×
×
جدیدترین‌‌ها

به بهانه فروش اف-۳۵؛
آمریکا نگران نفوذ نظامی چین در امارات است

  • کد نوشته: 9010
  • خرداد 5, 1400
  • دولت بایدن از بابت افزایش روابط نظامی امارات-چین ابراز نگرانی کرده و می گوید این مسئله می تواند مانع از اجرای توافق فروش اف-۳۵ به ابوظبی شود.
    آمریکا نگران نفوذ نظامی چین در امارات است

    به گزارش خبرگزاری نخست نیوز، وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از چند منبع آگاه مدعی شد که نزدیکی هرچه بیشتر امارات به چین می‌تواند توافق واگذاری اف ۳۵ به دولت ابوظبی را به مخاطره بیندازد.

    تعهد فروش جنگنده‌های اف -۳۵ به امارات، یکی از توافق نامه‌های جانبی بود که به ازای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و خیانت به آرمان فلسطین، نصیب ابوظبی شد اما بعد از آنکه جو بایدن دموکرات زمام امور را در کاخ سفید به دست گرفت؛ از بررسی این توافق خبر داد حال آنکه در ماه میلادی آوریل با این ادعا که تحویل سفارشات سال‌ها به طول خواهد انجامید و تا آن موقع روند بررسی نیز تکمیل خواهد شد؛ قول مساعد داد به قراری که دولت ترامپ به ابوظبی داده؛ پایبند باشد.

    اکنون برخی منابع می‌گویند که تردد هواپیماهای متعلق به ارتش چین به فرودگاه امارات زیاد شده و این تردید را در واشنگتن ایجاد کرده که مبادا در آینده با تحویل ۵۰ فروند اف ۳۵، ۱۸ فروند پهپاد ریپر و برخی دیگر از تجهیزات به ابوظبی، چین یا سایر کشورها به فناوری نظامی آمریکا دسترسی پیدا کنند.

    به همین دلیل دولت بایدن به دنبال تضمین گرفتن از ابوظبی است مبنی بر اینکه مانع از دسترسی چین به فناوری نظامی آمریکا خواهد شد.

    این در حالی است که اف ۳۵ زودتر از سال ۲۰۲۷ تحویل امارات نخواهد شد. با این حال «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با طرح برخی مسائل امنیتی، مصوبه‌ای را برای توقف فروش این جنگنده به امارات ارائه کرده است.

    گفته می‌شود دولت بایدن همچنان در حال رایزنی با امارات درباره مفاد این توافق است و در عین حال می‌خواهد مطمئن شود که برتری نظامی رژیم صهیونیستی در منطقه حفظ می‌شود و چین هم به تسلیحات نظامی آمریکا دسترسی نخواهد یافت.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *