×
×
جدیدترین‌‌ها

قرایی‌مقدم: شخصیت بنیادی تاثیر زیادی در ناهنجاری‌های ورزشی دارد

  • کد نوشته: 7773
  • اردیبهشت 26, 1400
  • رفتارشناس حوزه اجتماعی با تاکید بر خواستگاه افراد در رفتار گفت: خشونت در فوتبال با توجه به ذات آن امری گریزناپذیر است اما برخی از رفتارها به شخصیت بنیادی فرد و گذشته او باز خواهد گشت.
    قرایی‌مقدم: شخصیت بنیادی تاثیر زیادی در ناهنجاری‌های ورزشی دارد

    رفتارشناس حوزه اجتماعی با تاکید بر خواستگاه افراد در رفتار گفت: خشونت در فوتبال با توجه به ذات آن امری گریزناپذیر است اما برخی از رفتارها به شخصیت بنیادی فرد و گذشته او باز خواهد گشت.

    به گزارش نخست نیوز، اعتراضات مکرر بازیکنان سرخآبی به داور و درگیری بازیکنان در پایان بازی موجب شد تا در شهرآورد ۹۵ شاهد اتفاق سیاه در مستطیل سبز فوتبال ایران باشیم. اتفاقی که ادامه برخی از ناهنجاری‌های فوتبالی است که از زمین فوتبال به سکوها و در نهایت به کف خیابان‌ها سرایت پیدا کند.

    «امان‌الله قرایی‌مقدم» جامعه‌شناس و کارشناس حوزه رفتارشناسی با واکاوی رفتار بازیکنان در زمین فوتبال روز یکشنبه در گفت و گو با نخست نیوز اظهار داشت: برای بررسی یک رفتار باید به گذشته بازگردیم، گذشته‌ای که شاکله اصلی شخصیت فرد در آن شکل خواهد گرفت. این شخصیت در برخی از مواقع موجب شکل‌گیری رفتارهایی خواهد شد که منجر به ناهنجاری ورزشی می‌شود. همانگونه که گفتم برای تبیین این رفتار باید نگاهی به گذشته، جایگاه و موقعیتی کنشگران داشته باشیم. برخی از بازیکنان در یک شرایط سخت پرورش یافته و اکنون در سطح بالایی از رفاه هستند و این موجب دوگانگی شخصیتی خواهد شد. البته رفاه زیاد نمی‌تواند شخصیت بنیادی فرد را برای همیشه تحت تاثیر قرار دهد بلکه بن‌مایه‌های شخصیتی افراد در بدترین حالت ظهور و بروز پیدا می‌کند.

    این رفتارشناس حوزه اجتماعی ادامه داد: البته شخصیت بازیکن به تنهایی در رفتارهای وی تاثیرگذار نخواهد بود، بلکه فوتبال یک ورزش گروهی است که هیجان آن نیز بر رفتار افراد تاثیر زیادی خواهد داشت. عِرق تیم، تلاش برای رسیدن به پیروزی و گریز از شکست از دیگر دلایلی است که موجب خواهد شد تا شاهد برخی درگیری‌ها در زمین فوتبال باشیم و این تنها به ایران مربوط نیست بلکه در کشورهای صاحب فوتبال نیز شاهد آن هستیم.

    قرایی‌مقدم با اشاره به اعتراض مکرر بازیکنان به داور نیز گفت: برخی تصور می‌کنند که با داد و بیداد یا اعمال خشونت بر تصمیم قاضی تاثیر خواهند گذاشت و این یک رفتار ناپسند است که ریشه در برخی اتفاقات جامعه دارد. بازیکنان ما نیز از بستر این جامعه برخواستند اما واقعیتی که وجود دارد آن است که قانون‌مداری بهترین روش برای ایجاد نظم است و نظم موجود در زمین فوتبال از الزامات رسیدن به نتیجه به شمار می‌رود.

    مدرس جامعه شناسی در ادامه صحبت‌های خود گذری بر فرهنگ‌سازی زد و افزود: فرهنگ اقیانوسی بی‌پایان است که باید آن را در بخش‌های مختلف مورد واکاوی قرار دهیم. نمی‌توانیم بگوییم فرهنگ سازی و اقدام عملی انجام ندهیم. اقدام عملی در حوزه فرهنگ سازی در ورزش می‌تواند به بسیاری از ناهنجاری‌ها پایان دهد اما چگونه این اقدامات را پیاده کنیم مهم است. برای ایجاد نظم در محیط ورزشی کارگروه‌هایی لازم است که بتواند ابتدا ریشه این مشکلات را بیان کند، بعد برای درمان آن نسخه بپیچد. ناهنجاری‌های ورزشی را نمی‌شود با شعار حل کرد.

    شهرآورد تهران روز جمعه (۲۴ اردیبهشت) برگزار و تیم فوتبال پرسپولیس تهران موفق شد با تک گل «عیسی آل‌کثیر استقلال را شکست دهد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *