×
×
جدیدترین‌‌ها

دو عدد ۵۹ و صفر را به یاد بسپارید،
ایران برای جنگ با تغییرات اقلیمی هنوز مجهز نیست

  • کد نوشته: 103935
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
  • قوانین فوری که مجلس ایران باید برای حرکت با سرعت کشور به سمت انرژی های تجدید پذیر تصویب کند در دو مسیر موازی باید تدوین شوند.
    ایران برای جنگ با تغییرات اقلیمی هنوز مجهز نیست

    به گزارش نخست نیوز، جنگ و شروع جنگ فقط با شلیک موشک و خمپاره نیست این روزها جهان در برابر حمله مخرب یک لشگر طبیعی قرار گرفته است . جنگ جهانی تغییرات اقلیمی ماه ها است که آغاز شده است و تخریب که در هر مرتبه حمله این لشگر به جهان صورت می گیرد از ده ها حمله نظامی بیشتر است.

    جهان با حرکت به سمت انرژی های تجدیدپذیر گام های خود برای مقابله با این لشگر مخرب را آغاز کرده است و هر چقدر از تغییرات اقلیمی عقب است ولی در تلاش برای تجهیز کردن خود در برابر این لشگر قوی و مخرب است. تاثیرات تغییرات اقلیمی در ویرانی ایران بسیار گسترده است و خواهد بود. دولت ایران چه برنامه هایی برای مواجه با این لشگر دارد؟ شاید بد نباشد که مسئولان کشوری و مردم بدانند که ما از عقب مانده ترین کشورها در جنگ جهانی تغییرات اقلیمی هستیم و تا این لحظه هر روز می بازیم و شکست می خوریم.

    شواهد نشان داده است که با افزایش غلظت گازهای اتمسفری درجه حرارت کره زمین بطور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. از طرف دیگر، افزایش درجه حرارت پیامدهای اقلیمی مختلفی را به همراه داشته و عامل اصلی بروز پدیده تغییر اقلیم محسوب می شود. تغییر اقلیم تأثیر بسزایی بر چرخه هیدرولوژیکی و در نتیجه بر منابع آب، فراوانی و شدت خشکسالی و سیل دارد.

    تغییرات اقلیمی، تهدیدی جدی برای امنیت ملی

    ایران بعنوان یکی از 20کشور تولید کننده گازهای گلخانه ای هنوز اقدام شایانی برای مجهز شدن در برابر حملات تغییرات اقلیمی انجام نداده است.

    و البته هیچ کشوری به تنهایی قادر به کاهش میزان گازهای گلخانه ای تا حد مورد نیاز نخواهد بود.کم توجهی امروز به سرمایه گذاری جدی و تخصصی در حوزه انرژی های تجدید پذیر  تا ده سال آینده  ضربات مالی و محیط زیستی و اجتماعی را برای ایران ایجاد خواهد کرد.

    میزان خسارات مالی تغییرات اقلیمی بسیار بزرگ‌تر از انجام دادن تغییراتی است که سبب توقف تغییرات اقلیمی می‌شوند. به عبارت دیگر هزینه بی تصمیمی و عدم اقدام بسیار بالاتر است.

    ضربات زیست محیطی این تغییرات به شکل وقایع طبیعی ای که با شدت بیشتر و با تواتر بالاتر رخ می دهند خود را نشان می دهند. شدت، مدت و تعداد بارندگی‌های سیل آسا، خشکسالی ها، تغییرات دمایی غیرمنتظره ، همه و همه تهدید کننده حیات محیط زیست هستند. این تغییرات برای جوامع بشری به شکل مهاجرت های گسترده، کمبود منابع غذایی و آب آشامیدنی خود را نشان می دهند. مهاجرت های مربوط به تغییرات اقلیمی در حال حاضر در برخی نقاط جهان رصد شده است. اگر برنامه جدی ای برای مقابله با تغییرات اقلیمی وجود نداشته باشد این مهاجرت ها و کمبودها می توانند تهدید کننده امنیت ملی به شکل تخاصمات منطقه ای و بین المللی و حتی نا آرامی های داخلی باشند. در بسیاری از کشورهای جهان تغییرات اقلیمی یک تهدید امنیت ملی جدی قلمداد می شوند که البته با تدبیر مناسب و علمی قابل مدیریت هستند.

    لزوم تصویب قوانین فوری برای مقابله با تغییرات اقلیمی در مجلس

    قوانین فوری که مجلس ایران  باید برای حرکت با سرعت کشور به سمت انرژی های  تجدید پذیر تصویب کند در دو مسیر موازی باید تدوین شوند. اول قوانین تشویق کننده برای ایجاد نیروگاه های انرژی تجدید پذیر و دوم قوانین محدود کننده برای استفاده از انرژی‌های فسیلی. ایران به سبب داشتن منابع وسیع سوخت های فسیلی و گسترش آنها در بیش از صد سال گذشته دچار اعتیاد به سوخت های فسیلی شده است. منابع وسیع و ارزان سوخت های فسیلی در کشور، اینرسی تغییر را بسیار دشوار می کند. قدم های کوچک ولی سریع امکان انجام تغییرات بزرگ را در زمان باقیمانده به کشور می دهد.

    قیمت ساخت نیروگاه های انرژی تجدید پذیر در جهان ارزان‌تر از ساخت نیروگاه های سوخت فسیلی است

    در کوتاه مدت مجلس می تواند راه سرمایه گذاری خارجی را هموار کند. البته سرمایه گذاری خارجی شرایطی را نیاز دارد که خارج از این بحث است. در ایران نیروگاه های خصوصی به دلیل محدودیت های قانونی تجربه خیلی موفقی نبوده اند ولی اگر از جنبه دیگری به مساله نگاه کنیم اختیارات وسیع ارگان‌های دولتی و وزارتخانه ها در برنامه ریزی و ساخت نیروگاه های انرژی تجدید پذیر می تواند یک نقطه قوت در سرعت دادن به جایگزینی انرژی‌های تجدید پذیر با انرژی‌ سوخت های فسیلی باشد. در حال حاضر قیمت ساخت نیروگاه های انرژی تجدید پذیر در جهان ارزان‌تر از ساخت نیروگاه های سوخت فسیلی است. قانون گزاران کشور با توجه به این نکته برای تخصیص بودجه به بخش انرژی انعطاف پذیری بیشتری برای سرعت دادن به گسترش انرژی‌های تجدید پذیر دارند.

    منبع رکنا

    <div id="mediaad-g3v2q"></div> <div id="mediaad-jrNj"></div>

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *