×
×
جدیدترین‌‌ها

تخریب محیط‌ زیست در ضیافت حیوانات ولگرد؟!

  • کد نوشته: 105194
  • مرداد 26, 1403
  • یادداشتی به بهانه گرمای شدید و محیط‌زیست که امانتی است در دست ما سازمان مدیریت بحران اعلام کرد منشا اصلی گرما به خاطر انتشار گازهای گلخانه‌ای در فضای اقلیمی است.
    تخریب محیط‌ زیست در ضیافت حیوانات ولگرد؟!

    به گزارش نخست نیوز، علی عبداحد_من به‌عنوان یک شهروند ایرانی و همزمان یک مادر  و مادربزرگ که خودم را مسوول آینده فرزندان و نوه‌ها و نسل بعد می‌دانم، چه‌کاری از دستم برمی‌آید؟ فقط اینکه کولر را روشن کنم، دوش بگیرم، از گرما دادم دربیاید و انتظار پاییز و زمستان را بکشم، که آن زمان هم آلودگی هوا بیداد کند و مدارس تعطیل شود تا فرزندان آب‌وخاکم از گزند هوای ناسالم درامان باشند. ولی آخر برای جبران این وقفه چه می‌شود کرد؟

    یا اینکه پیشنهاد شود به خاطر آلودگی هواآب و برق و گاز کمتر مصرف کنید. آخر این‌ها راه‌حل مساله است؟

    چرا فکر اساسی نمی‌شود؟

    از منی‌ که یک مادر خانه‌دار هستم تا مسوولینی که خدمتگزار جامعه هستند چرا اندیشه نمی‌کنیم؟

    پارک‌ها و فضاهای سبزی که قدمت چندین ده‌ساله دارند میراث گران‌بهایی هستند که به ما رسیده و فضاهای سبزی که در ایام معاصر با زحمت خدمتگزاران و هزینه ملت احداث‌شده‌اند، گنج گران‌بهای ما ملت هستند که امانت‌اند در دست ما و باید حفظ کنیم برای آیندگان. آیا دیگران کاشتند و ما خوردیم، حالا

    ما باید نابود کنیم تا دیگران نداشته باشند بخورند؟

    به‌عنوان یک مادر ایرانی که سعی می‌کنم صبح‌های زود از فضاهای شهرم استفاده کنم و از پیاده‌روی در بوستان‌ها لذت ببرم، دلم هرروز و هرروز بدرد می‌آید. وقتی کوهسنگی را می‌بینم با آن عظمت و با آن صفا و آن قدمت تاریخی که نمونه‌اش کمتر یافت می‌شود که جایی است که هم از کوه هم فضای سبز هم استخر هم جوی آب می‌توان لذت برد.  که کوهی دارد که اکثریت با بضاعت جانی می‌توانند بدون تجهیزات به کوه صعود کنند و از لذت صعود برخوردار شوند.

    یا همین پارک ملت که به‌حق در دل شهر مشهد نگینی بی‌همتاست و ریه این شهر محسوب می‌شود

    ولی هردوی این پارک‌های بزرگ به جولانگاه حیوانات ولگرد تبدیل‌شده، کما اینکه هرروز شاهد این امر هستیم.

    عزیزان آیا میدانید غذا دادن به حیوانات انتقال بیماری را در بین آن‌ها و حتی بین انسان و آن‌ها افزایش می‌دهد؟ این موجودات در معرض ویروس و باکتری‌های بیشتری قرار دارند و ازآنجایی‌که از آن‌ها مراقبت نمی‌شود، سیستم ایمنی آن‌ها ضعیف می‌باشد و ممکن است بیمار شوند و آنچه بیمارشان می‌کند به انسان منتقل شود.

    حیوانات به دنبال غذا رسانی متعدد پرخاشگر می‌شوند و در صورت‌غذا رسانی نامنظم رفتارهای پرخاشگریانه یافته ممکن است حمله کنند. در بین پستانداران موش‌ها و گربه‌های آزاد در صدر آسیب‌رسان‌ترین موجودات جهان قرار دارند چراکه با غذا دادن جمعیتشان زیاد و به دلیل شکار نکردن موش جمعیت موش‌ها هم زیاد می‌شود . چرا ما انسان‌های مهربان اجازه نمی‌دهیم این موجودات خودشان غذا پیدا کنند و مسیر طبیعی طی شود و فاجعه اتفاق نیفتد؟ محققین اعلام کردند  گوشتخواری سگ‌ها و گربه‌ها که به دست ما انسان‌ها انجام می‌شود ظلم به خودمان نسل‌های بعدی است چراکه آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند این نوع تغذیه برای آن‌ها باعث تولید ۶۴ میلیون تن دی‌اکسید کربن درسال می‌شود و پیامد محیط زیستی فاجعه باری را درپی دارد. خواهر و برادر عزیزی که برای حیوانات غذا می‌آورید به فاجعه‌ای که به دست شما دارد رقم می‌خورد واقف هستید؟ می‌دانید فضولات این حیوانات چقدر به محیط‌زیست ما آسیب میزند؟ گرمای هوا، جمعیت زیاد این‌ها، تخریب خاک و بیماری‌های کشنده نظیر هاری از این جمله هستند. آیا ما مسوولیت نداریم در قبال آیندگان؟ آن‌ها حق ندارند از این فضای سبز زیبا بهره‌مند باشند و لذت ببرند و گذشتگانشان را به خاطر این میراث به نیکی یاد کنند؟ متاسفانه عملکرد ما این نعمت را از آن‌ها زوال می‌آورد. به گرمای غیرقابل‌تحمل این روزها فکر کنید .اصلا چرا قانونگذار وارد این امر مهم نمی‌شود شهرداری و شورای شهر عزیز دستشان درد نکند، دعاگویشان هستیم که سگ گردنی در پارک‌ها را ممنوع کردند. حالا لطف کنند غذا دادن به حیوانات ولگرد نظیر گربه و شغال راهم ممنوع بفرمایند، که در همه جای دنیا علاوه بر ممنوعیت جریمه نقدی هم دارد. شاید قانون از پس این معضل اجتماعی بربیاید.

    شما عزیزان زائر مشهد مقدس و ما مجاورین امام هشتم  چرا نباید به این فکر کنیم که ظروف یکبار مصرف غذا و بطری‌های آب که پس از استفاده همان‌جایی که نشستیم رها می‌کنیم چه آسیبی به محیط‌زیست می‌زنند، و یا ته سیگارها و…

    عزیزان دقت کنید ببینید این پاکبانهای بوستان‌های قشنگ شهر چقدر صبح‌ها به‌زحمت مضاعف می‌افتند برای پاک‌سازی  چمن‌های زیبا که از وجود بطری آب و دیگر یکبارمصرفها نازیبا شده‌اند. این زحمتکشان بی‌ادعا با کیسه‌های بزرگ زباله دایم در حال جمع‌کردن و زیباسازی هستند. پس این سطل‌های زباله که با نزدیک‌ترین فاصله از هم قرار دارند برای چیست؟ آیا میدانید اشعه آفتاب از این‌ها سم تولید می‌کند که گرمای طاقت‌فرسای فلج‌کننده را در پی دارد و این هوایی است که ما و عزیزانمان در آن نفس می‌کشیم. بدون شک این رفتارهای ناآگانه ما در گرمای بیشتر بی تاثیر نیست. ای‌کاش یک خیزش عمومی داشته باشیم و هرکس با خودش قرار بگذارد که روزی یک بطری از روی زمین بردارد و به خاطر سلامتی خود و عزیزانش در سطل زباله بیاندازد. چه اشکالی دارد نذر کنیم در این ماه عزای مولا اینکار را بکنیم تا ماهم در امر خیری بدون هزینه شریک شویم.

    خلاصه می‌خواهم بگویم از مادر خانه‌دار گرفته تا هرکسی که جزو ملت بزرگ ایران است در گرمای طاقت‌فرسای این روزها دخیل هستیم. خواهشا توجه فرمایید و بخصوص غذا دادن به حیوانات را ممنوع کنید. از شهروندان هرکس مسوولیت حس می‌کند اضافه غذایش را در پارک رها نکند.

    تا دست‌به‌دست هم دهیم به مهر و میهن زیبای خویش کنیم آباد.  به امید سربلندی میهن

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *