×
×
جدیدترین‌‌ها

شیرینی گذشت

  • کد نوشته: 108814
  • ۱۱ مهر ۱۴۰۳
  • « هر رخداد، رفتار، پدیده یا هر چیزی به واکنش ما نیاز ندارد.» امروز با گسترش شهرها، توسعه زندگی شهرنشینی و صنعتی و ورود رسانه‌ها به‌تمامی عرصه‌های اجتماعی زندگی شهروندان روی دور تند قرارگرفته است.
    شیرینی گذشت

    به گزارش نخست نیوز، دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی_آرام بودن را بیاموزیم

    همه‌چیز با سرعت انجام می‌شود و در کنار این سرعت رفتار انسان‌ها نیز باعجله و شتاب همراه گردیده است. خیلی وقت‌ها گویی دیگر این عقل نیست که فرمان می‌راند بلکه انسان درگیر هیجان، رقابت، حسادت و احساسات خود هست و ناخودآگاه رفتاری از خود بروز می‌دهد که هم باعث آزار دیگران می‌شود و هم بعدش برای خودش پشیمانی به همراه می‌آورد. همه‌ی آنچه گفته شد می‌تواند سبب بروز تعارضات فراوان بین گروه‌های انسانی شود. به مواردی که ذکر شد مسایل و چالش‌هایی همچون مشکلات و دغدغه‌های شخصی افراد در زمینه های مختلف معیشتی، اجتماعی و خانوادگی را اضافه کنید و اثرات آن را بر روحیه پرخاشگری، تعارض منافع میان افراد و پایین آمدن آستانه صبر اجتماعی را ملاحظه نمایید. خودرویی که با سرعت از کنار ما می‌گذرد، فردی که ناخودآگاه در پیاده‌رو تنه‌اش به ما می‌خورد، فردی که بی‌اختیار صدایش بلند می‌شود، همکاری که پشت سر ما حرفی زده است و خلاصه هرگونه اتفاق از این جنس چه خودآگاه باشد چه ناخودآگاه، چه عمداً باشد چه سهواً لزوما شایسته پاسخگویی نیست و نیاز به واکنش فوری و با شدت چند برابری ندارد.

    مراقبت، آموزش و تمرین لازمه رسیدن به آرامش

    باور داشته باشیم که لزوماً «جواب کلوخ‌انداز سنگ نیست» خیلی وقت‌ها نادیده گرفتن، گذر کردن و به روی طرف نیاوردن بهترین راه‌حل است. البته رسیدن به این نقطه درجه‌ای از رشد عقلی و رفتاری لازم دارد و نیازمند خودکنترلی و تمرین فراوان است که انسان بر خویشتن مسلط گردد و افسار نفس سرکش و هیجانات کاذب خود را در اختیار بگیرد تا در برابر هر اتفاقی بلافاصله وارد عمل نشود و از خود رفتار شدید و نامناسب بروز ندهد. به‌بیان‌دیگر کنترل خویشتن، مراقبه، حفظ آرامش و تمدد اعصاب مهارتی است که بر تمام جنبه‌های زندگی فردی و اجتماعی اثرگذار است و فلاح و صلاح انسان را به همراه دارد. گرچه این خصوصیت تااندازه‌ای ژنتیکی است ولی بنا بر نظر بسیاری از متخصصان با مراقبت، آموزش و تمرین نیز می‌توان در این زمینه به سطح بالایی از مهارت و توانایی کنترل رسید. این تمرین سرفصل‌هایی با عناوینی همچون؛ تقوا، تمرکز، ذهن‌اگاهی، افزایش توجه، توجه آگاهی، هوشیاری دارد که رعایت آن می‌تواند انسان را خودآگاه و کنترل‌گر پرورش دهد. زندگی آرام، در زمان حال، بدون ترس از آینده و بدون چالش و تعارض جدی با افراد خانه و جامعه از مهم‌ترین دستاوردهای این مهارت است.

    شیرینی گذشت را تجربه کنید

    شاید این امور کوچک به‌ظاهر ساده و کم‌اهمیت باشند، ولی مجموع آن حالات روحی شمارا متحول می‌کنند و سبب ایجاد آرامش و دستیابی به سطح جدیدی از مراودات اجتماعی می‌گردد. شیرینی گذشت کردن و نادیده گرفتن را به‌جای تلخی انتقام‌جویی و کینه‌توزی تجربه کنید و انرژی خود را به‌جای آن‌که صرف پاسخگویی به دیگران کنید برای رشد و پیشرفت خود ذخیره نمایید. این روزها بسیاری افراد را می‌بینیم که فراموش کرده‌اند چگونه آرامش داشته باشند. آنان همواره عصبی‌اند و به نظر می‌رسد احساس می‌کنند همیشه چیزی وجود دارد که آن‌ها باید انجام دهند. همه ما در طول روز و در زندگی جاری خود چرخه‌ای از «فعالیت – آرامش» راداریم و اگر به‌صورت مستمر و دایمی قسمت آرامش را نادیده بگیریم، دیر یا زود بیمار، عصبی، پرخاشگر، بهانه‌جو و نا معتدل خواهیم شد که سبب می‌شود زندگی بسیار سخت یا با صرف انرژی فراوان داشته باشیم.

    <div id="mediaad-g3v2q"></div> <div id="mediaad-jrNj"></div>

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *