×
×
جدیدترین‌‌ها

نخستین مورد ابتلا به تب “دنگی” در خراسان رضوی

  • کد نوشته: 100703
  • خرداد 28, 1403
  • رییس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نخستین مورد ابتلا به تب دنگی در خراسان رضوی به نام بیماری ساکن شهر مشهد و شاغل در کشور امارات ثبت شد، این فرد آلوده به ویروس پشه "آئدس" بود که انتقال دهنده این بیماری است.
    نخستین مورد ابتلا به تب “دنگی” در خراسان رضوی

    نخست نیوز،

    دکتر زهرا نهبندانی افزود: بیمار مردی ۴۳ ساله است که در ۲ هفته گذشته سابقه سفر به کشور امارات داشته است.

    وی ادامه داد: این بیمار با علائم تب، بثورات پوستی و بدن درد در تاریخ ۲۰ خرداد ماه به بیمارستان امام رضا (ع) مشهد مراجعه کرد و نتیجه آزمایشهای وی مثبت بود و در این بیمارستان بستری شد و درمان های نگه دارنده و سرم تراپی برای وی انجام شد.

    رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: خوشبختانه این بیمار با حال عمومی مساعد از بیمارستان مرخص شده است.

    نهبندانی افزود: هم اینک کشورهای عراق، امارات، پاکستان، افغانستان، عمان، عربستان،یمن، قطر و تمام کشورهای خلیج فارس آلوده به پشه آئدس هستند و بیماری تب دنگی در این کشورها شایع است.

    وی ادامه داد: در ایران نیز استان سیستان و بلوچستان شهر چابهار، گیلان، تمامی شهرهای استان هرمزگان، بوشهر، عسلویه و کنگان آلوده به پشه آئدس مهاجم ناقل بیماری تب دنگی هستند.

    رییس گروه بیماریهای واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: توصیه می شود افرادی که به این شهرها و کشورها سفر می کنند پس از بازگشت از سفر خود را به مرکز بهداشت نزدیک محل سکونت خود معرفی و تا ۱۴ روز علائم خود را به لحاظ بروز بیماری تب دنگی کنترل کنند و در صورت بروز علائم و بدحالی به مراکز بهداشت یا بیمارستان مراجعه کنند.

    «تب دنگی» نوعی بیماری است که از طریق نیش پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود و اخیرا مواردی از ابتلا به آن در برخی از هموطنان مسافر کشورهای حاشیه خلیج فارس شناسایی شده است. البته انتقال این بیماری از طریق انسان به انسان امکان پذیر نیست و بروز بیماری بر اثر گزش پشه اتفاق می افتد.

    علائم این بیماری سردرد، کمردرد و پشت درد، تب معمولاً شدید و در برخی موارد خارش و جوش در قسمت‌های مختلف بدن است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *