×
×
جدیدترین‌‌ها

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق

  • کد نوشته: 108297
  • ۰۶ مهر ۱۴۰۳
  • به انگیزه سیزدهمین سالگرد زنده‌یاد استاد احمد خادم الحسینی ( بنیانگذار انجمن عکاسی خراسان).
    هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق

    به گزارش نخست نیوز، سید جلیل حسینی زهرایی_بدون شک در تاریخ عکاسی ایران و به خصوصی یک‌صد سال اخیر خراسان ( مشهد ) و صنف‌های گوناگون آن بهنام‌های ماندگاری برمی‌خوریم که هرکدام درزمینه‌ی خود استادی زبردست و ماهر و همچنین خوشنام بودند و خدمات شایانی در حوزه عکاسی برای استان و شهر ارایه دادند و یاد و خاطره تک‌تکشان گرامی ست.

    در دهه شصت در اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی خراسان و در انجمن سینمای جوانان دفتر مشهد در کنار مدیرت وقت انجمن استاد حسین باغیاری یکی دیگر از این استادان در کار و حرفه‌ی خود در حوزه عکاسی بنام شد و در زمان حیات خود در کنار عکاسی و حضور به‌عنوان کارمند ارشد اداره ارشاد اسلامی کاری بزرگ و در نوع خود برای اولین بار در تاریخ عکاسی خراسان پس از پیروزی انقلاب رقم زد. او با صبر و هنرمندی تمام عکاسان خراسانی را از صنف‌های گوناگون عکاسی گرد هم آورد و در قالب انجمن عکاسی خراسان پایه‌گذار تشکیلات جدیدی شد.

    زنده‌یاد استاد احمد خادم الحسینی ( ۱۳۳۱ – ۱۳۹۱ ) عکاس و کارشناس ارشد اداره امور سینمایی و سمعی بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان با ویژگی‌های منحصربه‌فردش و تکیه‌کلام‌های خاصی که داشت و خنده‌های شیرین و دوست‌داشتنی‌اش جاذبه‌ی خاصی به همراه داشت. عکاسان ، دوستان و همکارانی که او را می‌شناختند همیشه خاطرات خوب و شیرینی از او به یاد دارند.

    شادروان استاد خادم الحسینی پس از نزدیک به سی سال فعالیت در حوزه عکاسی برای رشد و اعتلای هنر استان و همچنین ایجاد جایگاه نقش عکاسان و ثبات کاری و به‌منظور رعایت حقوق مادی و معنوی آنان در فضایی دوستانه و صمیمی با تجربیاتی که داشت و ابتکار عمل و نوآوری و بااعتبار شخصی و مسوولیت و مقام هنری که داشت با ارایه درخواست کتبی به امضای جمعی از ما عکاسان وقت خطاب به مدیرکل توانست اولین مجوز انجمن عکاسی خراسان را از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان بگیرند. کمیته علمی این انجمن شامل شماری از اساتید عکاسی ازجمله:  امیر حجت صفرلی ، علیرضا سبحانی ، ساعد نیک ذات  ، ابراهیم بهرامی ، ابراهیم صافی و … در کنار خود استاد بودند. این بزرگواران برای عکاسان و علاقه‌مندان بعد از بررسی‌های لازم از نمونه آثار متقاضیانی که برای انجمن فرم پر می‌کردند کارت شناسایی برای رسمیت عضویتشان صادر می‌نمودند.

    ایشان همچنین با اداره کردن و قبول مسوولیت انجمن هیات مدیره با توجه به قابلیت‌های فراوان و تجاربی که داشتند و پشتکار همیشگی که از ایشان به اعضا منتقل می‌شد و همچنین فعالیت اعضای فعال و سپردن امور به دستان آنان روزهای پرکار اما خوب و به‌یادماندنی را باتجربه اولین کار گروهی برای عکاسان خراسانی باوجود نبود بودجه و امکانات رقم زدند.

    استاد خادم الحسینی افزون بر برگزاری جشنواره‌های استانی و سراسری عکس و فیلم ، داوری و دبیری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های عکس همچنین با فراهم نمودن و حضور در سفرهای عکاسی استانی و کشوری را بر عهده داشت. ایشان با استفاده از خرد جمعی ، جایگاه انجمن عکاسی خراسان را در طی سال‌های زیادی ارتقا بخشید. به‌طوری‌که انجمن عکاسی خراسان در یک رقابتی دوستانه با تلاش جمعی موجب اعتبار و آبروی عکاسی خراسان شدند و عکاسان خراسانی نامشان تیتر اخبار، رسانه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی شد. آن‌چنان‌که پایتخت‌نشینان نیز به این مهم اشاره می‌کردند.

    در حال حاضر جامعه‌ی فرهیخته‌ عکاسی خراسان متشکل از تنی چند از عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، جانباز ، ایثارگر ، اساتید ، دانشجویان ، جوانان و علاقه‌مندان بیشمار به عکاسی بدون حمایت رسمی و تشکلی رسمی همچنان با شور و شوق و علاقه و باانگیزه به فعالیت و رونق عکاسی با هزینه‌های شخصی مشغول‌اند؛ اما انرژی و استعدادهایی که هرکدام در یک‌سو به فعالیت می‌پردازند و پراکنده‌اند. اکنون جای سوال دارد که متولی و حامی عکاسان در استان کیست؟ و جای بسی تعجب دارد که متولی فرهنگ و هنر در یک اقدام عجیب و سوال برانگیز انجمن عکاسی خراسان را که نزدیک به دو دهه فعالیت پرافتخار خود پرداخته و عکاسان عضو آن با کسب عناوین استانی ، کشوری و بین‌المللی و حضور در جشنواره‌ها و مسابقات بین‌المللی عکاسی برای استان و کشورمان افتخارآفرینی کردن را از ادامه‌ی فعالیت آن حتی باوجود پیگیری‌های آخرین هیات مدیره و بازرس از فعالیت آن جلوگیری کردند.

    نگارنده در ابتدای دهه شصت با خرید ماهنامه عکاسی بانام و عکس عکاسان ایرانی و خراسانی ازجمله استاد احمد خادم الحسینی آشنا شدم. به یاد دارم در سال ۱۳۶۷ در دفتر انجمن سینمای جوانان با ایشان برای اولین بار دیدار کردم.

    همیشه برخورد خوب و تشویق‌های ایشان را به خاطرخواهم داشت که پس از مشاهده آثارم، مرا تشویق کردند تا در جشنواره پیش رو حضور پیدا کنم و پس‌ازآن نیز در ابتدای دهه هفتاد با گذراندن دوره‌های یک‌ساله عکاسی و فیلم‌سازی  در انجمن سینمای جوانان دفتر مشهد بیشتر و بیشتر با ایشان آشناییت پیدا کردم و قبل از دوران تشکیل انجمن عکاسی در جلسات انتخاب هیات موسس با منش ایشان خو گرفتم و سپس با تشکیل رسمی اولین انجمن عکاسی خراسان نگارنده با حکم استاد به‌عنوان اولین مسوول روابط عمومی انجمن منصوب و همچنین در تمام هیات مدیرها انتخاب و به فعالیت افتخاری در طی دو دهه پرداختم.

    علاقه و احترام قلبی بنده نسبت به زنده‌یاد استاد احمد خادم الحسینی از همان دیدار نخست جوانه زد، در طی سه دهه بعدی رشد نمود و همچنان در قلب من ریشه دارد.

    روحش شاد و یادش گرامی.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *