×
×
جدیدترین‌‌ها

مخالف ارز ۴۲۰۰ تومانی بودم/ نماینده احراز صلاحیت نشده‌ها هستم

  • کد نوشته: 9495
  • خرداد 10, 1400
  • امزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه من از اول مخالف ارز ۴۲۰۰ تومانی بودم، گفت: از رئیس‌جمهور خواهش کردم ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند اما او معتقد بود این کار موجب تورم می‌شود.
    مخالف ارز ۴۲۰۰ تومانی بودم/ نماینده احراز صلاحیت نشده‌ها هستم

    به گزارش نخست نیوز ، عبدالناصر همتی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در گفتگوی تلویزیونی گفت: معیشت مردم دچار آسیب فراوان شده است. نحوه مدیریت اقتصاد ما اشکال دارد. تا به امروز سیاستمداران کشور را کنترل کردند و وضعیت ما امروز به این شکل است.

    وی افزود: عدالت در پرداخت یارانه نداریم. در حاشیه شهرها مردم با فلاکت زندگی می‌کنند. من حتماً برنامه‌ی خاصی برای پرداخت یارانه‌ها دارم، اما عدد آن را اعلام نمی‌کنم و شعار پوپولیستی نمی‌دهم.

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید قدرت خرید مردم را اصلاح کنیم. باید اعتباری به مردم پرداخت کنیم تا بتوانند کالا بخرند و سپس تولید افزایش می‌یابد.

    امیدوارم نماینده احراز صلاحیت نشده‌ها در انتخابات باشم

    همتی با بیان اینکه جمهوریت نظام برای مردم بسیار مهم و مورد تاکید امام بوده است، گفت: من متاسفم بابت اینکه داوطلبان ذی‌صلاح نتوانستند به عرصه وارد شوند.

    وی ادامه داد: ولی من تلاش می‌کنم نماینده شایسته‌ای از طرف آنها باشم و امیدوارم این اجازه را به من بدهند و از من حمایت کنند. بلکه بتوانم در یک مبارزه ناعادلانه پنج به یک، دولتی که خواست اکثریت مردم است را تشکیل بدهم و جمهوریت را محقق کنم.

    آنهایی که از یارانه ۴۵۰ هزار تومانی حرف می‌زنند، منابع آن را بگویند

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: آنهایی که می‌گویند یارانه‌ی ۴۵۰ هزار تومانی پرداخت می‌کنیم، باید شفاف منابع خود را اعلام کنند. نباید ساده انگارانه به مسائل نگاه کرد.

    همتی تصریح کرد: بعضی‌ها فکر می‌کنند اداره کشور ساده است. مشکلات عظیم اقتصادی داریم و زیرساخت‌ها و منابع درآمدی دولت مشکل جدی پیدا کرده است.

    پوپولیستی کار کردن، مردم را فقیرتر می‌کند

    وی ادامه داد: در همین سال جاری دولت درصدی به میزان بودجه اضافه کرد و سپس مجلس نیز درصدی به آن اضافه کرد که بودجه نسبت به سال گذشته به دو برابر رسید. باید بگویند منابع آن را از کجا خواهند آورد. پوپولیستی کار کردن، مردم را فقیرتر می‌کند.

    همتی تاکید کرد: مشکل اصلی ما این است که هر وقت در مورد مالیات صحبت می‌کنیم یا به تولید فشار می‌آوریم یا به سراغ کارمندان می‌رویم. مالیات را باید از عرصه‌های سفته بازی و معاملات سوداگرانه بگیریم و در نهایت مالیات باید از درآمد نهایی باشد.

    وی ادامه داد: مالیات بر دارایی راه حل مناسبی نیست زیرا موجب تورم مضاعف خواهد شد. باید بیشترین معافیت‌ها را به تولید بدهیم.

    از اول مخالف ارز ۴۲۰۰ تومانی بودم

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من از اول مخالف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده‌ام. من معتقدم ارز دولتی فساد ایجاد می‌کند. در چند مرحله نیز از دوستان دولت و رئیس جمهور محترم خواهش کردم که این ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنند. اما ایشان نیز دلایل خودشان را داشتند و به مسائل جامعه اشاره می‌کردند.

    همتی ادامه داد: رئیس جمهور معتقد بودند که ممکن است این کار منجر به افزایش مجدد قیمت‌ها و تورم شود.

    وی تاکید کرد: نظام غلط توزیع ما، از مسیر گمرک تا اینکه به مصرف کننده برسد آنقدر رانت ایجاد کرده است که از هدف اصلی اش فاصله گرفته است.

    همتی گفت: ارز ۴۲۰۰ و مبنای آنکه قیمت گذاری دستوری است، اشکال دارد. همه اصرار داریم که قیمت‌ها را تعیین کنیم. دولت نباید زانویش را بر گلوی بخش خصوصی بگذارد، دولت باید به تقویت زیرساخت‌ها توجه کند.

    وی تصریح کرد: اتفاقاتی در حال رخ دادن است لذا امیدوارم با رفع تحریم‌ها شاهد تک نرخی شدن نرخ ارز باشیم. البته نمی‌توان دست از حمایت برای کالاهای اساسی کشید و آن را رها کرد.

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: شما می‌توانید مابه التفاوت ارزی را که به عنوان ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهید را به طبقات پایین بدهید. باید بر دهک‌های پایین جامعه که تحت فشار هستند متمرکز شوید.

    همتی اضافه کرد: من معتقدم اگر قرار است قدرت خرید مردم را افزایش دهیم باید آن را به دهک‌های پایین جامعه تزریق کنیم. هیچ مسئله‌ای مهمتر از ساماندهی و رسیدگی به طبقات پایین جامعه نیست.

    چرا باید به دختر خانم تحصیل‌کرده پیامک بزنیم که حجابت را رعایت کن و به او استرس دهیم

    وی همچنین گفت: ۵۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی ما خانم‌ها هستند که در جامعه جایگاهی برای آنها قائل نیستیم. حتی بعضی‌ها در خانه آن‌ها را به اسم کوچک صدا نمی‌کنند. باید بانوان حقوقی برابر آقایان داشته باشند.

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: چرا باید به دختر خانمی که وقت گذاشته و تحصیل کرده است، پیامک بدهیم و بگوییم شما حجابت را در ماشین رعایت نکردی و به آنها استرس وارد کنیم؟

    وی ادامه داد: ما نشسته‌ایم و از بالا تصمیم می‌گیریم که شما چگونه رفتار کنید، چگونه برخورد کنید، چه فیلمی ببینید. صدا و سیما به ما می‌گوید که چه فیلمی باید ببینیم و چه فیلمی نبینیم. لذا لازم است در ابتدا حرمت جوانان را رعایت کنید. البته مهم‌ترین حق آنان اشتغال است.

    همتی تصریح کرد: اما این اشتغال چگونه تامین خواهد شد؟ نرخ بیکاری بالای ۱۰ درصد است. باید به طور جدی به آن توجه کنیم. باید به واحدهای کوچک و متوسط توجه جدی داشته باشیم. لذا عمده اشتغال‌زایی برای همین واحدها است.

    وی در ادامه گفت: لذا اگر ما بتوانیم برنامه تامین مالی این واحدها را در کشور گسترش بدهیم و با تسهیلات بانکی به سمت راه اندازی این واحدها برویم آنگاه می‌توانیم عمده مشکلات بیکاری که در استان‌های مرزی نیز بیشتر است را حل کنیم.

    همتی تاکید کرد: با توجه به اینکه در دو سه سال گذشته، ما ظرفیت‌هایی را داشتیم که از دست داده‌ایم و همچنین به خاطر کرونا که مخصوصاً بخش خدمات را درگیر کرده است و اشتغال زیادی را از دست داده‌ایم، می‌توانیم اشتغال خوبی را ایجاد کنیم.

    وی ادامه داد: کرونا روش‌های جدید اشتغال ایجاد کرد. باید به فضای مجازی توجه کرد. بخش عمده‌ای از کسب و کارهای مردم به اینستاگرام رفته است. من شنیدم در روزهای گذشته تصمیم بر فیلتر این شبکه مجازی بود.

    فیلترینگ زندگی مردم را نابود می‌کند

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در این چند روز که وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی شده‌ام از توئیتر استفاده می‌کنم و باید با فیلتر وارد آن شد. همه‌ی مسئولین نیز در آن حضور دارند. فیلترینگ زندگی مردم را نابود می‌کند.

    همتی تصریح کرد: تا پایان دولت باید حداقل بین سه تا پنج میلیون شغل ایجاد کرد و این مقدار در سال یک میلیون شغل باشد.

    وی همچنین گفت: در بورس اتفاقی رخ داد که نباید رخ می‌داد و پیش‌بینی این اتفاقات نیز وجود داشت. بخش مهمی از آن بخاطر دخالت‌های غیر منطقی در بازار سرمایه رخ داد.

    همتی تصریح کرد: وقتی نماینده مجلس و نائب رئیس آن و شورای امنیت در بورس دخالت می‌کنند و می‌گویند باید این کار را بکنید و یا آن کار را نکنید این اتفاقات می‌افتد. لذا نباید در بازار بورس دخالت شود.

    بازار بورس را سه روزه نمی‌توان احیا کرد

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اساس بازار بورس بر اساس ریسکی بودن آن است و نمی‌توان در مدت دو و سه روز آن را احیا کرد. در دولت من، حمایت از بازار بورس به طور جدی پیگیری می‌شود. باید بورس شفاف باشد.

    همتی در ادامه گفت: در مورد سقوط بازار سرمایه نیز دلایلی وجود دارد که اگر لازم شود آنها را بیان خواهم کرد.

    وی همچنین تاکید کرد: من نمی‌دانم چرا می‌گویند می‎‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم. باید با امکان بروز فساد مبارزه کنیم. من از وام‌هایی که از ۱۵ سال گذشته پرداخت شده است و منجر به بروز بدهی شده است خبر دارم. سیستم اشکال دارد که این وام‌ها را پرداخت کرده است.

    مبارزه با فساد، بازداشت چند نفر و نمایشی برخورد کردن نیست

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: برای اینکه از فساد جلوگیری کنیم باید راه‌هایی را که فساد ایجاد شده است مانند قیمت‌گذاری دستوری ارز، رانتی کردن و درست عمل نکردن در خصوصی سازی ها را بررسی کنیم. فساد از اینجا آمده است.

    همتی ادامه داد: برنامه‌ی من ریشه کن کردن شکل‌گیری فساد است. اینکه چند نفر را بازداشت کنیم و نمایشی برخورد کنیم، مبارزه با فساد نیست. فرد ۱۰ سال به زندان می‌رود اما مشکل حل نمی‌شود و پولی بر نمی‌گردد.

    بابک زنجانی ۲۶ میلیارد دلار بُرد

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: بابک زنجانی ۲۶ میلیارد دلار برد. الان در زندان است اما صرفاً توانستند یک قطعه زمین ۱۰۰۰۰ متری از آن بگیرند. آن کسی که به این فرد دستور داده، مشکل دارد.

    وی افزود: اگر این همه تخریب علیه بنده وجود دارد بخاطر این است که اجازه ندادم کسی رانت‌خواری بکند.

    همتی گفت: ستادهای پنج نامزد انتخاباتی دائماً دروغ پشت سر دروغ علیه من می‌گویند. اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مسیر ما مسیر غلطی است. انشالله بتوانیم در مسیری قدم بگذاریم که برای مردم عزیز ما خوب باشد. اجازه نخواهم داد کسی از بیت المال سواستفاده کند. انشاالله قولی که الان می‌دهم روی آن پا بر جا باشم.

    وی تاکید کرد: صندوق‌های بازنشستگی دچار آفت شده‌اند. سرمایه مردم را گرفتیم و به یک عده مدیر داده‌ایم و این مدیران آن را حیف و میل کردند. اینکه چرا سرمایه‌گذاری آنها به نتیجه نرسیده است و چرا بردند در جاهایی سرمایه‌گذاری کردند که دچار بحران شده است؛ اینها باید اصلاح شود.

    همتی افزود: این مشکل در تصمیم‌گیری‌ها است و هرسال می‌آییم تکرار همان سال گذشته را انجام می‌دهیم. من احساس کردم و گفتم، الان فرصت نداریم و به صحنه آمدم که این را اصلاح کنم. نمی‌توانیم انزوای تحمیلی اقتصادی که دشمنان به ما تحمیل کرده‌اند را ادامه بدهیم. نمی‌توانیم انسدادهای داخلی را ادامه بدهیم. باید رفاه در کشور ایجاد کنیم. باید مشکلات را حل کنیم.

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اولویت من برای صندوق‌های بازنشستگی این است که این شرکت‌ها از حالت زیان دهی خارج شوند و شرکت‌های سود ده به دست افراد شایسته سپرده شوند که به تدریج بتوانیم پرداخت حقوق بازنشستگان را از این صندوق‌ها بپردازیم. این برنامه نیز ظرف یک سال حل نخواهد شد و تماماً زمان مناسبی نیاز دارد.

    وی ادامه داد: بازنشستگان عزیز مطمئن باشند تا زمانی که این صندوق احیا نشوند دولت از طریق پرداخت‌های جاری خود و فروش نفت حتماً باید این مسائل را پرداخت می‌کند.

    همتی تصریح کرد: الحمدالله سال گذشته نیز دولت اقدامات خوبی برای افزایش حقوق بازنشستگان و همسان سازی‌ها انجام داد. بازنشستگان عزیز واقعاً چیزی ندارند، به جز همین درآمد ماهیانه؛ امیدواریم که بتوانیم کمک‌های بیشتری به این عزیزان بکنیم.

    کوچک‌نمایی تحریم‌ها اصلاً خوب نیست

    همتی همچنین گفت: یکی از دلایلی که کسری بودجه را بوجود آورده، تحریم است. امیدوارم در دولت فعلی حل شود. شما نمی‌توانید بدون رفع تحریم و بدون توجه به هزینه‌ها این مشکلات را حل کنید.

    وی تاکید کرد: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، اقتصاد ما فعلاً وابسته به نفت است. اینکه بگویند وابستگی اقتصاد ما در حد ۵ درصد یا ۶ درصد است، این واقعیت ندارد. سهم تحریم بالای ۵۰ درصد است. این کوچک‌نمایی تحریم‌ها اصلاً خوب نیست.

    سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار هزینه تحریم داده‌ایم

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: چرا می‌گویند تحریم مشکل ندارد. عده‌ای هر روز می‌گویند تحریم، مشکلی ایجاد نمی‌کند. سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار یعنی ۳۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه تحریم داده‌ایم. اگر این مبلغ داخل بودجه می‌رفت مشکلات بازنشستگان و کارمندان نیز حل می‌شد.

    همتی همچنین افزود: در همه جای دنیا بودجه را با مالیات می‌بندند اما در ایران مالیات بخش کوچکی از بودجه ما است. امسال ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از بودجه را مالیات تشکیل می‌دهد؛ ببینیم نسبت، درآمدهای مالیاتی به کل بودجه چقدر است.

    وی تاکید کرد: صادرات نفتی ما باید برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های کشور استفاده شود.

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: کشاورزی نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد و متاسفانه عقب‌ماندگی در آن نیز وجود دارد. مشکلاتی که مطرح می‌کنیم ضعف در مدیریت است و ربطی به تحریم ندارد. اینکه پیاز بر روی دست شما بماند یا شب عید قیمت میوه چند برابر شود ربطی به تحریم ندارد و مربوط به مدیریت است.

    همتی گفت: توزیع مشکل دارد و باید یک بازنگری جدی در آن انجام دهیم. این نحوه اداره کشور امکان‌پذیر نیست و همه را گرفتار می‌کند. صندوق بیمه کشاورزی باید به طور جدی تقویت شود، باید نوسانات کشاورزها که ناشی از خشکسالی و سرمازدگی است، به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

    وی تاکید کرد: همانطور که عرض کردم، به صحنه آمدم برای اینکه احساس کردم، برای اصلاح اقتصاد فرصت خیلی کمی وجود دارد. ما در جهانی زندگی می‌کنیم که باید بتوانیم شانه به شانه رشد و پیشرفت داشته باشیم و مردم ما استحقاق این پیشرفت و رشد را دارند.

    همتی ادامه داد: من فکر می‌کنم کشور منابع کافی دارد و فقط تدبیر و بینش اقتصادی می‌خواهد. رئیس دولت باید نقش ریل گذاری اقتصادی داشته باشد. امیدوارم این اتفاق بیفتد و نشان دهیم که در ۴ سال آینده می‌توان کشور را اصلاح کرد و مسیر درست برای ریل گذاری در کشور ایجاد کرد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *