×
×
جدیدترین‌‌ها

در ادعایی تازه خطاب به کمیته روابط خارجی سنا؛
بلینکن: برنامه هسته ای ایران به سرعت در حال پیشرفت است

  • کد نوشته: 10486
  • خرداد 20, 1400
  • آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در اظهاراتی که نشان دهنده ادامه پروژه ایران هراسی این کشور است مدعی شد تهران به سرعت درحال توسعه برنامه اتمی خود است.
    بلینکن: برنامه هسته ای ایران به سرعت در حال پیشرفت است

    به گزارش خبرگزاری نخست نیوز به نقل از بلومبرگ، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه در اظهاراتی خطاب به «رابرت منندز» سناتور دموکرات از ایالت نیوجرسی و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا مدعی شد که تهران به سرعت در حال توسعه برنامه اتمی خود است و بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ اولین گام برای جلوگیری از دسترسی ایران به بمب اتمی است.

    سناتور منندز این پرسش را مطرح کرد که «چه چیزی باعث می‌شود باور کنیم که در واقع بازگشت به پایبندی (به برجام) در ازای پایبندی، منجر به چیزی قدرتمندتر از آنچه که داشتیم می‌شود؟»

    بلینکن در پاسخ گفت: «دو نکته وجود دارد. نکته اول پایبندی در ازای پایبندی. اگر ما به آنجا برسیم و این یک کار بزرگ خواهد بود اگر بتوانیم به آن برگردیم، و این باید نخستین گام باشد نه آخرین گام. من با این موافقم. ما با یک چالش ضروری روبرو هستیم که طبق نقطه نظر شما، برنامه هسته‌ای ایران به سرعت در حال پیشرفت است. آنها (ایران) در حال غنی سازی اورانیوم در سطوح بالاتر به میزان ۲۰ درصد و یا حتی ۶۰ درصد است. در موارد کوچک‌تر، ایران در حال استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته است».

    وی در ادامه ادعاهایش افزود: «زمان دستیابی (به سلاح هسته‌ای) که در توافقنامه منظور شده بود- توافقنامه‌ای که به تصدیق نیروهای امنیتی ما و همینطور کارشناسان بین‌المللی طبق چارچوب خود عمل می‌کرد- یکسال بود. اما حالا طبق برخی گزارش‌های منتشر شده، این زمان به چند ماه کاهش یافته است. و اگر این روند غنی سازی در سطوحی که آنها (ایران) در حال انجام آن هستند، ادامه یابد، این دوره زمانی در نهایت به چند هفته تقلیل می‌یابد. پس این یک مسئله واقعی است. منافع ما در این است که این مشکل هسته‌ای را مدنظر قرار دهیم زیرا یک ایران دارای سلاح هسته‌ای یا توانایی تولید مواد فسیلی لازم ظرف مدت کوتاه موضوعی به مراتب بدتر خواهد بود».

    این در حالی است که «ند پرایس» سخنگوی وزارتخانه تحت امر بلینکن نیز شامگاه چهارشنبه به وقت واشنگتن در یک‬ نشست‬ خبری‬ مدعی نگرانی فزاینده ایالات متحده نسبت به عدم ارائه اطلاعات هسته‌ای لازم از سوی ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد. وی در ادامه تأکید کرد که واشنگتن از مدیرکل آژانس و این نهاد ناظر بر فعالیت‌های هسته‌ای در پیگیری درخواست خود برای دریافت اطلاعات موردنیاز از سوی تهران حمایت می‌کند.

    اما از سوی دیگر، تروئیکای اروپایی طرف توافق هسته‌ای با ایران نیز روز چهارشنبه در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه‌ای را درباره فرایند راستی آزمایی و نظارت بر برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل (قطعنامه تأیید برجام) صادر کردند.

    تروئیکای اروپایی طرف توافق هسته‌ای با ایران بدون اشاره به نقض تعهدات برجامی آمریکا در سال ۲۰۱۸ همراه با انفعال اروپا در قبال تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در این بیانیه ادعا کردند: «ما به عنوان سه کشور اروپایی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبندیم! این توافق چنانچه به صورت کامل اجرا شود، در راستای منافع امنیتی جمعی همه ما است».

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *