×
×
جدیدترین‌‌ها

واکنش آمریکا به بازگشایی سفارت‌ ایران در عربستان

  • کد نوشته: 68768
  • خرداد 16, 1402
  • معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به بازگشایی اماکن دیپلماتیک ایران در عربستان سعودی گفت که واشنگتن همواره گفت‌وگوهای مستقیم و دیپلماسی را از جمله میان ایران و دولت‌های منطقه تشویق کرده است.

    واکنش آمریکا به بازگشایی سفارت‌ ایران در عربستان

    به گزارش نخست نیوز ، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده است، در پاسخ به این سوال که آیا دولت بایدن بازگشایی سفارت‌خانه ایران در عربستان سعودی در پی توافق دو کشور برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک را به عنوان یک کانال ارتباطی با ایران در نظر می‌گیرد و آیا این موضوع می‌تواند موجب تسهیل امور در این زمینه شود، گفت: «ما همواره گفتمان مستقیم و دیپلماسی را، از جمله میان ایران و دولت‌های منطقه  تشویق کرده‌ایم. تبادل سفرا گام تعجب‌آوری در روند این گونه گفتمان نیست.»
    پاتل ادامه داد: «ما همچنان امیدواریم که گفت‌وگو بتواند به تنش‌زدایی و افزایش ثبات منطقه کمک و به نگرانی‌های دیرین منطقه‌ای رسیدگی کند.»
    واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به این موضوع در پی این انجام می‌شود که روز گذشته، خبرگزاری فرانسه‌ به نقل از منبع دیپلماتیک در ریاض اعلام کرد که در سایه توافق اخیر تهران و ریاض، ایران روز سه شنبه سفارتش در عربستان را بازگشایی می‌کند.
    این منبع که خواستار عدم فاش شدن نامش شده است تاکید کرد که بازگشایی سفارت ایران در ریاض روز سه شنبه ساعت ۶ بعد از ظهر(به وقت محلی) با حضور سفیر جدید ایران در این کشور انجام خواهد شد.
    پیش از این، رسانه‌ها اعلام کرده بودند که علیرضا عنایتی، دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در عربستان تعیین شده است.
    در پی انتشار این خبر، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در خصوص بازگشایی سفارتخانه ایران در ریاض، سرکنسولگری آن در جده و نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی در عربستان سعودی، اظهار داشت: در تکمیل روند اجرای توافقات دوجانبه میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دو کشور، سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده و نمایندگی دائم ایران نزد سازمان همکاری اسلامی طی روزهای سه شنبه ۱۶ خرداد و چهارشنبه ۱۷ خردادماه ۱۴۰۲ به صورت رسمی بازگشایی خواهند شد.

    در ادامه نشست خبری معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، او در پاسخ به این که آیا ادعای منابع مطلع در گزارش اخیر روزنامه فایننشال تایمز مبنی بر دیدارهای متعدد رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران را با سعید ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل درباره  آزادسازی زندانیان دو تابعیتی آمریکایی از ایران تایید می‌کند یا نه، گفت: «چیزی برای اعلام کردن در این زمینه ندارم. همان طور که قبلا از من شنیده‌اید، ما وسیله ارتباط برقرار کردن با ایران و انتقال پیام‌هایی به آن را که در راستای منافع آمریکا باشند، در اختیار داریم. قرار نیست جزئیات محتوای این پیام‌ها یا وسیله انتقالشان را توضیح دهیم.»
    اظهارات پاتل در پی این مطرح می‌شود که فایننشال تایمز چند روز پیش با استناد به ادعای منابع مطلع مدعی شد که  «رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در مذاکرات وین چندین بار با امیرسعید ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل دیدار کرده است. این مذاکرات، اولین ارتباط مستقیم میان مقامات ایرانی از زمان خروج دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ محسوب می‌شود. یک منبع نزدیک به دولت(آمریکا) گفت که این مذاکرات عمدتا بر امکان تبادل زندانی با ایران متمرکز بوده است.»
    ادعای فایننشال تایمز درباره گفت‌وگوهای مستقیم میان نمایندگانی از آمریکا و ایران در حالی مطرح می‌شود که منابع رسمی در ایران هنوز آن را رد یا تایید نکرده‌اند.
    دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرده است که آمادگی دارد در چارچوب و روندی جدا از روند احیای توافق هسته‌ای و با حسن نیت دوجانبه روی موضوع تبادل زندانیان کار کند.
    اگرچه دولت آمریکا می‌گوید روی آزادی زندانیان آمریکایی در سراسر جهان، از جمله ایران متمرکز است و این موضوع برای آن در اولویت است اما چند بار اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر تبادل پیام‌های غیرمستقیم در این زمینه و توافق در این زمینه را رد کرده است.

    منبع : ایسنا isna.ir/xdNZ6W

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *