×
×
جدیدترین‌‌ها

70 درصد کودکان کار اتباع خارجی هستند

  • کد نوشته: 102297
  • تیر 21, 1403
  •  معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد 115 کودک کار جدید شناسایی‌شده‌اند، با توجه به پرونده‌های فعال از سال‌های گذشته در حال حاضر بیش از 1100 کودک کار و خیابان از خدمات مراکز بهره‌مند می‌شوند که از این تعداد 70 درصد کودکان کار و خیابان را اتباع تشکیل می‌دهند.
    70 درصد کودکان کار اتباع خارجی هستند

    به گزارش نخست نیوز ،سیده بهجت موسوی مقدم_حمیده محدث در خصوص تعداد و نوع مراکز فعال در حوزه کودکان کار و خیابان اظهار کرد : در حال حاضر دو مرکز شبانه‌روزی و دو مرکز روزانه حمایتی- آموزشی کودک و خانواده در استان خراسان رضوی فعال می‌باشد. کلیه کودکان کار و خیابان که توسط تیم‌های شناسایی و جذب یا از طریق نیروی انتظامی و… به مرکز غربالگری کودکان خیابانی ارجاع داده شوند، از خدمات این مراکز بهره‌مند می‌شوند.

    درصورتی‌که حضور کودک در محیط خانواده خطرناک یا آسیب‌زا باشد، کودک به مرکز شبانه‌روزی انتقال می‌یابد و در غیر این صورت کودک در عین حضور در محیط خانواده از خدمات حمایتی مراکز روزانه بهره‌مند می‌شود.

    خدمات این مراکز شامل افراد زیر 18 سال می‌گردد. در حال حاضر بیشترین فراوانی کودکان کار شناسایی‌شده مربوط به سنین 12 تا 14 سال است . وی افزود: در سال گذشته 7 میلیارد تومان در حوزه کودکان کار و خیابان تخصیص‌یافته است. پرداخت حدود دو میلیارد و 200میلیون تومان بابت حق‌الزحمه مراکز غیردولتی فعال در این حوزه، پرداخت بیش از یک میلیارد و700 میلیون تومان کمک‌هزینه‌های موردی به‌صورت مستقیم به خانواده‌ها از قبیل ودیعه مسکن، کمک‌هزینه اشتغال، تامین لوازم ضروری منزل، کمک‌هزینه معیشتی و… بخشی از حمایت‌های مالی بوده که انجام‌گرفته است. معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در خصوص روند پذیرش کودکان کار و خیابان در مراکز بهزیستی، گفت: کودکان کار و خیابان شناسایی‌شده با توجه به شرایط خود از خدمات مراکز روزانه و شبانه‌روزی بهزیستی بهره‌مند می‌گردند. در اولین گام کودک به مرکز غربالگری کودکان خیابانی ارجاع داده می‌شود. ازآنجایی‌که اکثر کودکان کار و خیابان از اتباع هستند و فاقد اوراق هویتی می‌باشند لذا شناسایی و تشکیل پرونده برای این کودکان از طریق اسکن عینبیه انجام می‌گیرد. بعد از تشکیل پرونده، کودکان جهت نگهداری موقت و تعیین تکلیف به مرکز موقت کودکان کار و خیابان ارجاع می‌گردند. در این مرکز ضمن اسکان کودک، پایش وضعیت سلامت کودک نیز صورت گرفته و پس از بررسی وضعیت خانواده و طی بازه زمانی 21 روزه در خصوص نحوه ترخیص کودک از مرکز تصمیم‌گیری می‌شود. وی افزود: کودکان پس از طی فرآیندهای موردنیاز در صورت واجد شرایط بودن خانواده به والدین تحویل می‌گردند و پس‌ازآن جهت تداوم دریافت خدمات به مراکز روزانه حمایتی – آموزشی کودک و خانواده ارجاع داده می‌شوند و مسایل تحصیل، درمان، معیشت، حرفه‌آموزی ، اشتغال و… این کودکان پیگیری می‌شود. کودکانی که والدین یا بستگان آن‌ها واجد شرایط جهت تحویل کودک نباشند به خانه‌های کودک و نوجوان بهزیستی منتقل گردیده و ضمن اقامت در این مراکز، خدمات تخصصی نیز دریافت می‌نمایند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *