×
×
جدیدترین‌‌ها

تحصیلی بیش از ۳۸ هزار دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی

  • کد نوشته: 108094
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۳
  • رییس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی از تحصیل بیش از ۳۸ هزار دانشجو در رشته های مختلف دراین دانشگاه خبرداد .
    تحصیلی بیش از ۳۸ هزار دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی

    به گزارش نخست نیوز  – محسن مرادی درجمع خبرنگاران با آغاز فعالیت دانشگاه ها اظهارکرد : دانشگاه آزاد اسلامی مشهد از نخستین واحدهای دانشگاهی است که در آذر ماه سال ۱۳۶۱ تاسیس و با ۱۶۷ دانشجو در سه رشته در مهر ماه ۱۳۶۲ حرکت علمی خود را آغاز نمود بنابراین یکی از قدیمی‌ترین مراکز آموزش عالی کشور، دانشگاه آزاد اسلامی است که بیش از ۴۰ سال از قدمت آن می‌گذرد، دانشگاه آزاد اسلامی وظیفه آموزش و تربیت و پرورش نسل جوان را بر عهده دارد. وی افزود : این دانشگاه بزرگ‌ترین مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در شرق کشور با ۷۸ هزار نفر جمعیت در استان در ۱۷ مرکز است که مراکز بزرگ استان شامل مشهد، نیشابور و سبزوار است ، از تیرماه ۱۳۷۹ از لحاظ رتبه به دانشگاه جامع ارتقاء یافته‌است و در دومین مجمع عمومی اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌های جهان اسلام (فروردین ماه ۱۳۸۰ –کوالالامپور) به عنوان عضو آن اتحادیه پذیرفته شده‌ است مرادی ادامه داد : هم اکنون ۶۰ هزار نفر دانشجوی اهل تسنن در دانشگاه آزاد کشور درس می خوانند که این رویکرد نشان از توجه به تربیت دانشجویان دارد واین درحالی است که ۱۵۰ هزار دانش‌آموز در مدارس وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی در کشور، در حال تحصیل هستند.

    وی بااشاره به اینکه از این تعداد، ۱۴ هزار نفر دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی و در بیش از ۵۷ مدرسه وابسته به دانشگاه آزاد در استان، مشغول به تحصیل هستند تاکید داشت : مدارس معارف اسلامی با عنوان مدارس سعادت هستند ، لذا در استان، دو مدرسه معارف دوره اول و دوره دوم با ۱۱۰ دانش‌آموز مشغول هستند رییس دانشگاه آزاد اسلامی از ۱۲۵ هزار پایان‌نامه در دانشگاه آزاد از سامانه پایش با هدف حل مشکلات اجتماعی نگاشته شده دانست وافزود : اولویت مهم واصلی امروز ما اشتغال‌زایی است واقداماتی ازجمله امضاء تفاهم نامه با کارخانجات بزرگ کشور و استان و تعدادی دانشجو را گزینش کردیم که در این فضای کسب‌وکار کار می‌کنند و در ایام فراغت از کار، تحصیل می‌کنند ، هم اکنون۳۰ دانشجوی دانشگاه آزاد در ایران‌خودرو مشغول فعالیت هستند. مرادی در خصوص سامانه پایش تصریح کرد : سامانه پایش در دانشگاه آزاد در کل کشور ۴۰۰ واحد دانشگاهی دارد که یک میلیون و ۳۴۰ هزار نفر دانشجو با این سامانه در تعامل هستند که بخشی از مشکلات کشور را مورد تحقیق پایان‌نامه خود قرار می‌دهند ، در این سامانه، ۵۵ چالش بزرگ کشور تعریف شده که هر برنامه زیرموضوعات مختلفی دارد که مبنای پایان‌نامه دانشجویان قرار می‌گیرد. تخفیف ۲۵ درصدی شهریه وی اضافه کرد : سه برنامه با مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی در کل کشور در سامانه پایش اداره می‌شود؛ مانند صنایع گاز با ۱۰۰ موضوع پژوهشی، بهسازی و صرفه‌جویی، حاشیه‌نشینی و چالش‌های سازمان‌های بزرگ‌مقیاس ، اگر دانشجویان از سامانه پایش موضوع پایان‌نامه خود را انتخاب کنند، ۲۵ درصد تخفیف شهریه می‌گیرند ،در حقیقت، ما برای تبیین مشکلات کشور هزینه می‌کنیم.

    وی گفت : سه هزار نفر از ۸ ملیت مختلف در دانشگاه آزاد اسلامی در استان مشعول تحصیل هستند وچون یکی از دانشگاه‌های برتر دانشجویان خارجی هستیم و با عنایت امام رضا دانشگاه آزاد مشهد، دومین دانشگاه آزاد اسلامی کشور با شاخص علمی آموزشی به پژوهش و آموزش این فرزندان مرز و بوم اشتغال دارد این درحالی است که  ۸۰ درصد دانشجویان خارجی، تبعه افغانستان اند در سال ۲۰ الی ۳۰ درصد رشد دانشجو داریم. مرادی از راه اندازی دانشگاه دندانپزشکی خبرداد و اذعان داشت : باتوجه به اینکه بیش از ۳۸ هزار دانشجو در دانشگاه آزاد تحصیل می کنند بیشترین جمعیت راهیان نور متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است ، سال گذشته، ۷۰۰ نفر در استان در راهیان نور به منظور بصیرت‌افزایی و تبیین  دستاوردهای انقلاب شرکت کردند رییس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی گفت:در عرصه فناوری نگاه ما این است مشکلات اجتماعی را حل کنیم مسایل تحقیقاتی دانشگاه آزاد با نیت حل مشکل اجتماعی و رفاه بیشتر مردم جامعه است دانشجویان مامرکز تحقیقات برق و طرح هوشمند سازی برق کشور را عهده دارد. مرادی بیان کرد:در حوزه صنایع که بزودی کارخانه تولید پلاستیک زیست تخریب پذیر در مشهد توسط دانشگاه آزاد اسلامی با سرمایه بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان راه اندازی می‌شود.

    معاون آموزشی، مهارتی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد همچنین در ادامه بیان کرد: در حوزه معاونت فنی و مهندسی ۷ دانشکده به واحد مشهد افزوده و دانشکده فنی و مهندسی به ۶ دانشکده تغییر می‌یابد. دانشکده‌ها با عناوین هوش مصنوعی، کشاورزی- غذا- فراسودمندها، علوم و فناوری‌های همگرا، نفت- معدن- انرژی، ساخت و تولید قطعات صنعتی، صنعت ساختمان، ارتباطات و حمل و نقل جایگزین ۷ دانشکده قدیمی هستند. علی اصغر یساقی گفت :در دانشگاه آزاد اسلامی باید از دانشکده‌های سنتی مصوب وزارت علوم خداحافظی کنیم تا جای خود را به دانشکده‌های جدید بر اساس نیاز روز جامعه دهند وی ادامه داد: در دانشگاه آزاد اسلامی بایستی از دانشکده‌های سنتی مصوب وزارت علوم مانند دانشکده‌های حقوق، فنی و مهندسی، مدیریت، حسابداری و… خداحافظی کنیم تا جای خود را به دانشکده‌های جدید بر اساس نیاز روز جامعه دهند معاون آموزشی، مهارتی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در مدارس سما وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی، تعداد قابل توجهی دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند و با شکل‌گیری دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی در صدد تعلیم دبیرانی شایسته برای تربیت این دانش‌آموزان هستیم که می‌توانند دوره کارورزی خود را در مدارس سما بگذرانند. یساقی خاطرنشان کرد: دانشکده مهارت و کارآفرینی در پاسخ به نیاز جامعه ایجاد شده است. در سال گذشته بیش از ۳۰۰ دانشجوی استان در کارخانه‌ها و مراکز صنعتی مشغول به کار شدند.

    سیده بهجت موسوی مقدم

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *