×
×
جدیدترین‌‌ها

افزایش۳ برابری اهدای خون در خراسان رضوی

  • کد نوشته: 100517
  • خرداد 26, 1403
  • مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: در سه ماه نخست سال ۱۴۰۳ شاهد رشد ۱۱.۲ درصدی اهدای خون بودیم که نشانگر افزایش سه برابری اهدای خون ما نسبت به کل کشور است.
    افزایش۳ برابری اهدای خون در خراسان رضوی

    به گزارش نخست نیوز، سیده بهجت موسوی مقدم_سعید اصغریان در جمع خبرنگاران به مناسبت نزدیک شدن روز جهانی اهداکنندگان خون گفت: تلاش ما در طول سال گذشته بر حفظ شرایط ذخایر خونی در وضعیت مطلوب بوده، بر این اساس شاهد رشد 46 درصدی اهداکنندگان خون برای نخستین بار هستیم.

    وی افزود: خراسان رضوی باجمعیت 6 میلیون و 800 هزار نفری سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و فارس است. مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: سال گذشته رشد 7.5 درصدی اهدای خون در استان را داشتیم، در حالی که متوسط اهدای خون در کشور چهار درصد بوده و در سه ماه نخست سال 1403 نیز شاهد رشد 11.2 درصدی اهدا خون بودیم که نشانگر افزایش سه برابری اهدای خون ما نسبت به کل کشور است.

    وی بیان کرد: در حال حاضر نیازمند مشارکت بیشتر بانوان و جوانان در فرایند اهدای خون هستیم واین درحالی است که طبق آخرین آمارها، 95 درصد از اهداکنندگان خون، آقایان هستند و بانوان فقط پنج درصد در اهدای خون مشارکت دارند. اصغریان گفت: با توجه به اینکه در سراسر جهان، نسبت اهدای خون بین آقایان و بانوان تقریبا برابر است، بنابراین نیازمند فرهنگ‌سازی بیشتر در عرصه اهدای خون به ویژه نسل جوان و بانوان هستیم.

    مدیرکل سازمان انتقال خون همچنین با اشاره به اینکه در سال گذشته با تلاش‌های شبانه روزی، ذخایر خون استان را در حد مطلوب نگه داشتیم و نیاز بیمارستان‌ها را پاسخ دادیم،  خاطرنشان کرد: کمبود فضای فیزیکی در سازمان انتقال خون استان همواره از معضلات بوده، پروژه افزایش فضای فیزیکی بیش از 13 سال است که بر زمین مانده است و با وجود اینکه تخصیص بودجه اولیه انجام ‌شده اما کفاف پایان دادن به ساخت پروژه را ندارد، بنابراین اگر نتوانیم بودجه را تامین کنیم پروژه نیمه‌تمام باقی خواهد ماند. اصغریان تاکید کرد: برای مرحله دوم جهت افزایش فضای فیزیکی در سال گذشته 170 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته که با توجه به بزرگی پروژه قرار شد پیشروی به صورت بخش به بخش باشد؛ در راستای تامین هزینه‌های تکمیل پروژه نیز با اوقاف تفاهم‌نامه منعقد شد تا برای افرادی که تمایل به وقف خون دارند زمینه فراهم باشد. مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی همچنین ادامه داد: با توجه به اینکه مشهد قطب سلامت است، بنابراین از استان‌های مجاور برای انجام پروسه‌های درمان به مشهد مراجعه می‌کنند در همین راستا در سال گذشته 20 درصد افزایش در تقاضای بیمارستانی داشتیم که اگر نتوانیم همپای افزایش تخت‌های بیمارستانی تامین‌کننده خون باشیم  شاهد توقف 30 درصد عمل‌های درمانی و بخشی از پروسه‌های درمانی خواهیم بود. وی در خصوص اهمیت اهدای خون اذعان کرد: خون و فرآورده‌های خونی محصولی است که در دنیا بدیل ندارد، زیرا بیماری‌های متفاوتی داریم، افراد مبتلا به آن نیازمند خون و فرآورده‌های آن هستند و انتقال خون وظیفه تأمین خون و فرآوردهای خونی مورد نیاز این افراد است. اصغریان اضافه کرد: اینکه هر واحد خون نجات جان سه بیمار است، صرفاً یک شعار نیست واینکه هیچ پزشکی بدون خون ، اتاق عمل خود را فعال نمی‌کند نیز یک حقیقت است و اهداکنندگان خون قهرمانانی زندگی‌بخش هستند؛ زیرا یکی از راه‌های نجات جان افراد اهدای خون در زمان نیاز آنان است. به گزارش تسنیم ، 14 پایگاه انتقال خون در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد 6 پایگاه امام رضا(ع)، شهید سلیمانی، شهید کریمی، سناباد، امید و مهر در مشهد و پنج پایگاه در شهرهای سبزوار، تربت‌حیدریه، نیشابور، قوچان و گناباد مستقر هستند؛ همچنین 2 مرکز اهدای خون نیز در شهرستانهای تربت‌جام و کاشمر فعال هستند. با توجه به اینکه شهید مالک رحمتی، قائم مقام سابق آستان قدس رضوی در پایگاه امید فعلی محدوده حرم رضوی در پاساژ امید اهدای خون داشته، قرار است این پایگاه به نام وی تغییر نام داده شود

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *