×
×
جدیدترین‌‌ها

سفر با قطار در ایران: نکات مهمی که باید بدانید

  • کد نوشته: 101726
  • تیر 14, 1403
  • قطار یک وسیله نقلیه اقتصادی و زمینی خاص است که طرفداران زیادی دارد و افراد زیادی معتقند که خواب در قطار بسیار برایشان دلپذیر است.
    سفر با قطار در ایران: نکات مهمی که باید بدانید

    به همین خاطر اگر تا به حال با قطار سفر نکرده‌اید، می‌توانیم بگوییم که سفر با قطار می‌تواند یک تجربه ی لذت بخش و خاطره انگیز باشد، اما نکاتی وجود دارد که در صورت عدم توجه به آن‌ها می‌تواند سفر شما را خراب کند. در این مطلب قرار است به بررسی نکات مهم سفر با قطار بپردازیم تا بتوانید یک سفر دلچسب را تجربه کنید.

    خرید بلیط قطار

    اولین گام برای سفر با قطار، تهیه بلیط قطار است که در گذشته به‌صورت حضوری و امروزه به صورت آنلاین از وب‌سایت‌های فروش بلیط امکان پذیر است، در هنگام خرید قطار اگر خانم هستید بهتر است تا کوپه مخصوص بانوان را انتخاب کنید که در طول سفر راحت باشید و بتوانید بدون دغدغه و حس معذب بودن از مسیر و همراهی هم سفران جدید خود لذت ببرید.

    همچنین توجه داشته باشید که بلیط قطار برای شهرهای پرتردد و مناسبت‌های خاص مانند تاسوعا عاشورا و عید نوروز ممکن است به‌راحتی گیر نیاید و شما باید از قبل برای گرفتن بلیط برنامه داشته باشید. بهتر است بلیط رفت‌وبرگشت را هم‌زمان تهیه کنید که در هنگام برگشت دچار چالش نشوید و با خیالی آسوده به راه‌آهن بروید.

    ایستگاه راه‌آهن مقصد را در نظر بگیرید

    فرقی نمی‌کند اواسط مسیر قطار پیاده می‌شوید یا در آخر آن، بهتر است زمان تقریبی رسیدن به مقصد و محل دقیق ایستگاه مقصد را بررسی کنید و ببینید که آیا راحت می‌توانید پس از رسیدن در آن ساعت تقریبی، خودتان را به محل اقامتتان برسانید یا نه؟ آژانس، اتوبوس بین‌شهری یا تاکسی‌خطی برای مرکز شهر چقدر با این ایستگاه تفاوت دارد؟ آیا در شهر مقصد امکان گرفتن تاکسی اینترنتی وجود دارد؟

    همه این موارد از جمله نکاتی است که برای داشتن سفری به دغدغه به شما کمک خواهد کرد. توجه داشته باشید که تاکسی‌های آزاد و شخصی که در ایستگاه‌های راه‌آهن وجود دارند ممکن است خطرناک باشند و نظارتی بر آن‌ها وجود ندارد؛ بنابراین برای تضمین قیمت و امنیت خودتان بهتر است از آژانس ایستگاه یا تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنید.

    مراقب وسائل خود باشید

    قطار دارای بیش از 200 مسافر مختلف است که در راه رو‌ها تردد می‌کنند و صلاحیت آن‌ها حین خرید بلیط قطار بررسی نمی‌شود بنابراین بهتر است که حتما مراقبت وسائل با ارزش خود باشید و آن‌ها را در کوپه یا رستوران قطار رها نکنید تا دچار چالش در حین سفر نشوید. زیرا در قطارهای ایران دوربین وجود ندارد و نظارتی بر وسائل شما صورت نمی‌گیرد، بنابراین باید خودتان مراقب اموالتان تا رسیدن به مقصد باشید.

    داروهای ضروری خود را فراموش نکنید

    اگر بیماری خاصی دارید یا نگران هستید که دچار درد، سوءهاضمه یا دیگر بیماری‌ها شوید، بهتر است داروهای همیشگی خود و نسخه پزشک همراه داشته باشید که در صورت بروز هرگونه مشکل بتوانید از آن‌ها استفاده کنید و در سفر تا رسیدن به مقصد آزار زیادی نبینید.

    ضدعفونی کننده دست و قرص‌های ضد حساسیت درصورتی‌که حساسیت دارید از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که باید حتماً همراه خود داشته باشید.

    ظرفیت کوپه قطار را در نظر بگیرید

    در ایران سه مدل قطار شش تخته، چهار تخته و اتوبوسی وجود دارد که در مسیرهای مختلف مشغول به تردد هستند. هنگام رزرو بلیط قطار به این نکته باید توجه زیادی داشته باشید تا در حین سفر اذیت نشوید.

    قطارهای شش تخته به ازای هر شخص فضای کمتری دارند و روی هر دیوار سه تخت وجود دارد که باعث می‌شود به‌راحتی نتوانید تردد کنید و ممکن است برایتان دلگیر باشد، از طرفی قطار‌های چهار تخته فضای بیشتری دارند، دلباز ترند و امکانات دیگری مانند تلویزیون هم در آن‌ها وجود دارد که سفر را برای شما دلپذیرتر می‌کند.

    گوش‌گیر و چشم‌بند همراه داشته باشید

    اگر به سروصدا حساس هستید، بهتر است همراه خود یک گوش‌گیر و چشم‌بند همراه داشته باشید، چرا که در راهروهای قطار چراغ روشن است و تردد هم وجود دارد که ممکن است خواب شما را مختل کند.

    مزایای سفر با قطار

    قطار یک راه سفر زمینی و امن اقتصادی است که دغدغه‌های سفر با خودرو نظیر تصادف، بنزین، استهلاک و خرابی را از شما می‌گیرد و در حین سفر شما می‌توانید به فعالیت‌هایی مانند کتاب‌خواندن، فیلم دیدن، برنامه‌ریزی سفر یا صحبت با هم کوپه‌هایتان بپردازید و تا رسیدن به مقصد حسابی استراحت کنید.

    یکی دیگر از مزایای قطار وجود رستوران و سرویس بهداشتی در هر واگن است که این دو دغدغه مهم طول سفر را از شما خواهد گرفت. معمولاً در قطار پزشک و پلیس هم حاضر هستند و شما هیچ نگرانی از بابت مریضی‌های ناگهانی یا مشکل امنیت نخواهید داشت.

    قوانین کنسلی بلیط قطار

    قوانین مربوط به کنسلی بلیط قطار در ایران، بسته به نوع قطار، زمان کنسلی و شرکت حمل‌ونقل ریلی که از آن بلیط تهیه کرده‌اید، می‌تواند متفاوت باشد. بااین‌حال، به‌طورکلی، قوانین زیر در مورد کنسلی بلیط قطار در ایران صدق می‌کند؛

    کنسلی بلیط قبل از حرکت قطار

    • اگر تا 24 ساعت قبل از حرکت قطار بلیط خود را کنسل کنید، جریمه ای شامل حال شما نخواهد شد و کل وجه پرداختی به شما عودت داده می‌شود.
    • اگر بین 24 تا 4 ساعت قبل از حرکت قطار بلیط خود را کنسل کنید، 50 درصد از وجه پرداختی به شما عودت داده می‌شود.
    • اگر کمتر از 4 ساعت به حرکت قطار مانده باشد، وجه پرداختی بلیط قابل استرداد نیست.

    کنسلی بلیط بعد از حرکت قطار

    امکان کنسلی بلیط بعد از حرکت قطار وجود ندارد و وجه پرداختی به‌هیچ‌وجه قابل‌استرداد نیست و کل هزینه شما سوخت خواهد شد؛ بنابراین حین خرید بلیط قطار حتماً به تاریخ آن دقت کنید تا دچار مشکل نشوید.

    سخن پایانی

    قطار یکی از وسائل نقلیه عمومی جذاب برای سفر به شمار می‌رود که سفر با آن نکاتی دارد و با توجه به آن‌ها می‌توانید خیلی راحت و آسوده سفری دلپذیر را تجربه کنید. در این مطلب به بررسی این نکات از زمان تهیه بلیط تا زمان پایان سفر پرداختیم که به شما کمک کنیم راحت‌تر سفر خود را به اتمام برسانید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *