×
×
جدیدترین‌‌ها

کارگردان «تروکاژ» مطرح کرد؛
تبلیغ نامزد ریاست جمهوری، تبلیغ آبمیوه نیست!

  • کد نوشته: 8297
  • اردیبهشت 30, 1400
  • محمدهادی نعمتی کارگردان «تروکاژ» ضمن اشاره به دغدغه‌های خود در ساخت این مستند تاکید کرد حمایت سلبریتی‌ها از برخی نامزدهای انتخاباتی در سال‌های اخیر باعث لطمه به کشور شده است.
    تبلیغ نامزد ریاست جمهوری، تبلیغ آبمیوه نیست!

    محمدهادی نعمتی کارگردان مستند «تروکاژ» که این روزها در حال اکران اینترنتی است، در گفتگو با نخست نیوز درباره این اثر گفت: تروکاژ به معنی کلک سینمایی است که از آن در فیلم‌ها استفاده می‌شود. این مستند آرشیوی درباره سلبریتی‌هاست. اینکه هالیوود چگونه با سلبریتی‌های خود برخورد می‌کند و در ایران چه برخوردی با سلبریتی ها صورت می‌گیرد؟

    وی ادامه داد: دست سلبریتی ها چقدر در دنیا در اظهارنظرهای سیاسی باز است و این اتفاق در ایران به چه شکل است؟ ضمن اینکه ما در «تروکاژ» به این موضوع پرداخته‌ایم که جدیداً آمریکا ویزایی به نام ویزای تلنت برای افراد در نظر گرفته است، به این صورت که هرکسی آثار بیشتری بر ضد جمهوری اسلامی داشته و جوایز نفیس‌تری را برده باشد به راحتی از این ویزا برخوردار می‌شود.

    این مستندساز افزود: ما به این موضوع پرداختیم که سلبریتی ها به انتخابات ورود پیدا می‌کنند و روی نظر مردم اثر می‌گذارند این در حالی است که سواد سیاسی خاص و تحقیقی ندارند. این سلبریتی‌ها تنها بر این اساس که از افراد پول می‌گیرند شروع به تبلیغ برای آنها می‌کنند و این حمایت‌ها باعث می‌شود نگاه سیاسی جامعه تغییر کند به همین دلیل در انتخابات اثر منفی می‌گذارد. بر همین اساس به سراغ ساخت این مستند رفتیم.

    نعمتی بیان کرد: اکران این مستند به صورت اتفاقی در این بازه که بحث انتخابات پررنگ است، پیش آمد اما باعث شد «تروکاژ» به خوبی دیده شود. ما در این مستند بیشتر به این موضوع پرداختیم که سلبریتی ها بیشتر به صورت هیجانی از نامزد خاصی حمایت می‌کنند یعنی یا پشتوانه پولی برای این حمایت داشته‌اند، یا پشتوانه هیجانی. برای مثال اتفاق خوبی که در چند سال اخیر رخ داد، این بود که به سلبریتی‌ها اجازه داده شد در بیلبوردهای خیابانی به تبلیغات بازرگانی بپردازند یعنی برای آنها فرقی نمی‌کرد که یک آبمیوه تبلیغ کنند یا به تبلیغ برای یک نامزد ریاست‌جمهوری بپردازند. درواقع آنها برای پولی که می‌گیرند، تبلیغ می‌کنند.

    این کارگردان توضیح داد: این موضوع باعث شد پایگاه آنها در بین مردم تضعیف شود. سینمای ایران برخی خط‌قرمزها را دارد و به همین دلیل سلبریتی ها در پوزیشن‌های خاصی دیده نمی‌شوند این در حالی است که در خارج از کشور این اتفاق رخ می‌دهد همین است که سلبریتی در ایران تبدیل به قهرمان می‌شود در حالی که ممکن است یک آدم خیلی عادی باشد. حالا که به این افراد اجازه داده شد تبلیغات کنند و این موضوع باعث شد مردم متوجه شوند این قهرمانانی که در فیلم‌ها می‌بینند زندگی عادی‌ای دارند. سلبریتی ها در سال‌های اخیر نگاه سیاسی و انتخاباتی مردم را تغییر دادند که متأسفانه به کشور لطمه وارد شد اما مردم متوجه ماجرا شدند.

    نعمتی مطرح کرد: تمام حرف این مستند در سکانس پایانی آن وجود دارد. ما مراسم اسکاری را نشان می‌دهیم که درباره سلبریتی ها صحبت می‌شود و بهترین بخش فیلم است.

    وی در پایان تاکید کرد: اگر احسان شادمانی نبود این مستند ساخته نمی‌شد، ایشان محقق، پژوهشگر و تهیه‌کننده «تروکاژ» است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *