سرطان خواهد شد، تاکید کرد: پاسخ منفی است اما عواملی وجود دارد که باعث تبدیل این ویروس به سرطان می‌شود. پس آزمایشات مربوط به ویروس اچ پی وی و همچنین آزمایش پاپ اسمیر  در بررسی تغییرات سلولی ناشی از ویروس در بانوان اهمیت بالایی دارد و اگر فرد از ایمنی نرمال  برخوردار باشد معمولا ، بدن فرد طی یک الی دو سال ویروس را حذف خواهد کرد.

    وی توضیح داد: هنگامی این ویروس، خطر جدی محسوب

    می‌شود که مدت طولانی در بدن فرد وجود داشته باشد و این اتفاق در افرادی که نقص ایمنی دارند یا بیماری زمینه‌ای دارند بیشتر رخ خواهد داد.

    دکتر عباسی دلوئی اعلام کرد: متاسفانه یکی از مشکلاتی که در این حوزه با آن مواجه هستیم هزینه آزمایشات اچ پی وی می‌باشد. زیرا این آزمایشات هزینه بالایی دارد و تحت پوشش بیمه‌ها قرار ندارد.

    این جراح اذعان داشت: توصیه ما به افراد این است که حتما واکسن اچ پی وی را تزریق کنند .البته واکسینه شدن به معنای مصونیت کامل از این ویروس نیست .چراکه همان‌طور که گفته شد این ویروس انواع  مختلف دارد و واکسن‌ها ۲ تا ۹ نوع شایع آن را پوشش می‌دهند. پس بعد از واکسینه شدن رعایت روابط پرخطر ، بهداشت و ایمنی بدن اهمیت زیادی دارد .

    وی تاکید کرد:  به نظر من با توجه به هزینه‌های آزمایشات مربوط به این ویروس و واکسن‌ها  بهتر است  دولت همه یا بخشی از آن را تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار دهد تا  تمامی اقشار جامعه بتوانند از آن استفاده کنند.

    وی عنوان کرد: از طرفی با فرهنگ‌سازی در خانواده‌ها می‌توان این بیماری را کنترل کرد . زیرا با آگاه‌سازی راجع به فعالیت‌های جنسی و دوری از روابط پرخطر و همچنین تزریق این واکسن می‌توان انتقال این ویروس را کاهش داد. این در حالی است که  برای جوانان قبل از شروع فعالیت‌های جنسی بهتراست  تزریق واکسن انجام شود .

    این پزشک خاطرنشان ساخت : امیدوارم با همکاری دولت و یا انجمن‌های خیرین جلوی شیوع این بیماری گرفته شود و با پیشگیری شیوع این ویروس جلوی انتقال بیشتر آن را بگیریم .

    <div id="mediaad-g3v2q"></div> <div id="mediaad-jrNj"></div>

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *