×
×
جدیدترین‌‌ها

نقد و بررسی کتاب «نی بی صدا» در نشست شمس

  • کد نوشته: 107845
  • ۰۱ مهر ۱۴۰۳
  • در آستانه هفته دفاع مقدس، سومین نشست ادبی شمس در سال ۱۴۰۳ در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی پنجشنبه بیست و نهم شهریور برگزار شد. این نشست ادبی به بررسی و معرفی کتاب «نی بی صدا» نوشته زهرا سلحشور اختصاص داشت.
    نقد و بررسی کتاب «نی بی صدا» در نشست شمس

    نخست نیوز – در ابتدای جلسه زهرا سلحشور نویسنده کتاب اظهار داشت: برای نوشتن کتاب با خواهر محترم شهید، سرکار خانم فاطمه قربانی (دبیر بازنشسته آموزش و پرورش) مصاحبه‌ای انجام دادم. ظاهراً ایشان قصد نوشتن زندگینامه برادر شهیدشان را داشتند اما از نوشتن کتاب توسط من بسیار استقبال کردند.

    سلحشور افزود که  در جریان نگارش کتاب یک خانواده جدید پیدا کردم که این ارتباط حتی بعد از چاپ کتاب نیز تداوم یافت. سلحشور دریافت قلم شهید در مراسم رونمایی کتاب از دست برادر شهید محمدجواد قربانی‌ را نشانه‌ای از طرف این شهید والامقام در جهت رضایت از کتابت این رمان دانست.

    در ادامه جلسه استاد محمد خسروی‌راد نویسنده پیشکسوت حوزه دفاع مقدس و کارشناس جلسه نشست ادبی شمس حضور در این جلسه را  خاطره‌‌انگیز توصیف و خاطرنشان کرد: در همین جلسات شمس کتاب من نیز مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. خسروی‌راد تأکید کرد، جلسات ادبی شمس فرصتی برای هم‌افزایی و بیان افکار و نظرات مختلف هست.

    خسروی‌راد  درباره سبک اثر گفت: در کشور ما تجربه‌ای به نام تاریخ شفاهی و قصه بر اساس یک داستان واقعی بعد از انقلاب به صورت جدی انجام شده است. قبل از انقلاب این شیوه مخاطب عام نداشته است و معمولا یک نخست‌وزیر یا یک صدراعظم زندگی خودش را یا برهه‌ای از تاریخ را می‌نوشته است.

    ابوالقاسم محمدزاده ایثارگر و پژوهشگر دفاع مقدس در ادامه در گفتاری پشتکار خانم سلحشور را ستودنی دانست و سپس به نویسنده یادآور شد، برای تدوین بهتر آثار از مشاوره یک کارشناس نظامی برای نگارش در حوزه دفاع مقدس استفاده کنند.

    هما سادات رضوی‌زاده نویسنده و مدرس کلاسهای خاطره‌نویسی و داستان‌نویسی نیز از زحمات نویسنده برای نوشتن کتاب تشکر کرده و کتاب را از منظر راوی داستان و عناصر داستانی مورد بررسی قرار دادند.

    در پایان جلسه علاقمندان حاضر در جلسه  بخش‌هایی از کتاب را خوانش کردند و هنرمند نوجوان حدیثه اکرامی نیز تمثال مبارک شهید محمدجواد قربانی‌ را در حاشیه مراسم به تصویر کشید که در انتهای مراسم توسط استاد محمد خسروی‌راد به خانواده محترم شهید تقدیم شد.

    شایان ذکر است کتاب «نی بی‌صدا» زندگی‌نامه شهید محمدجواد قربانی است. این شهید والامقام در منطقه آبکوه مشهد به دنیا آمد. پدرش ابراهیم، دامدار بود و مادرش منصوره نام داشت. او دانشجوی رشته پزشکی بود و به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت که در یازدهم فروردین ۱۳۶۵به درجه رفیع شهادت نائل آمد. انتشارات روایت فتح در ۲۸۰ صفحه و با قیمت ۱۵۵ هزار تومان این کتاب را رهسپار بازار کتاب کرده است.

    جواد لگزیان

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *