×
×
جدیدترین‌‌ها

زنبورداران خراسان شمالی مشکل کمبود نقدینگی دارند

  • کد نوشته: 103210
  • مرداد 2, 1403
  • معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: یکی از مهمترین مشکلات زنبورداران در حال حاضر کمبود نقدینگی است.
    زنبورداران خراسان شمالی مشکل کمبود نقدینگی دارند

    به گزارش نخست نیوز، شکاری در گفت و گو با نخست، اظهار کرد: شکر یکی از مواد اولیه مورد نیاز حرفه زنبورداری است و زنبورداران آن را به صورت آزاد تامین می‌کنند اما کمبود نقدینگی سبب می‌شود تا این امر با سختی انجام شود.

    وی افزود: از سوی دیگر هزینه‌های حمل و نقل برای جابجایی کلونی‌های زنبور عسل و خرید کندوهای زنبورعسل از دیگر مواردی است که نیاز به نقدینگی دارد.

    شکاری ادامه داد: پیش بینی می‌شود ۱۹۰۰ تن عسل بهاره امسال از در زنبورستان‌های استان برداشت شود.

    وی بیان کرد: در سال گذشته ۲۲۰۰ تن عسل، ۱۷۳ کیلوگرم ژل رویال، ۳۷ کیلوگرم گرده گل ۳۹۵۵ کیلوگرم بره موم در زنبورستان های استان برداشت شده است.

    این مقام مسئول تصریح کرد: ۱۹۵۵ زنبوردار در خراسان شمالی فعال است و این استان در تولید عسل جایگاه ۱۴ و تعداد کلونی زنبورعسل جایگاه ۱۷ را در کشور دارد.

    به گفته وی، این استان دارای ۱۸۸ هزار کلونی زنبورعسل و ۲ هزار و ۱۱ زنبورستان است.

    مصطفی جهانی عامل توسعه خوشه زنبورداری خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه  با اشاره به اینکه صنعت زنبورداری یکی از پتانسیل‌های جدی اقتصادی در این استان است، گفت: خشکسالی‌های چند ساله سبب شده بود تا منابع مالی زنبورداران به شدت کاهش یابد و از سوی دیگر، میزان تولید آن‌ها کمتر شود.

    وی افزود: اکنون میزان تولید عسل در هر کندو در خراسان شمالی یک کیلوگرم از میانگین کشوری کمتر است. میانگین کشوری تولید عسل در هر کندو در کشور ۱۰ کیلوگرم و در دنیا ۱۷ تا ۲۰ کیلوگرم است.

    جهانی با بیان اینکه زنبورداران استان از لحاظ داشتن دانش و مهارت انجام کار با مشکل مواجه‌اند، ادامه داد: بسیاری از زنبورداران مهارت‌های لازم را در مقابل کنترل آفات و بیماری ندارند یا نکات لازم را برای جلوگیری از بروز آفات رعایت نمی‌کنند.

    وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات زنبورداران این استان، بازار و صادرات محصول است. صادرات عسل از خراسان شمالی صفر است.

    منبع ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *